علمی و فناوری

جریمه سنگین گوگل پلی در کره‌جنوبی

جریمه سنگین گوگل پلی در کره‌جنوبی

کمیسیون تجارت منصفانه‌ی کره‌ی جنوبی (KFTC) گوگل را ۴۲٫۱ میلیارد وون (تقریباً ۳۲ میلیون دلار) جریمه کرده است. این کمیسیون ادعا می‌کند گوگل به توسعه‌دهندگان اجازه نداده بازی‌های موبایلی خود را افزون‌بر گوگل پلی در پلتفرم کره‌ای One Store منتشر کنند.

بر اساس گزارش تک‌کرانچ، KFTC می‌گوید گوگل در بازه‌ی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از شرکت‌های کره‌ای حوزه‌ی بازی درخواست کرده است بازی‌های جدیدشان را به‌صورت انحصاری روی گوگل پلی منتشر کنند. به بیانی دیگر گوگل در ازای حمایت بیشتر از توسعه‌دهندگان، انتشار بازی‌های کره‌ای را در One Store ممنوع کرده است.

One Store که رقیب کره‌ای گوگل پلی محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۶ توسط سه اپراتور مخابراتی کره‌ی جنوبی به‌همراه شرکت اینترنتی Naver بنیان‌گذاری شد.

سهم گوگل در بازار اپلیکیشن‌های اندرویدی کره‌ی جنوبی در سال ۲۰۱۸ رشد کرد و به تقریباً ۹۰ تا ۹۵ درصد رسید. در سال ۲۰۱۶ سهم این شرکت ۸۰ تا ۸۵ درصد بود. سهم One Store از ۱۵ تا ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۶ به حدودا پنج تا ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۸ افت کرد.

کمیسیون KFTC که وظیفه‌ی بررسی رفتارهای انحصارگرایانه را برعهده دارد، می‌گوید جریمه‌ی ۳۲ میلیون دلاری گوگل اقدامی برای اطمینان از حفظ رقابت منصفانه است. KFTC اجازه نمی‌دهد که گوگل از موقعیتش در بازار سوءاستفاده کند.

گوگل پلی و وان استور مجموعاً ۹۰ درصد از کل درآمد حاصل از فروش بازی موبایلی در کره‌ی جنوبی را به خود اختصاص می‌دهند. فعالیت انحصارگرایانه‌ی گوگل روی شرکت‌های گیمینگ بزرگ و کوچک اثر گذاشته است.

فردی به نمایندگی از گوگل می‌گوید این شرکت در پنج سال اخیر همکاری نزدیکی با KFTC داشته و معتقد است که هیچ قانونی را نقض نکرده: «گوگل سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در موفقیت توسعه‌دهندگان انجام می‌دهد و ما احتراماً با جمع‌بندی‌های KFTC مخالفیم.»

کمیسیون KFTC در سال ۲۰۲۱ جریمه‌ای ۱۷۷ میلیون دلاری برای گوگل در نظر گرفته بود. در آن زمان اعلام شد گوگل از موقعیت غالبش در اکوسیستم اندروید سوءاستفاده می‌کند.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا