کردستان

مشکل آب شرب بانه تا اردیبهشت سال آینده برطرف می‌شود

به گزارش خبرگزار ی برگزیده های ایران از بانه، اسماعیل‌ زارعی‌کوشا استاندار کردستان در جریان بازدید از سد عباس‌آباد اظهار کرد: اجرای خط انتقال آب از سد عباس‌آباد و ایستگاه پمپاژ در دست پی‌گیری است و مشکل آب این شهر تا اردیبهشت سال آینده و قبل از فصل گرما مشکل آب شرب بانه رفع می‌شود.

وی گفت: امروز در نخستین سفر شهرستانی به بانه، موضوعات و مشکلات آن بررسی و برای رفع آن تلاش خواهیم کرد.

استاندار کردستان در ادامه در روند بازدید از شهرک صنعتی بانه، خاطرنشان کرد: بخش عمده اقتصاد استان در این شهرستان تعریف شده است.

وی افزود: در شهرک صنعتی بانه ۴۳ واحد فعال وجود دارد که در زمینه تولید لوازم خانگی و لامپ کم مصرف فعالیت دارند و در آینده واحدهای خوبی در این شهرک صنعتی راه‌اندازی خواهد شد.

زارعی‌کوشا آینده اقتصادی شهرستان بانه را امیدوارکننده دانست و گفت: مرزی بودن این شهرستان یکی از مزیت‌های بسیار خوب آن است در همین راستا ساماندهی مرز سیرانبند و مسیر منتهی به آن در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد:‌ امیدواریم در سفر رییس جمهور اعتباری برای ساماندهی این مرز جذب کنیم تا شاهد تحول اقتصادی در این شهرستان باشیم.

آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم در جریان بازدید استاندار کردستان از سد عباس‌آباد و بررسی مشکلات و موانع مرتبط با این سد در تامین آب شرب مردم شهر بانه، اظهار کرد: این سد از مصوبات سفرمقام معظم رهبری در سال ۸۸ بود و سال ۹۰ عملا ردیف بودجه‌ای برای آن تعیین شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دریاچه سد ۱.۱ دهم میلیون آب دارد و ۲۰۰ لیتر ورودی آن است و در طول هفته گذشته با توجه به مدیریت منابع و مصارف و برنامه‌ریزی که صورت گرفت عملا کاهش تراز نداشته‌ایم و تراز را در همان حد نگه داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حوضه ۳۵ کیلومتر روی سد قرار دارد و حدود ۸۰ تا ۹۰ میلی‌متر بارندگی سامانه گذشته بود آخرین برآوردی که توسط مشاور امروز ارائه شد حدود ۳ میلیون مترمکعب آب حداقل باید وارد حوضه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود:‌ سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است از کف حدود ۴۹ متر و طول تاج ان ۵۵۰ متر است و در حال حاضر ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد عباس‌آباد تامین می‌شود که ۸۰ لیتر آن از دریچه تخلیه کننده و ۲۰ لیتر دیگر از نشتی و چشمه پایین دست انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ورودی حفاری تزریق برای این سد در حال انجام است، گفت: براساس قراردادی که منعقد شده حدود ۷ هزار متر تزریق است که تا این لحظه حدود ۴ هزار متر آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود:‌ برنامه‌ریزی ما پایان این حفاری و تزریق تا آخر سال بود اما به دلیل قطعی برق و خارج شدن کارخانه‌های تولید سیمان از مدار، کار با وقفه‌ای دو ماهه روبرو شده است.

گفتنی است، خبرگزاری برگزیده های ایران ۱۵ آذرماه امسال در قالب گزارشی با عنوان«کم‌آبی در کمین بانه/ چالش استاندار جدید کردستان با ذخیره آب سدهای بانه» به درخواست مردم به مشکلات آب شرب بانه ورود پیدا کرد.

مردم شهرستان بانه حدود یک سال است با چالش جدی کم آبی مواجه بوده و برخی محلات این شهر یک روز در هفته آب آشامیدانی دارند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا