اقتصادی

پیش بینی بورس شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ / ریشه عمیق رکود در بازار سهام

پیش بینی بورس شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ / ریشه عمیق رکود در بازار سهام

بازار سهام پس از اصلاح بیش از ۱۰۰ روزه خود از ۱۷ اردیبهشت‌ماه، سرانجام در شهریورماه با اصلاح مصوبه نرخ خوراک، فرموله شدن و ثبات آن تا پایان برنامه هفتم توسعه در کنار اخبار تغییر نرخ تسعیر ارز در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی، جان تازه‌ای گرفت.

شاخص کل تحت تاثیر سنتیمنت مثبت پمپاژ این اخبار، موفق شد صعود ۲۱۷ هزار واحدی را ثبت کند. شاخص توانست ظرف دو هفته ۱۱ درصد رشد کند و تا کانال دو میلیون و ۱۵۵ هزار واحدی رشد کند.

با این حال عمر این رالی صعودی به همین دو هفته محدود بود و پس از آن نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در فاز رکود سنگینی فرو رفت. به طوری که ارزش و حجم معاملات به‌عنوان دو شاخص ارزیابی جریان دادوستدها در سطح سه هزار میلیارد تومانی قرار گرفت. اما علت از دست رفتن فرکانس صعودی بازار چه بود؟

نگاهی به بازارهای موازی شاید پاسخی به این سوال دهد. جایی که در سایر دارایی‌ها نظیر دلار که درایور اصلی بازار به شمار می‌آیند، سکون حاکم شده است. طی سه ماه گذشته، دلار سه بار به سطح ۵۰ هزار تومانی نفوذ کرد اما در نگه داشتن این سطح روانی مهم ناکام بود. رخوت در معاملات بازارهای دیگر نیز به وضوح قابل مشاهده است و کارشناسان کاهش انتظارات تورمی را عامل حاکم شدن رکود در بازار می‌دانند.

با این حال رالی تندوتیز بازار سهام در ماه‌های ابتدایی سال نشان داد نمادهای بورسی تشنه تزریق سرمایه هستند و در صورت مناسب شدن شرایط، پتانسیل رشد بالایی را به‌عنوان یکی از کلاس‌های دارایی دارا هستند.

بازدهی بورس هفته اول مهر/ استقبال سرد بازار سهام از پاییز

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز چهارشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد اندک ۰.۰۱ درصدی، معادل ۲۴۹ واحد از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و ۹۷ هزار واحدی ثابت ماند.

ثبات ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت تمامی شرکت‌های بورسی است، عملکرد هم‌جهت را به ثبت رساند و با افزایش هزار و ۲۴۰ واحدی در ارتفاع ۷۱۸ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با افزایش ۰.۳۸ درصدی در سطح ۲۶ هزار و ۱۰۶ واحدی ایستاد.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز چهارشنبه چهار و ۸۵۰ میلیارد تومان نشان می‌داد. ارزش معاملات نسبت به سطح روز قبل افزایش را ثبت کرد. با این حال میانه کانال چهار هزار میلیارد تومان هنوز برای افزایش پویایی بازار کافی نیست.

کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را ۸.۶ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ‌سه‌شنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌های بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس سه‌شنبه، خبر از خروج ۵۸.۲ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه

با توجه به آنچه بررسی شد بعید به نظر می‌رسد جو رکودی سنگین بازار سهام که سه هفته گذشته را در آن گرفتار بوده است، به یکباره و در معاملات روز آغازین هفته شکسته شود. تغییر این شرایط نیازمند پمپاژ خبری مثبت در صنایع لیدرمحور بازار یا آغاز تحرکات مثبت درایور اصلی نماگرهای تالار شیشه‌ای یعنی اسکناس آمریکایی است.

بنابراین کارشناسان برای جریان معاملات روز شنبه، پیش‌بینی می‌کنند، به مانند معاملات روز چهارشنبه جو مثبت‌تری نسبت به هفته گذشته در بازار حاکم شود، جریان خروج پول کاهش یابد و حتی مثبت شود و در ادامه برخی صنایع، نقشه بازار سهام را سبزفام کنند.

۲۱۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا