سیاسی

جزئیات سفر هیئت ایرانی به سوریه| بررسی روابط دوجانبه تهران و دمشق در دیدار با وزیر خارجه سوریه

جزئیات سفر هیئت ایرانی به سوریه| بررسی روابط دوجانبه تهران و دمشق در دیدار با وزیر خارجه سوریه

– اخبار سیاسی –

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با هدف رایزنی‌های مشترک با طرف سوری به دمشق سفر کرده است.

«فائز احمد»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس سوریه و «هیفاء جمعه»، نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه و ایران از هیات پارلمانی ایران در فرودگاه دمشق استقبال کردند.

بشار اسد: حمایت ایران و روسیه نقش مهمی در زنده ماندن سوریه ایفا کرد

 

همچنین در سفر به دمشق هیات پارلمانی ایران با گروه‌های فلسطینی دیدار و گفت وگو کردند.«حسین اکبری»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه روز سه‌شنبه در دیدار گروه‌های فلسطین در دمشق، موضوع فلسطین را مساله اصلی جهان اسلام دانست و بر حمایت از حقوق و آرمان فلسطین تاکید کرد.

در ادامه این سفر وحید جلال زاده با اشاره به روابط عمیق و راهبردی ایران و سوریه، تحکیم و توسعه این روابط را در تامین منافع ملت‌های دو کشور و مردم منطقه نقش آفرین توصیف کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی کشورمان رشادت‌های رزمندگان مدافع حرم را در خنثی کردن نقشه‌های دشمنان ستود و یاد شهیدان جبهه مقاومت به ویژه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت.

*رایزنی با همتایان سوری برای مانع زدایی در زمینه همکاری اقتصادی دو کشور

بر اساس این گزارش، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملیو سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با رئیس مجلس سوریه در جمع خبرنگاران  با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به سوریه و امضای سند‌های همکاری پانزده گانه در زمینه‌های مختلف اقتصادی تصریح کرد: در مجالس دو کشور پیگیر اجرایی کردن این توافقات هستیم.

وی افزود: با همکارانم در مجلس سوریه افزون بر بررسی آخرین تحولات منطقه، درباره راهکار‌های مانع زدایی در مسیر همکاری‌های دوجانبه به ویژه در زمینه اقتصادی رایزنی کردیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی ، با مروری سریع بر تاریخچه روابط ایران و سوریه در چهار دهه گذشته تاکید کرد: ملت‌های ایران و سوریه علائق فراوان برای گسترش روابط فیمابین دارند.

وی افزود: در این خصوص حمایت دولت و مردم سوریه از ایران در دوران دفاع مقدس و همچنین حمایت ایران از سوریه در جنگ تروریستی علیه دولت و مردم سوریه بهترین گواه است.

*بررسی روابط دوجانبه تهران و دمشق در دیدار با وزیر خارجه سوریه

بر اساس این گزارش،وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان در جریان سفر هیات پارلمانی به دمشق و پس از دیدار با مقامات ارشد دولت سوریه ، گفت: همانطور که در جنگ با تروریست‌ها در کنار دولت و مردم سوریه بوده‌ایم، در جنگ اقتصادی نیز کنار آن‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: در دیدار با وزیر امور خارجه سوریه روابط دوجانبه تهران و دمشق مورد بررسی قرار گرفت.

وی از ادامه اشغال اراضی سوریه انتقاد کرد و افزود: ما حضور بیگانگان در خاک سوریه چه نیرو‌های ترکیه‌ای و چه آمریکایی را بر نمی‌تابیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ابراز امیدواری کرد که مناطق اشغالی سوریه هرچه زودتر آزاد شود و منابع اقتصادی هم در اختیار مردم این کشور قرار گیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه در دیدار با نمایندگان مجلس سوریه بر ضرورت ارتقای روابط دوجانبه تاکید شد، گفت: در سایه اراده مقامات دو کشور به ویژه روسای جمهور موانع بر سر راه ارتقای روابط در همه زمینه‌ها برطرف خواهد شد.

*بخش خصوصی ایران با توجه به ظرفیت سوریه می‌تواند در این کشور فعال شود

عباس گلرو نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه  که هیئت ایرانی را در این سفر همراهی می‌کند با اشاره به سفر هیات پارلمانی کمیسیون متبوعش به کشور سوریه و دیدار با حسین عرنوس نخست وزیر این کشور، گفت: در این دیدار آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور بررسی و بر ضرورت استمرار و تعمیق همکاری‌ها تاکید شد.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه در مجلس ادامه داد: با توجه به سفر چند ماه گذشته آقای رئیسی رئیس جمهور ایران به سوریه، امضای چند توافق‌نامه در این سفر و تاکید روسای جمهور دو کشور بر ضرورت تحرک‌بخشی به این توافقات، ما باید به سرعت به سمت اجرایی کردن توافقات پیش رویم که در این راستا نیز هفته گذشته سه نفر از وزرای سوریه برای پیگیری این امر در ایران حضور داشتند.

*ضرورت توجه به توسعه همکاری‌های اقتصادی

نماینده مردم سمنان در مجلس یازدهم با بیان اینکه در جلسه هیات پارلمانی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با نخست وزیر سوریه بر ضرورت جدی گرفتن همکاری‌های اقتصادی تاکید شد، ادامه داد: آقای نخست وزیر از حمایت‌های ایران تشکر کرد و قرار شد مجلس شورای اسلامی ایران و مجلس سوریه نیز در چارچوب وظایف حمایتی و نظارتی، نقش خود را در تحکیم همکاری‌های اقتصادی که به نفع دو ملت است، ایفا کنند.

*زمینه‌های حضور بخش خصوصی ایران در سوریه تسهیل شود

گلرو تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های مناسب سوریه، بخش خصوصی ما می‌تواند در این کشور فعال شود؛ هرچند در حال حاضر این بخش حضور نسبی دارد اما ضرورت دارد زمینه‌های حضور بخش خصوصی ما در این کشور تسهیل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه باید برخی الزامات همکاری بین دو کشور ایجاد شود، گفت: تسهیل روابط بانکی و ایجاد بانک مشترک که بتوان با پول رایج دو کشور تبادلات مالی را انجام داد از جمله این الزامات است.

گلرو با اشاره به تبادل نظر درباره حوزه حمل و نقل و سایر موضوعات به توافقات خوبی که طی چند ماه گذشته به دست آمده بود اشاره کرد و گفت: این توافقات می‌تواند حرکت عظیم و رو به جلویی را در همکاری اقتصادی ایجاد کند.

*استقبال سوریه از توسعه روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه در ادامه دیدار وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه را یادآور شد و گفت: در این دیدار درباره آخرین وضعیت همکاری‌های دو جانبه و وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر شد و از رویکرد مثبت کشورهای عربی به سوریه و گشایش سیاسی که در روابط سوریه با کشورهای عربی رخ داده، استقبال شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه سوریه از توسعه روابط ایران با کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان استقبال کرد، افزود: در این نشست تاکید بر این بود که منطقه باید به سمت همکاری جمعی پیش رود تا به دور از حضور بیگانگان ملت‌ها و کشورهای منطقه بتوانند با یکدیگر بر مشکلات منطقه فائق آیند و منطقه امن و با ثبات همراه با پیشرفت‌های اقتصادی برای ملت‌ها به ارمغان آورند.

وی با اشاره به بررسی آخرین وضعیت مذاکرات روند آستانه، وضعیت میدانی سوریه و تلاش‌هایی که در جهت اعاده حاکمیت سوریه بر اراضی این کشور در حال انجام است در این دیدار، گفت: آقای جلال‌زاده در این نشست بر تمامیت ارضی سوریه تاکید و با حضور نیروهای اشغالگر بیگانه در این کشور مخالفت کرد، همچنین بر ضرورت آزادسازی کامل اراضی سوریه با توجه به اینکه بخشی از شرق و شمال شرق سوریه دست نیروهای هم پیمان با آمریکا است و ضرورت خروج نیروهای بیگانه از این منطقه به منظور تامین منافع مردم سوریه تاکید شد.

هیات پارلمانی ایران از روز دوشنبه سفری هفت روزه را به سوریه و لبنان شروع کرده است. این هیات پس از رایزنی با مقام‌های سوری به بیروت، پایتخت لبنان سفر می‌کند.

این هیات متشکل از وحید جلال زاده، عباس گلرو، جواد کریمی قدوسی، حسن همتی و حسین نوش آبادی است.

انتهای‌پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا