اخبار روز

نگاه تحلیلگران سیاسی به تاثیر توافق تهران و ریاض بر پرونده یمن

نگاه تحلیلگران سیاسی به تاثیر توافق تهران و ریاض بر پرونده یمن

«حمید رزق» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی یمنی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «الحره» از سرگیری روابط ریاض و تهران را گامی مثبت و اساسی در روابط کشورهای عربی و اسلامی ارزیابی کرد.

وی گفت: از سرگیری روابط عربستان و ایران دارای پیامدهای مثبت است، ریاض پس از گذشت حدود ۹ سال جنگ، توجیه اشتباه خود را برای تجاوز به یمن می‌پذیرد و بهانه اصلی جنگ را کنار می‌گذارد. همچنین عربستان می پذیرد که تهدید ایران یک دروغ بزرگ بوده است.

رزق اظهار داشت که با این توافق، لازم است عربستان و کسانی که با آن در ائتلاف علیه یمن شرکت کردند، پیامدهای جنگ و هزینه آن را در همه سطوح متقبل شوند.

وی افزود: توپ در زمین ریاض است و اگر عربستان جدی باشد، پس توقف جنگ با یمن نسبت به دیگر پرونده ها اهمیت بیشتری دارد، به خصوص اینکه یمن نزدیک ترین همسایه است و علاوه بر این، این جنگ بزرگترین فاجعه انسانی در سطح جهان را به وجود آورده است.

رزق که مدیر بخش برنامه‌های سیاسی شبکه المسیره است، اظهار داشت: عربستان سعودی با یک آزمون روبه‌رو است که زمان زیادی برای مشخص شدن نتایج آن وجود ندارد، ریاض باید درک کند که یمن پرونده‌ای مستقل است و نزدیکی با تهران، آن را از عواقب جنگ و تجاوز علیه همسایه اش در امان نخواهد داشت.

«عبدالله الرفاعی» فعال و تحلیلگر سیاسی سعودی نیز در گفت وگو با شبکه «الحره» تصریح کرد که نزدیک شدن روابط ایران و عربستان بر همه پرونده‌هایی که کانون تنش در روابط دو کشور را تشکیل می دهد، از جمله پرونده یمن تاثیرگذار است.

در همین حال، «سینزیا بیانکو» پژوهشگر شورای روابط خارجی اروپا به رویترز گفت: ریاض به دنبال تضمین های امنیتی از ایران بوده است که ممکن است از طریق فعال سازی مجدد توافقنامه امنیتی ۲۰۰۱ تامین شود.

وی اظهارداشت: ایران شاید به درخواست‌های ریاض نیز پاسخ مثبت داده باشد تا جنبش انصارالله را به سمت امضای یک توافق‌نامه صلح با عربستان سعودی سوق دهد و سعودی‌ها را از جنگ یمن که به ضرر آنها شده است، رها کند.

بیانکو گفت: اگر این دو مساله حل شود، به توافق اطمینان و احساس مثبتی نسبت به آن خواهم داشت.

«علی الدروانی» روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی یمنی نیز در گفت و گو با شبکه «الحره» با بیان اینکه “یکی از الزامات توافق بین ریاض و تهران این است که بر وضعیت یمن تاثیر بگذارد”، افزود: در این صورت، عربستان که تنش با تهران را کنار گذاشته است، دوست دارد که این اتفاق در یمن نیز رخ دهد.

الدروانی اظهار داشت که موفقیت این توافق به جدیت طرف های توافق به ویژه عربستان بستگی دارد.

وی افزود: این توافق به این معناست که ریاض رویکرد تقابلی را به رویکرد گفت‌ و گو و تنش‌زدایی تغییر می‌دهد که این به معنای کاهش سطح تنش است؛ به‌ویژه اگر عربستان در پیشبرد رویکرد جدید خود جدی باشد.

الدروانی معتقد است که موفقیت این توافق را می توان در خلال مرحله اجرایی مشخص شدهِ دو ماهه تایید کرد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا