بین الملل

زلنسکی به مذاکرات با روسیه دست رد زد

زلنسکی به مذاکرات با روسیه دست رد زد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت، کشورش مایل به برگزاری مذاکرات با روسیه نیست.

او همچنین گزارش‌های اخیر رسانه‌ای درباره اینکه حامیان غربی کی‌یف آن را برای ورود به مذاکرات با روسیه تحت فشار گذاشته‌اند، تکذیب کرد.

به نوشته پایگاه راشاتودی، زلنسکی اضافه کرد: «هم اکنون، هیچ یک از رهبران آمریکا و اتحادیه اروپا و شرکای ما فشاری به ما برای آنکه پای میز مذاکره با روسیه بنشینیم، با آن مذاکره کنیم و چیزی را به آن تسلیم کنیم وارد نمی‌کنند. چنین چیزی قرار نیست اتفاق بیفتد.»

زلنسکی گفت، نمی‌داند چه کسی اصلا چنین گزارش‌هایی را منتشر می‌کند. او اذعان کرد، «احساس می‌کند» رسانه‌های اوکراینی و خود اوکراینی‌ها درباره موضوع مذاکرات بالقوه با روسیه و درباره این ادعا که کشورهای غربی به کی‌یف برای گرفتن چنین تصمیمی فشار وارد می‌کنند گمانه‌زنی انجام می‌دهند.

زلنسکی گفت، چنین گمانه‌زنی‌هایی او را «شگفت‌زده» می‌کند.

اوایل روز شنبه شبکه ان.بی.سی گزارش داد، مقام‌های غربی مشغول مذاکراتی در پشت صحنه با کی‌یف بر سر امکان ورودش به مذاکرات با روسیه بوده و حتی به بررسی امتیازاتی که اوکراین ممکن است به منظور پایان دادن به جنگ با آنها موافقت کند، پرداخته‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که کشورهای غربی نگران «بن بست» بالقوه در جنگ و «تمام شدن نیروی اوکراین» در آینده هستند.

به نوشته راشاتودی، روسیه بارها به آمادگی خود برای مشارکت در مذاکرات با کی‌یف اشاره داشته اما همچنین تاکید کرده چنین مذاکراتی باید منافع امنیتی مسکو و «واقعیت‌های موجود» را در نظر بگیرد. در پاییز ۲۰۲۲، چهار منطقه سابق اوکراین شامل دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در دونباس، پس از یک رشته همه‌پرسی رسما به روسیه پیوستند. کی‌یف هرگز نتایج این همه‌‍‌پرسی‌ها را نپذیرفت و نتایج آنها را “جعلی” خوانده و مترصد بازگرداندن کنترل خود بر این چهار منطقه و همچنین کریمه است که در سال ۲۰۱۴ پس از یک همه پرسی دیگر به روسیه پیوست.

در اکتبر ۲۰۲۲، زلنسکی همچنین فرمانی را امضا کرد که اوکراین را از هرگونه مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه منع می‌کرد.

در سپتامبر گذشته، ولادیمیر پوتین گفت چنانچه کی‌یف مایل به پایان دادن به جنگ است، باید نیتش را به طور علنی از جمله با لغو فرمان ۲۰۲۲ زلنسکی نشان دهد.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا