اخبار روز

۶ سناریویی که می‌تواند سرنوشت زلنسکی را رقم بزند

۶ سناریویی که می‌تواند سرنوشت زلنسکی را رقم بزند

 شبکه خبری الجزیره به نقل از سایت روسی “نیوز ری” در گزارشی نوشت، با ورود جنگ اوکراین به سال دوم خود سوال‌های متعددی درباره مدت این درگیری و پیامدهای مختلف آن مطرح هستند.

این سایت روسی در گزارش خود تلاش کرده به یکی از سوال‌های متعدد جنگ درباره سرنوشت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از اتمام جنگ پاسخ داده و گزینه‌های موجود برای او را با توجه به تحولات جنگ و نتایج آن ارائه کند.

در این گزارش آمده است، کارشناسان در این مورد اتفاق نظر دارند که آینده سیاسی زلنسکی در گروی نتایج درگیری‌ شدید از ۲۴ فوریه سال گذشته است و آنها احتمال می‌دهند که سرنوشت زلنسکی یکی از شش سناریوی زیر باشد:

سناریوی اول: کاندیدای ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴

در گزارشی که ماتوی زاگونی، روزنامه‌نگار روسی تنظیم کرده، به این مساله اشاره شده که سفر ناگهانی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اوکراین به مناسبت اولین سالروز آغاز جنگ و نشست پشت درهای بسته او با زلنسکی برای تاکید بر این نکته بود که سرنوشت سیاسی زلنسکی به موفقیت او در پایان دادن به جنگ روسیه-اوکراین طبق شروطش (بایدن) وابسته است.

سایت “نیوز ری” به نقل از الکساندر راهر، پژوهشگر سیاسی و مطبوعاتی آلمانی اعلام کرد، سرنوشت زلنسکی به طور کلی بر نتایج جنگ کشورش با روسیه متکی است و در صورتی که با امضای قرارداد صلحی از اراضی جنوب شرق اوکراین عقب‌نشینی کند، ممکن است از قدرت کنار گذاشته شود.

راهر احتمال داد که پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین یا ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در انتخابات آتی جای زلنسکی را بگیرند، او گفت، اوکراین ممکن است به یک کشور وابسته به اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تحت حمایت آن تبدیل ‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است، تحولات جنگ نیازمند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین طی سال آتی است، همچنین در این گزارش به نقل از یک کارشناس روس پیش‌بینی شده که زلنسکی برای این انتخابات کاندیدا خواهد شد.

سناریوی دوم: زلنسکی یک ماکرون دیگر

در این گزارش به نقل از الکساندر راهر آمده است، منابعی که غرب برای حفظ زلنسکی در قدرت سرمایه‌گذاری کرد، نشان می‌دهد که هرگز برای تغییر او شتاب نخواهد کرد و طرف‌های غربی متعدد از جمله بروکسل، برلین، پاریس و ورشو تلاش خواهند کرد حمایت لازم را از زلنسکی برای استمرارش در ریاست جمهوری اوکراین به عمل آورند زیرا این امر ضامن نفوذ و منافع غرب در اوکراین و بازسازی‌هایی است که بعدها شاهد خواهید بود.

راهر در ادامه پیش‌بینی کرد که اگر زلنسکی بتواند مناطقی را که روسیه به کنترل خود درآورده، پس بگیرد، ممکن است به یکی از پرنفوذترین سیاستمداران اروپا همانند امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه تبدیل شود.

سناریوی سوم: رئیس دولتی در تبعید

اما اگر روسیه بتواند به اهداف نظامی خود که آنها را زمان آغاز جنگ اعلام کرد، برسد، سرنوشتی که در انتظار زلنسکی است، شبیه به سرنوشت سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس خواهد بود که در حال حاضر در کشور لیتوانی در تبعید به سر می‌برد.

سناریوی چهارم: مهاجرت به اراضی اشغالی

نویسنده این گزارش در ادامه نوشت، ایگور استریلکوف، وزیر دفاع سابق جمهوری خلق دونتسک احتمال می‌دهد که زلنسکی پس از اتمام جنگ، در صورت زنده ماندن و صرف نظر از نتیجه جنگ، به کانادا یا اراضی اشغالی مهاجرت کند.

سناریوی پنجم: زلنسکی در مقابل دستگاه قضایی

در گزارش سایت “نیوز ری” به نقل از لیونید ایواشوف، کارشناس نظامی و رئیس آکادمی مسایل ژئوپلیتیک آمده است، احتمالا مهاجرت بهترین گزینه برای زلنسکی است که در صورت متهم شدن در برخی تخلفات صورت گرفته در نقاط مختلف اوکراین در طول جنگ روسیه، ممکن است به دادگاه احضار شود و در این صورت سرنوشت سیاسی او تغییر می‌کند.

سناریوی ششم: محاکمه در دادگاه روسیه

آندریه کلیموف، معاون رئیس کمیته شورای امور بین‌المللی روسیه بر این باور است که زلنسکی احتمالا تحت محاکمه قضایی قرار می‌گیرد؛ اما این کار هرگز توسط دادگاه کیفری بین‌المللی انجام نخواهد شد بلکه توسط دستگاه قضایی روسیه انجام می‌شود.

کلیموف در ادامه گفت، زلنسکی -طبق قانون کیفری روسیه- در پرونده‌های کیفری بزرگی که در صورت محکومیت فرد حکم‌های سنگینی برای آنها در نظر گرفته شده، دست داشته است.

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا