کهگیلویه و بویراحمد

نهضت ملی مسکن و مشکل نبود زمین در یاسوج/ شهرک جدید تنها راه نجات مرکز کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، در دولت آیت‌الله رئیسی قرار است سالانه یک میلیون مسکن احداث شود که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۱۰ هزار واحد است یعنی در مدت ۴ سال عمر دولت سیزدهم ۴۰ هزار واحد مسکونی در این استان باید احداث شود.

تاکنون ۲۵ هزار و ۴۱۸ کهگیلویه و بویراحمد به امید خانه‌دار شدن در طرح دولت کار و کرامت آیت‌الله رئیسی در سامانه ثبت‌نام کردند که ۶۸۳ نفر در چرام، ۴ هزار و ۳۵۲ در دهدشت، ۵ هزار و ۴۳۳ نفر در گچساران، ۲۶۵ نفر در سی‌سخت، ۵۰۲ نفر در لنده، دو هزار و ۲۵۲ نفر لنده، ۲۵۹ نفر مارگون و ۱۱ هزار و ۶۷۲ نفر در یاسوج ثبت‌نام کردند.

بیشترین متقاضیان مسکن در شهر یاسوج است اما ظاهرا نبود زمین به مهمترین مشکل و چالش راه و شهرسازی به عنوان متولی این طرح در مرکز استان به شمار می‌رود.

کرامت فرج‌زاده در همین خصوص گفت: راه و شهرسازی در منطقه شرف‌آباد یاسوج زمینی به عنوان اراضی مازاد دولت معرفی کرده اما با بررسی‌ها مشخص شد که اراضی مازاد نبوده بلکه زمین مربوط به یک تعاونی بوده که حاضر به واگذاری نیست.

نماینده استانداری کهگیلویه و بویراحمد در طرح نهضت ملی مسکن افزود: با مشکل زمین در یاسوج مواجه هستیم و وضعیت این شهر مبهم است اگر شرایط اینگونه پیش برود نهضت ملی مسکن در یاسوج به جایی نمی‌رسد.

 پژمان نیک‌اقبالی با اشاره به اینکه ۲۵ هزار و ۴۱۸ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که ۱۵۴۰ نفر رد درخواست شدند و ۸۹ نفر تایید نهایی شدند، گفت: طی هفته آینده ثبت‌نام کمیته امداد  و بهزیستی آغاز شود.

وی بیان کرد: وام طرح اقدام ملی مسکن از ۵ درصد شروع می شود تا ۱۸ درصد و دهک‌های مختلف را شامل می‌شود، برای دهک‌های یک تا سه ۵ درصد سود وام را دولت پرداخت می‌کند‌، ضمن اینکه پرداخت ماهیانه ۷ میلیون قسط صحت ندارد.

 وی به وضعیت شهرستان‌های استان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و یادآور شد: در باشت مشکلاتی وجود دارد اگر فرمانداری و شهرداری‌ کمک کنند حل شدنی است. در شهر سی‌سخت هم زمینی وجود دارد که بلااستفاده در اختیار بنیاد مسکن است.

وی با بیان اینکه بقیه استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن از ما جلوتر هستند و استان وضعیت مطلوبی ندارد، به سه مشکل پیش‌رو اشاره کرد و گفت: شهرداری هنوز پرونده سایت ارم را صادر نکرده است علی‌رغم توافق با ستاد اجرایی که باید مبلغی پرداخت می‌کرد تا پروانه صادر شود اما هنوز کاری از پیش نرفته است.

نیک‌اقبالی بیان کرد:  مشکل دوم در سایت جهاد است، از ستاد اجرایی گلایه داریم سایت جهاد برای ۲۰۰ واحد طراحی شده بود اما به ۱۲۰ کاهش داده شد و در حالی که متقاضیان آماده واریز پول هستند اما ستاد هنوز چیزی اعلام نکرده است.

سایت جهاد برای ۲۰۰ واحد طراحی شده بود اما گفتند ۱۲۰ واحد احداث شود که افراد آماده پرداخت اعتبار هستتد مردم آماده پرداخت پول هستند اما ستاد اجرایی با پیمانکار چیزی اعلام نمی کمد. درخواست داریم سایت شهرداری به هر طریقی شروع شود و شهرداری مشکل پروانه را حل کند.زمین شرف آباد و شهرک بلکو تنها زمین‌هایی است که می‌توانیم روی آن را حساب کنیم.

وی بیان کرد:زمینی در شرف آباد و شهرک بلکو تنها زمین‌هایی است که می‌توانیم روی آنها حساب کنیم. استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد ایجاد شهر جدید در یاسوج را داده بود این مورد بررسی شد امکان احداث شهر جدید نیست.

نیک‌اقبالی بیان کرد: در یاسوج باید شهرک جدید ایجاد شود تنها راه نجات یاسوج برای ساخت و ساز نهضت ملی مسکن ایجاد شهرک جدید است.

معاون امور عمرانی استاندار هم بت انتقاد از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد خصوصا شهر یاسوج گفت: علی‌رغم این همه جلسه و مصوبه هنوز کار در استان شروع نشده، برخی شهرستان‌ها مثل گچساران کار آغاز شده است اما در یاسوج هنوز کاری صورت نگرفته است.

حاجی‌زاده بر رفع موانع صدور پروانه‌ها در طرح نهضت ملی مسکن انتقاد کرد و گفت: کمیته امور شهری ظرف ۱۰ روز آینده وضعیت زمین در مرکز کهگیلویه و بویراحمد را طبق قانون سر و سامان دهد.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا