فارس

خرابه‌هایی که به دست حاج قاسم، آبادی شد/ وقتی اشرار ۱۰ هزار اسلحه خود را زمین گذاشتند+ فیلم

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، با همه گفتگو داشت از جنس خودشان. حرف و قولش عملی می‌شد، پس مردم باورش داشتند و دارند چون باور مردم را خراب نمی‌کرد. قول و وعده بی‌اساس نمی‌داد. سرش رفت اما قولش نه…

تصویر اول؛ اسرار شهادت

اما در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی‌شود، ظاهر عالم در سایه اسم ساتر و ستار، پرده بر این راز کشیده و پرده‌دار به شمشیر می‌زند همه را، تا جز کشتگان راه عشق، کسی ره به حریم این حرم نیابد.

کتاب را بستم و بار دیگر این عبارات را در ذهن مرور کردم. بیش از ۲۰ سال از مطالعه این نوشته شهید آوینی می‌گذشت، بارها برایم تداعی شده بود اما نخستین بار، ۱۳ دی ماه ۹۸، این عبارت به یاد ماندنی، برایم مصداق عینی و واقعی یافت.

در عالم رازی است که جز به بهای خون سردار دلها فاش نشد… و آن راز چه بود؟ راز همدردی، انس و الفت با طبقه محروم و رنج‌کشیده، که انسانهایی چون حاج قاسم را به عرش نزدیک می کند.

تصویر دوم؛ تبیین انتقام سخت

طول اتاق را هر چه طی می‌کنم، کمتر موضوع مناسب و البته متفاوتی می‌یابم. سالروز سردار نزدیک است و هنوز سوژه گزارش را انتخاب نکرده‌ام. هر چه فکر می‌کنم چه بنویسم که حق مطلب ادا شود، کمتر به ذهنم می‌رسد.

اما یک کلیدواژه اصیل، آن وسط خودنمایی می‌کند: #انتقام سخت

همان که رهبرمان در بیانات ارزشمند خود، مفهوم آن را فراتر از انتقام فیزیکی تحلیل کردند و سیلی سخت‌تر را «غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» عنوان نمودند.

تبیین این مقوله، تداوم مقابله با جنگ نرم است که پس از شهادت سردار سلیمانی، به شکلی دیگر سر برآورده است.

تصویر سوم؛ آورتین

روز واقعه نزدیک است. هر ارگان فرهنگی و هر پایگاه بسیج و… سعی دارد مراسمی در شان سردار برگزار کند. هنرمندان و نویسندگان هم بار دیگر شور انقلابی را علم کرده‌اند تا از علمدار میادین سخت سخن بگویند.

اسامی آثار را مرور می‌کنم و در میان آنها، نام “مستند آورتین” نظرم را جلب می‌کند. اسمی خاص و تا حدی عجیب که مخاطب را کنجکاو می‌کند. کنجکاوِ تماشا.

اما فقط نامِ آورتین جلب توجه نمی‌کند، بلکه وقایع این مستند به حدی تکان‌دهنده است که هر بیننده‌ای را ناخودآگاه به کنکاش و پرسش وادار می‌کند، کنکاش در تاریخی نه چندان دور و نه چندان نزدیک.

 تصویر ابرمردی در دوردست

آورتین؛ منطقه‌ای است در کرمان که روزگاری از نا امن‌ترین نقاط کشور بوده… شرارت‌هایی که طی یکصد سال، مردم را جان به لب کرده و در این میان حاج قاسم سلیمانی با جادوی کلام و رفتارش به درد و رنج مردم منطقه پایان داد.

او به گونه ای رفتار کرد که خطرناک ترین اشرار در استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان، بدون درگیری و نزاع، سلاح خود را تحویل داده و تسلیم شدند.

در ادامه به وعده خود عمل کرد و برای حفر چاه و تسطیح اراضی کشاورزی، آنها را مورد حمایت قرار داد.

امنیت پایدار؛ ارمغان سردار به اهالی منطقه جنوب شرق

مستند است اما به قاعده چندین فیلم داستانی، کشش و تعلیق دارد. پلان‌های نخست را که طی می‌کنم… چشمانم ناخودآگاه به جستجوی حوالی منطقه‌ای عجیب و نا امن می‌رود. حاج قاسم، میدان‌دار صلح و امنیت منطقه آورتین شده است. پس با احساس امنیت کامل به جستجو و کاوش ادامه می دهم.

 با دیدن آورتین دل قرص می‌شود، انگار سردار حضور دارد، همین قدر واقعی، همین قدر ملموس.

نجات و رستگاری؛ مسیری که حاج قاسم برای اشرار رقم زد

اشرار منطقه، سلاح‌های خود را بالغ بر ۱۰ هزار اسلحه به نیروهای سپاه تحویل می‌دهند!

حیرت‌آور است. اگر آورتین، عنوان مستند را نداشت، باورش سخت بود و به قصه شبیه میشد. اشراری خطرناک که هر کدام با نوچه‌های فراوان، منطقه را نا امن کرده‌اند با اشاره حاج قاسم، تسلیم می‌شوند.

مردی از جنس مردم

با همه گفتگو داشت از جنس خودشان. حرف و قولش عملی می‌شد، پس مردم باورش داشتند و دارند چون باور مردم را خراب نمی‌کرد. قول و وعده بی‌اساس نمی‌داد. سرش رفت اما قولش نه…

اینک با گذر ۲ سال از واقعه شهادت، سران طوایف جنوب شرق کشور منتظر پیگیری و اقدام مسؤولان هستند. منتظر هستند نامه‌ها و سفارشهای سردار سلیمانی، عملی شود.

هل من مبارز می‌طلبند در برهوت ناکامی… همچون سردار، آیا کسی هست که به کار آنها رسیدگی کند؟

و انتظار دارند خرابه‌هایی که حاج قاسم با کرامت و تدبیر اندیشه و نفوذ کلام، آباد کرد، آباد بماند. اشراری که سر به راه و هر کدام دستگیر چندین خانواده شدند، باز هم دلگرم، به زندگی و کسب و کار بپردازند.

تصویر پایانی؛ راه حاج قاسم ادامه دارد

تیترهای سایت خبرگزاری را مرور می‌کنم، استان به استان. همه جا نام و یاد سردار دل‌ها بر زبان است.

میان آنان، ناگفته‌های از سردار سلیمانی/ وقتی «سردار صلح» از خون نفر دوم تکفیری‌ها گذشت، بیش از بقیه جلب توجه می‌کند.

شگفتی در عمل و کلام حاج قاسم فقط در آورتین خلاصه نمی‌شود، وقایع شگفت‌انگیز دیگری نیز در طول عمر با برکت او وجود داشته است و چه داخل کشور چه بیرون مرزها، ردپای اعجاب او جاری است. به راستی اعجوبه مردی است حاج قاسم سلیمانی.

انتهای پیام/س/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا