اجتماعی

نظام سلامت را نمی توان با کاغذبازی اداره کرد/ سیستم‌ غیریکپارچه بیمارستانی مانع اجرای نسخه‌ الکترونیک

داریوش چیوایی، کارشناس نظام سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت برگزیده های ایران در خصوص تاثیرات رواج نسخه الکترونیکی در کشور و حذف نسخ کاغذی گفت: طرح نسخه نویسی الکرونیک یکی از زیر مجموعه‌های پرونده الکترونیکی سلامت است که در آن سوابق کلی بیماران آورده شده است.

وی افزود: این پرونده الکترونیک سلامت اساس ارائه خدمت کارآمد و با کیفیت است به طوری که با اجرای این طرح و جمع شدن سوابق یک فرد طبیعتا پزشک می‌تواند تجویزهای بهتری برای بیمار داشته باشد.

این کارشناس نظام سلامت بیان داشت: در سراسر دنیا نظام سلامت به سمت پرسونال مدیکال یا پزشکی شخصی رفته است به طوری که این امر با پرونده الکترونیک سلامت میسر خواهد بود که درگاه اصلی ورود به این امر نسخه نویسی الکترونیک است.

شیوایی در ادامه اظهار کرد: این طرح قرار بود طی ۱۷ سال گذشته و از اواخر برنامه چهارم توسعه به اجرا دربیاید و حتی قوانین بودجه سنواتی ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نیز بر اجرای این طرح با کلید خوردن نسخه نویسی الکترونیکی تاکید کرده بودند چون بدون نسخه نویسی الکترونیکی پرونده سلامت شکل نخواهد گرفت.

وی گفت: چون وزارت بهداشت خودش ذی نفع این موضوع است نمی تواند به عنوان متولی قلمداد شود به همین دلیل در سال جاری بیمه‌ها به عنوان متولی معرفی شدند که می‌تواند کمک جدی به ارائه خدمت باکیفیت داشته باشد و کاهش هزینه را به دنبال داشته باشد و با شفافیت زایی فسادها را از بین ببرد.

این کارشناس نظام سلامت تصریح کرد: برای تقسیم بندی‌ها که در خصوص نظام سلامت صورت می‌گیرد این نظام مشتمل بر ۶ کارکرد عنوان شده است که یکی از اصلی ترین آنها فناوری اطلاعات است که به عنوان پایه نظام سلامت در نظر گرفته شده است.

چیوایی افزود: نظام سلامت را دیگر نمی توان به روش سنتی با کاغذبازی و نسخه‌های کاغذی اداره کرد به همین دلیل از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ بودجه دولتی ۱۰ برابر شده است ولی بودجه سلامت با رشدی نزدیک به ۱۸ درصد روبرو شده است.

وی افزود: اگر نسخه نویسی الکترونیکی به درستی شکل بگیرد و پرونده الکترونیک سلامت به سرانجام مطلوب برسد شاهد کارایی نظام سلامت در کشور خواهیم بود و آینده نظام سلامت به این مقوله گره خورده است.

این کارشناس نظام سلامت عدم استقبال برخی پزشکان و مراکز درمانی به این طرح نیز اظهار نمود: برخی از پزشکان هیچ آموزشی در این خصوص ندیده اند و برایشان بسیار دشوار است به سرعت تغییر موضع بدهند با این حال بخش دیگری از این امر را باید به تمایل این پزشکان برای دوری از شفافیت تلقی کرد.

چیوایی تاکید کرد: وقتی مجلس هم به دنبال شفافیت نیست طبیعتا پزشکان نیز راه دولتمردان را می‌روند با این حال باید این امر به دست افرادی سپرده شود که منفعتشان در شفاف بودن فرایند باشد و به همین دلیل بیمه‌ها از سال ۹۷ ملزم به اجرای این کار شده اند.

وی افزود: با این حال چون این طرح ذی نفعان فراوانی دارد باید سازوکارهای تشویقی در آن دیده شود مثلا تعرفه نسخه الکترونیکی ۱۵ درصد بیشتر از تعرفه نسخه کاغذی باشد و برخی تنبیهات نیز در آن آورده شود ولی باید یک قدم از اجرای طرح عقب بیفتیم.

این کارشناس نظام سلامت با بیان این که رئیس جمهور مهلت خواستن وزیر بهداشت برای اجرای این طرح را نپذیرفته، تاکید کرد: زیرساخت‌های اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در سراسر کشور فراهم است به طوری که با وجود شایعاتی که مناطق محروم به اینترنت دسترسی ندارند شاهد آن هستیم که این طرح در آن مناطق با عملکرد ۱۰۰ درصدی روبرو شده است.

چیوایی تصریح نمود: طبیعتا این طرح بدون ایراد نخواهد بود که برای این خصوص باید سیستم استثنائاتی قائل شد بنابراین مشکل مبنایی برای عدم اجرای طرح وجود ندارد با این حال باید کندی اینترنت در برخی مناطق و آموزش پزشکان نیز مورد توجه واقع گیرد.

وی افزود: بیشترین مشکلات این طرح به سیستم‌های غیریکپارچه بیمارستان‌ها بر می‌گردد که وزارت بهداشت باید نهایت همکاری را در اجرای طرح داشته باشند تا دلیلی بر متوقف شدن طرح تلقی نشود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا