سیاسی

جزئیاتی از گفت‌وگوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رهبر انقلاب/ درخواست مهم نماینده کلیمیان چه بود؟

جزئیاتی از گفت‌وگوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رهبر انقلاب/ درخواست مهم نماینده کلیمیان چه بود؟

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز سوم آبان ماه با نماینده کلیمیان در ایران دیدار کرده و از تاثیرات جنگ اسراییل بر زندگی جاری آنها در ایران نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی فسنجانی را می‌خوانید.

مدیران مرکز آمار آمدند. آقای دکتر [عباسعلی] زالی [رئیس مرکز آمار ایران]، گزارش داد و از ضعف فرهنگ آمار و عدم همکاری اُرگان‌ها و مردم گفت و خواستار تقویت کار مرکز شد. من هم در ضرورت و اهمیت آمار صحیح در کشور و عدم توفیق ایران در داشتن آمار جامع و دقیق و نیز پایگاه اطلاعاتی وسیع و شبکه اطلاع‌رسانی مطمئن، صحبت کردم.

هیئت‌رئیسه [مجلس] خبرگان [رهبری]، جلسه داشت. پیشنهاد بودجه سال آتی مطرح بود. پیشنهاد شده بود که بودجه برای ۲۸ دفتر خبرگان در ۲۸ استان دیده شود؛ مخالفت شد و موکول به تصویب مجلس در مورد تأسیس دفاتر کردیم. قرار شد، مذاکرات سال‌های قبل که چاپ شده، به نمایندگان داده شود. آقایان [علی] مشکینی و [ابراهیم] امینی که در جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] هستند، از امور کشور اظهار نگرانی‌ کردند و گفتند، در جامعه، مسئله ریاست‌جمهوری آینده مطرح است و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

عصر آقای موریس معتمد، نماینده کلیمیان ایران در مجلس، همراه یکی از سران جامعه کلیمی [‌یهودی] ایران آمدند. گفتند، بعد از انقلاب، بخشی از یهودیان از ایران رفته‌اند و حدود ۳۰ هزار نفر مانده‌اند و در اثر دادگاه متهمان به جاسوسی کلیمی در شیراز، حدود پنج هزار نفر دیگر رفته‌اند و اخیراً پس از شروع انتفاضه و پخش مداوم ستم‌های اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها و تحریک عواطف مسلمانان، یهودی‌های ایران احساس ناامنی می‌کنند و اخیراً سه مورد حمله به یهودی‌ها دیده شده است. خواستند که من در نماز جمعه بگویم جامعه یهودیان ایران، با تجاوز به فلسطین مخالف است و از اول با تشکیل اسرائیل، موافق نبوده و باید حساب آنها را از حساب صهیونیست‌ها جدا بدانید. آقای معتمد گفت در سفر به آمریکا که همراه آقای [مهدی] کروبی [رئیس‌ مجلس] رفته بود، باعث شده یهودیان در تظاهرات علیه آقای [سیدمحمد] خاتمی، شرکت نکنند و یادآور شرکت یهودیان ایران در [دوران] دفاع در جنگ تحمیلی شدند.

شب میهمان رهبری بودم. درباره سفر آقای [کمال] خرازی [وزیر امور خارجه] به عراق، مسئله انتفاضه و محاکمه آقای [حسن یوسفی] اشکوری و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی و انتخابات مذاکره‌ کردیم. طبق نظر [فتوای] امام و رهبری، اشکوری، مرتد به حساب نمی‌آید و اگر عنوان محارب یا مفسد بر او تعیین نکنند، مستحق اعدام نیست. گفتند، آقای خاتمی از اظهارات ایشان در جمع بسیجیان که گفته‌اند در مورد فلسطین رفراندوم شود، اظهار خوشحالی‌ کرده و فکر می‌کند که این نظر، برگشت از نظر نابودی اسرائیل است‌ که به او توضیح داده‌اند که این راهکار نابودی است؛ چون نتیجه رفراندوم همین است. امروز انفجار مخزن مهمات در پادگان ارتش در راه مشهد به تربت‌حیدریه، باعث وحشت منطقه و بسته‌شدن راه‌ها و تخلیه روستاها شده است.

۲۱۹۲۱۹

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا