سلامت

واکسیناسیون و رعایت بهداشت؛ دو سلاح کارآمد درمقابل سویه‌های جدید کرونا

مجید مختاری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در خصوص بروز سویه دلمیکرون اظهار داشت: بحث بروز سویه دلمیکرون (در نتیجه ترکیب دو سویه اومیکرون و دلتا) تقریبا ۱۰ روز پیش، از جانب آمریکای جنوبی، برزیل و هند مطرح شد. اما تاکنون مدرک معتبری مبنی بر مشاهده این سویه به دست نیامده و پیدایی دلمیکرون از طرف جامعه بین‌الملل تایید نشده است.

وی تصریح کرد: اما به منظور آمادگی در برابر هر یک از سویه‌های جدید ویروس کرونا باید اصول و ضوابط پیشگیرانه و تکمیل واکسیناسیون مورد توجه جامعه و شهروندان قرار بگیرد.

مختاری افزود: اکنون علیرغم تاخیر در آغاز واکسیناسیون، جامعه از لحاظ شیوع بیماری، تعداد بیماران، میزان بستری و جانباختگان در وضعیت مساعدی قرار داشته و حفظ و پایداری این وضعیت مستلزم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه واکسیناسیون است.

این فوق تخصص ریه در خصوص زمان دریافت دز سوم واکسن نیز گفت: دو تا سه ماه پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا دز سوم دریافت شود. در این صورت با بروز سویه‌های جدید کرونا نیز جامعه مسلح خواهد بود.

مختاری توضیح داد: با تکمیل واکسیناسیون جامعه هدف، در صورت پیدایش دلمیکرون هم هموطنان حداقل در مقابل سویه کرونا ایمن خواهند بود. در حال حاضر برخی از کشورهای آمریکای شمالی نیز دو تا سه ماه پس از دریافت دز دوم واکسن کرونا دز سوم را دریافت می‌کنند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، پس از دز سوم در صورت نیاز دز چهارم به عنوان دز یادآور یا تقویتی تزریق می‌شود.

مختاری در خصوص نوع واکسن دز سوم نیز خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در صورت تزریق دو دز از واکسن سینوفارم به ویژه برای جمعیت بالای ۶۰ سال دز سوم نیز از واکسن سینوفارم استفاده شود. واکسیناسیون این گروه سنی با تزریق دز سوم تکمیل می‌شود و دز چهارم حکم دز تقویتی را خواهد داشت.  

وی تاکید کرد: تشویق عمومی برای مشارکت همگانی در واکسیناسیون باید مورد توجه جامعه قرار گرفته و برخی از کودکان و اقشار واکسن‌نزده به سرعت واکسینه شوند.

مختاری یادآور شد: استفاده از واکسن آسترازنکا و پاستوکووک نیز در دز سوم در صورت تزریق دو دز از واکسن سینوفارم بلامانع خواهد بود. در حقیقت باتوجه به گزارش کمیته ملی مقابله با کرونا استفاده از هر سه واکسن آسترازنکا و پاستوکووک و سینوفارم مجاز است.  

به گزارش برگزیده های ایران، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۲۸ آذر ماه ورود اولین مورد از سویه جدید اومیکرون به ایران را تایید کرد.

قدرت انتقال و سرایت این سویه به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان سه برابر کرونا دلتا بوده و به منظور پیشگیری از موج بیماری شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات، امروز باید مورد توجه قرار بگیرد.

این سویه به اعتقاد برخی از کارشناسان حوزه سلامت در اثر ترکیب با گونه دلتا می‌تواند موجب بروز یک سویه جدید تحت عنوان دلمیکرون شود.

همچنین تا کنون ۵۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۵۰ نفر دُز اول، ۵۲ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۲۷۶ نفر دُز دوم و ۸ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۱۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۴۴ دُز رسیده است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا