خراسان رضوی

اثر هنری خوشنویسی و تذهیب عاشورایی «طریق نور» رونمایی شد

اثر هنری خوشنویسی و تذهیب عاشورایی «طریق نور» رونمایی شد

به گزارش برگزیده از خراسان، «طریق نور» اثر هاشم طلاییان بجستانی برداشتی از ارتباط سوره حمد و نهضت عاشورا است و این تابلو چنان می‌نماید که راه امام حسین (ع) همان صراط مستقیم است.

بنا برآن، رنگ‌بندی و ترکیب کلمات نیز به نوعی القاء کننده پیام عاشورا است و خوشنویس این‌گونه القا می‌کند که تذهیب‌ها و نقوشِ تنیده با رنگ تیره در کنار کلمه «العالَمین»، پیام‌آور غمی بزرگ و عالم‌گیر است.

این اثر که از سوی هنرمند به موزه رضوی اهدا شد با تکنیک خط شکسته‌ نستعلیق، همراه با تذهیب در ابعاد ۶۵ در ۱۶۵ سانتی‌متر بر روی کاغذ دست‌ساز نوشته و تزیین شده است.

هاشم طلاییان بجستانی خالق اثر که پیش از این نیز آثار نفیسی را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرده است حفظ آثار در حرم مطهر رضوی را افتخاری برای هنرمندان دانست و گفت: هیچ چیز زیباتر از این نیست کاری که انجام می شود در محضر امام مهربانی ها باشد.

وی افزود: قطره آب هر چقدر رنگ آب شود در دریا محو می شود و برای اینکه در محضر امام هشتم محو شوی باید رنگ او را بگیری.

طلاییان بجستانی به ذکر خاطره‌ای از دوران فعالیت هنری خود پرداخت و گفت قریب به ۲۰ سال پیش به دنبال کاغذ مرغوب سفرهای مختلف انجام دادم تا بالاخره نیاز خود را در مغازه آقای صاف‌دل یافتم. ایشان که در حال حاضر مهمان جلسه هستند گفتند تا زمانی که قرآن مینویسی تامین کاغذ آن با من و همچنان در دو دهه گذشته پای این قول ماندند.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم ضمن اشاراتی به واقعه سوزاندن قرآن کریم توسط دشمنان اسلام و محکومیت این جریان، امام حسین(ع) را راهی برای اهدنا الصراط المستقیم خواند.

وی گفت: انسانی که خلیفه الله است هر روز با شیوه‌ای جلوه‌گری می‌کند و این جلوه‌گری گاهی در خلاقیت و تصویرگری اسم اعظم خداوند به ظهور می‌رسد.

حسینی ادامه داد: هدایت توحید عبادت مرزبندی بین ایمان و کفر همه در سوره حمد است چه تناسب و تطبیق خوبی است با سیدالشهدا که سفینه النجاه است.

سیدجواد هاشمی هنرمند سینما و تلویزیون دیگر سخنران این مراسم گفت: بعضی از آثار هنری بیشتر توجه را جلب می‌کند و بعضی از آثار به خاطر تلفیق رنگ‌های زیبایی که از دل هنرمند برآمده و به تصویر کشیده شده است اثر بخش‌تر است و آثار آقای طلاییان از این جرگه است که از چشم می‌گذرد و بر دل می‌نشیند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا