کردستان

«پرآبی» چالش جدید صلوات‌آباد!/ بازهم سپاه میدان‌دار شد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، دوام و استمرار دو دهه پدیده خشکسالی کشور شرایط زندگی را در روستاها دشوار کرده و روستاییان و عشایر را به زندگی در شهرها سوق داده اما با ایجاد مزیت‌های زندگی در این مکان‌ها می‌توان از مهاجرت آنان جلوگیری کرد.

در سال‌های گذشته به دنبال ایجاد برخی تغییرات اجتماعی و اقتصادی، بی‌توجهی به روستاها به عنوان کانون‌های اصلی تولید و ارزش‌آفرینی در کشور، توسعه نیافتگی و مهاجرت‌های بی‌رویه، کم‌آبی، فرهنگ علاقه به شهرنشینی و نبود برخی امکانات زمینه مهاجرت روستائیان به شهر افزایش پیدا کرد، ارتقای سطح اقتصادی و معیشت مردمان روستانشین از دیگر نکات مهمی است که نیاز به توجه و تلاش جدی مسئولان امر دارد.

روستای صلوات‌آباد یکی از روستاهای حومه شهر سنندج با ۵ هزار نفر جمعیت است که جدای از مشکلات زیاد در زمینه کمبود امکانات رفاهی و زیرساختی، نبود نظارت بر برخی اقدامات مردم این روستا را با چالش مواجه کرده و در همین راستا به دعوت خود اهالی برای پیگیری مطالبات آنها تیم خبری خبرگزاری برگزیده های ایران در ۱۶ مهرماه امسال با گزارشی تحت عنوان «روستا شهری با مشکلات فراوان/ بازی مرگ مسوولان با جان مردم» بخشی از مشکلات اهالی این روستا شهر را اطلاع‌رسانی کرد.

پرواضح است که تنها با محق دانستن مطالبات مردم هیچ مشکلی حل نخواهد شد و دردی از دردهای مردم محروم دوا نمی‌شود، مسئولان برای حل مشکلات مردم روستاها باید پا به عرصه عمل بگذارند و نسبت به برطرف‌ کردن کمبودها و رفع محرومیت در این روستاها اقدام کنند این درخواستی بود که خبرگزاری برگزیده های ایران برای گذر از این مشکل در قالب انتقادی سازنده مطرح کرد.

پیگیری‌ برای رفع مشکلات

پیگیری‌های این رسانه برای انتقال مطالبات مردم این روستا به گوش مسئولان منجر به قول مساعد مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای کردستان برای رفع مشکل پل عابرپیاده در آینده نزدیک شد و نوسازی مدارس نیز وعده داد بعد از بررسی میدانی مجدد مدرسه این روستا، زمینه را برای تخریب و باسازی آن در صورت نیاز در کمترین زمان ممکن فراهم سازد و در همین راستا از این رسانه خواست در صورت نیاز کارشناسان نوسازی مدارس را در روند این ارزیابی همراهی کنند.

چالش آب

تا قبل از انتقال آب شرب سنندج به این روستا، برخی محلات از کمبود و نبود آب گلایه‌هایی داشتند اینکه آب به محلات بالادست روستا نمی‌رسد و فقط هسته مرکزی روستا و پایین‌دست آبادی از آب شرب استفاده می‌کنند.

با اتصال این روستا به آب سنندج و برخورداری همه اهالی از این آب، اکنون برخی دیگر از اهالی صلوات‌آباد مخالفت می‌کنند که چرا از آب خود روستا استفاده نمی‌شود و چرا باید از آبی که طعم و بوی ناخوشایند دارد باید استفاده کرد و آب این روستا را به جاهای دیگر انتقال داد و یا اینکه آن را برای کشاورزی استفاده کرد.

برای رفع مشکلات مردم این روستا سپاه ورود کرد و به صورت میدانی و با دعوت از متولیان امر در سایر دستگاه‌ها در قالب  تشکیل «قرارگاه محله اسلامی و هیئت اندیشه‌ورز پایگاه شهید ابراهیمی روستای صلوات‌آباد» طرح «محله اسلامی» مشکل آب و ساخت‌و سازهای غیرمجاز که یکی دیگر از چالش‌های فراروی مردم این روستای پرجمعیت است، در محیطی آرام به شور و گفت‌وگو گذاشت.

در این جلسه‌ که در حوزه مقاومت این روستا برگزار شد، مخالفین و موافقین اتصال روستا به آب شهر و نیز تعیین‌تکلیف وضعیت آب روستا و همچنین موضوع ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز بحث کردند.

حق داریم بدانیم آب خود روستا به کجا می‌رود که از سنندج به روستا آب تزریق می‌کنند این نخستین مطالبه مطرح شده از سوی مردم روستای صلوات آباد بود که می‌گفتند: به شدت از طعم و بوی بد آب ناراضی هستند. 

توزیع عادلانه آب 

اسدی از ساکنان روستای صلوات در این نشست گفت: موضوع آب یک مسئله مهم و حیات‌بخش برای زندگی انسان‌ها است و نبود و یا کمبود آب بزرگترین مشکلات به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: برخلاف برخی نقاط کشور که مردم به شدت با مشکل کمبود آب مواجه هستند، صلوات‌آباد آب دارد اما مدیریت ناکارآمدی که روی توزیع و مصرف آب صورت می‌گیرد به یک چالش جدی برای مردم این روستا تبدیل شده است، سیستم گرمایشی مدارس این روستا که بالغ بر ۷۰۰ دانش‌آموز دارد با آب کار می‌کند و نبود آب روند فعالیت آموزشی را مختل می‌کند.

این روستایی افزود: امروز مردم اصرار دارند که از آب خود روستا باید تمام خانوارها بهره‌مند شوند اما این آب کفاف جمعیت را نمی‌دهد و تزریق آب از سنندج تا حدودی مشکل بی‌آبی نقاط بالادستی روستا را مرتفع کرده است.

 برخلاف برخی نقاط کشور که مردم به شدت با مشکل کمبود آب مواجه هستند، صلوات‌آباد آب دارد اما مدیریت ناکارآمد در توزیع به چالش جدی برای مردم این روستا تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه طعم و بوی بد آب که از سنندج وارد مدار می‌شود دلیل اصلی انتقاد مردم روستا است، گفت: ما باید به فکر آیندگان هم باشیم آب خود صلوات آباد با توجه به شرایط خشک‌سالی که داریم شاید برای سال‌های آینده دیگر پاسخگو نباشد از امروز باید به فکر رفع مشکل باشیم.

اسدی عنوان کرد: اینکه به خاطر طعم و بوی بد آب با تزریق آب سنندج به روستا مخالفت کنیم درست نیست چون در آینده نزدیک هم این مشکل رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از مردم روستا یک روز از نبود آب به شدت انتقاد می‌کردند الان که مشکل بی‌آبی حل شده است، می‌گویند طعم و بوی این آب مناسب نیست و ما نمی‌خواهیم.

اسدی عنوان کرد: منبع آب صلوات آباد ظرفیت محدودی دارد و اکنون برای این جمعیت دیگر پاسخگو نیست. 

مردم از طعم بوی بد آب رنج می‌برند

امام جمعه روستای صلوات‌آباد هم در این نشست عنوان کرد: این نشست که به همت سپاه و سایر عزیزان برگزار شده با هدف رفع مشکلات در بستر همفکری و همراهی است.

وی گفت: عده‌ای از ساکنان این روستا از جمله شخص بنده در زمانی که سایر عزیزان در نقاط بالادست روستا آب نداشتند، ما در پایین‌دست مشکل آب نداشتیم، مشکل آب در روستای صلوات آباد در دو بخش باید مورد بررسی قرار گیرد، مردم مخالف تزریق آب برای رفع مشکل کم آبی نیستند ولی نه آبی که طعم و بوی بدی داشته باشد و از سالم بودن آن اطمینان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: همه مردم حق دارند از آب سالم استفاده کنند اما به نظر می‌رسد با توجه به طعم و بوی بد آبی که طی چند روز اخیر وارد مدار مصرف مردم این روستا شده به لحاظ بهداشتی مشکلاتی وجود دارد که انتظار داریم این موضوع هرچه زودتر رسیدگی شود.

دبی چشمه روستای صلوات مشخص شود

دیگر ساکن صلوات‌آباد که مخالف تزریق آب از تصفیه‌خانه سنندج به این روستاست، می‌گوید: ما در خود صلوات‌آباد آب داریم مشکل مردم نبود آب نیست تنها سوال ما به عنوان ساکنین این روستا این است که آب خود روستا به کجا می‌رود که ما حق استفاده از آن را نداریم و باید آب بی‌کیفیتی که از شهر تزریق می‌شود را استفاده کنیم.

وی گفت: میزان دبی آب روستا مشخص است، اولویت در رفع مشکل زیرساخت‌های انتقال این آب به داخل روستا است با بازدید از محل خروجی منبع آب به خوبی مشخص می‌کند که این آب متاسفانه از روستا خارج می‌شود.

دولت زحمت کشیده زیرساخت را فراهم کرده انتظار داریم به جای تزریق آب از سنندج در این لوله‌ها آب خود روستا را تزریق کنند با این کار هم مشکل بی‌آبی مردم حل می‌شود و هم از آب سالم و بدون بو و طعم بد بهره‌مند خواهیم شد.

آب صلوات آباد توسط افرادی سودجو برای باغات مصرف می‌شود و همین مسئله موجب شده بخشی متنعم و عده‌ای در رنج باشند ما به شدت به این موضوع معترض هستیم و از دولت و مسئولان و بانیان این جلسه انتظار داریم این موضوع را روشن کنند.

آب بدبو بهتر از بی‌آبی است

دیگر ساکن روستای صلوات آباد هم گفت: ۲۰ تا ۳۰ خانوار در محله قاضی‌آباد ساکن هستند که برای رفع مشکل نبود آبی بارها به دهیاری و بخشداری مراجعه کرده‌ایم.

وی گفت: محلات پایین‌تر آب دارند وقتی به نحوه مصرف آنها که نتیجه‌اش بی‌آبی ما بود اعتراض می‌کردیم می‌گفتند این مشکل خودتان است نه ما!

وی عنوان کرد: الان با تزریق آب از سنندج مشکل آب این محلات حل شده و به صورت ۲۴ ساعته آب داریم.

همه حق یکسان در استفاده از آب دارند

صلاح صلواتی از ساکنان این روستا هم با بیان اینکه مشکلات موجود در حوزه آب در این روستا مربوط به امروز نیست و حداقل بیش از ۵۰ سال است با این مشکل مواجه هستند، عنوان کرد: همه مشکل داریم باید به نحوی عمل کنیم که کمترین آسیب متوجه کل جمعیت شود.

وی خاطرنشان کرد: زندگی در روستا با شهر فرق می‌کند مردم در روستاها به هر نوع شرایطی حتی سخت خود را وفق می‌دهند همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از شرایط عبور کنیم.

صلوات آباد مشکل آب دارد، برخی‌ها با استفاده از پمپ آب و تانکر بیشترین استفاده از آب روستا می‌کنند و دست دیگران را خالی می‌گذارند تزریق آب از سنندج مشکل اهالی روستا را حل کرده لذا نباید مانع تراشی کنیم.

استمرار خشک‌سالی و کمبود آب

توفیق صلواتی دیگر ساکن این روستا هم گفت: مردم روستای صلوات‌آباد خونشان از مردم سنندج رنگین‌تر نیست که سال‌هاست از این آب شرب با طعم و بوی بد استفاده می‌کنند الان مشکل آب روستا حل شده است آب با طعم و بوی بد بهتر از بی‌آبی است مخالفین تزریق آب از سنندج خودشان را یک لحظه جای خانواده‌های ما بگذارند ببینیم حاضر هستند تحمل کنند.

تشکیل شورای آب در صلوات‌آباد

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سنندج هم در این نشست با بیان اینکه تلاش برای رفع مشکلات و خدمت به مردم در نقاط مختلف شهر و روستاها هدف اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی است، گفت: سپاه در قالب طرح همیاری و محرومیت‌زدایی در این راستا از هر ظرفیتی استفاده می‌کنند.

حسن عسکری خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مردم در این روستا شفافیت در مورد وضعیت آب خود روستاست که در همین راستا تشکیل شورای آب با هدف بررسی کامل و میدانی موضوع به عنوان مصوبه این جلسه دنبال خواهد شد.

یکی از مشکلات مردم در این روستا شفافیت در مورد وضعیت آب خود روستاست

 

وی افزود: تلاش برای رفع مشکل طعم و بوی بد آب نیز به صورت جدی در سطح استان و کشور دنبال می‌شود که امیدواریم هرچه زودتر با انتقال آب از سد آزاد شاهد رفع این مشکل باشیم.

تشکیل هیئت‌های حل اختلاف در محلات

اسدی معاون پیشگیری دادگستری کردستان هم در این نشست گفت: مشکلات باید در قالب این جلسات احصا و با همفکری مردم و مسئولان باید زمینه رفع آن حل شود که دو مسئله کمبود آب قبل از تزریق آب از سنندج و الان طعم و بوی بد آب دو مشکل مطرح شده از سوی مردم بوده است.

وی افزود: اینکه آب دارای طعم و بوی بدی است مشکل خیلی از شهرهای استان به ویژه شهر سنندج است که برای رفع آن تلاش‌های زیادی انجام و در آینده امیدواریم به نتیجه برسد.

به گفته اسدی، رفع این مشکل یک موضوع استانی بوده و نیاز به اعتبار زیادی دارد، عمر بالای زیرساخت‌های تصفیه‌خانه سنندج از یک سو و پایین آمدن سطح آب سد قشلاق از سوی دیگر موجب بروز این مشکلات شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه ساخت‌وسازهای غیرمجاز از همه مردم روستا انتظار داریم که در این زمینه حساسیت نشان دهند چرا که اگر توجه نکنید تا چند سال آینده تمام این کوه‌ها ساختمان‌سازی می‌شود.

اسدی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های دادگستری این است که در تمام محلات و مساجد برای رفع اختلافات، هیئت‌های محلی از ریش‌ سفیدان و افراد علاقه‌مند و معتمد، روحانیون و غیره تشکیل می‌دهد و این کار می‌تواند در کمترین زمان ممکن با پادرمیانی خود مردم مشکلات حل شود.

تزریق ۴۰ ساعت آب از شهر سنندج به روستای صلوات‌آباد

آبدار روستا هم عنوان کرد: بیش از ۲۰ سال است این روستا مشکل آب دارد هر ساله در فصل گرم سال چهار تا پنج ماه مردم ساکن محلات بالادستی با کمبود آب مواجه هستند اما در پایین دستی آب به اندازه کافی وجود داشته است.

بعد از تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت برای پایان دادن به این مشکلات آب از شهر سنندج به روستا تزریق شد و توانست بخش زیادی از مشکلات کم آبی را رفع کند.

وی افزود:‌ از ۱۴۰ ساعت در طول هفته، ۴۰ ساعت آب شهری و ۱۰۰ ساعت از منبع و چشمه آب «سرده‌خانی» روستای صلوات آباد استفاده می‌کنیم.

آبدار روستا افزود: در مورد ناسالم بودن آب که از سوی اهالی مطرح می‌شود باید گفت هر روز آزمایشات لازم روی آب انجام می‌شود، اگرچه شاید به لحاظ طعم و بو کیفیت ندارد، اما به لحاظ سالم بودن مورد اطمینان است.

برخورد قاطع با ساخت‌وسازهای غیرمجاز

مولانایی معاون امور عمرانی فرماندار سنندج نیز در این نشست خطاب به مردم صلوات با بیان اینکه همه ما وضعیت امروز کشور را به لحاظ شرایط اقتصادی می‌دانیم و نیازی به توضیح در این زمینه نیست انتظارات باید براساس شرایط باشد در حد انتظارات معقولی که مردم فهیم این روستا دارند اقدامات لازم برای رفع مشکلات انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین کارهایی که برای رفع تنش‌های موجود در زمینه آب روستا باید انجام شود تشکیل شورای آب با عضویت نمایندگانی از محلات مختلف روستای صلوات آباد است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه مردم از مدیر آب و فاضلاب شهرستان برای حضور در این جلسه هم دعوت کرده بودند حضور پیدا نکرده‌اند که امیدواریم به صورت کامل آنچه در جلسه مصوب می‌شود توسط آبدار این شرکت انتقال داده شود.

 معاون فرماندار سنندج خاطرنشان کرد: کلیات مشکلات را در این جلسه مطرح کنید و به صورت جزئی با حضور افراد کمتری به مسائل و درخواست‌ها رسیدگی می‌شود و زمینه رفع آن در حد توان و ظرفیت‌هایی که در شرایط کنونی وجود دارد اقدام خواهد شد.

وی عنوان کرد: در بیشتر نقاط کشور مشکل کمبود آب وجود دارد و تنها مختص به صلوات آباد نیست باید سعی کنیم دور از هرگونه تنشی با همراهی و همکاری هم زمینه رفع این مشکلات را فراهم سازیم و بازو و یاوری برای دولتمردان در حل مشکلات و پاسخگویی به نیازهای مردم باشیم.

وی افزود: ساخت و ساز غیرمجاز از دیگر مشکلاتی است که به عنوان یک دغدغه مهم از سوی مردم این روستا مطرح شده است نظام و دولت نیز به شدت بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید دارند عزم ما در شهرستان نیز در این راستا جزم بوده و بدون تعارف با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز برخورد خواهد شد.

 معاون فرماندار سنندج اظهار کرد: هیچ تعارفی با متخلفین در این حوزه نداریم افرادی که بخواهند بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز در این روستا بکند در چارچوب قوانین و مقرراتی که تعریف شده به شدت با آنها برخورد خواهیم کرد.

 هیچ تعارفی با متخلفین در این حوزه نداریم با افرادی که بخواهند بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز در این روستا بکنند برخورد خواهیم کرد

 

وی گفت: از مردم صلوات آباد انتظار داریم در چهارچوب قانون اقدام به ساخت‌وساز کنند و قبل از هر اقدامی با مراجعه به دهیاری‌ نسبت به دریافت مجوز اقدام و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی خبر دهند.

 معاون فرماندار سنندج خاطرنشان کرد: طرح بازنگری روستا را از بنیاد مسکن شهرستان پیگیری می‌کنیم اگر موانعی در این حوزه وجود داشته باشد برطرف خواهیم کرد تا جوانان و سایر افرادی که در روستا قصد ساخت خانه دارند در چارچوب قانون بتوانند اقدام کنند.

وی افزود: اگر جمع بعد از بررسی میدانی وضعیت سلامت آب و میزان دبی آن به این نتیجه رسیدند که از همان چشمه طبیعی خود روستا استفاده کنند ما نیز موافق هستیم و اگر نتیجه تصمیم استفاده از آب شهری بود زمینه را برای بهره‌مندی حق آبه چشمه نیز به نفع روستا فراهم خواهیم کرد.

مدرسه ابتدای صلوات‌آباد تخریب می‌شود

سیدفواد حسینی مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج هم در این نشست اظهار کرد: از سپاه و بسیج استان کردستان که همواره به عنوان نهادی تاثیرگذار در محور محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات قرار دارد تقدیر می‌کنیم.

وی افزود: مدارسی که در روستای صلوات آباد وجود دارد به لحاظ تجهیزات و زیرساخت‌ها مشکلاتی دارد و از سوی دیگر افزایش جمعیت دانش‌آموزی در این روستا موجب شده که با کمبود فضای آموزشی مواجه باشیم.

وی با یادآوری اینکه در گذشته نیز اقداماتی در راستای توسعه و ارتقای فضاهای آموزشی در این روستا انجام شده است، گفت: اما با توجه به اینکه مدرسه ابتدایی روستا مخروبه و تخریبی محسوب می‌شود به نوسازی مدارس معرفی شده است.

حسینی اضافه کرد: مشکل امروز هم موضوع آب آشامیدنی است که به عنوان نماینده معلمین و دانش آموزان باید بگویم الان سیستم گرمایشی مدرسه نیز به شدت مختل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در مدارس حق استفاده از هیچ سیستم گرمایشی به جز شوفاژ نداریم و سیستم شوفاژ نیز با آب می‌چرخد، قطع و وصل شدن آب موجب شده که بخش زیادی از زیرساخت‌های مدارس ما دچار خسارت شود تا جایکه دیگ و مخزن در مدارس تخریب شده است.

نبود و کمبود آب ما را مجبور به تعطیل کردن مدارس در روستا می‌کند این مشکل لطمه جدی به روند آموزش می‌زند این انتظار را داریم تصمیم سازنده‌ای برای حل مشکل مردم که بخش عمده‌ای از این جمعیت را جامعه دانش‌آموزی تشکیل می‌دهند اقدامات لازم صورت بگیرد.

و اما…

تشکیل شورای آب، بررسی میزان حجم آب چشمه سرده‌خانی روستای صلوات آباد، قول مساعد برای تخریب و بازسازی مدرسه ابتدایی روستا که به عنوان مشکلات جدی در گزارش قبل خبرگزاری برگزیده های ایران به آن پرداخته شده بود و بررسی سلامت آب تزریق شده به روستا از مسائل مطرح شده در این نشست یک ساعت با حضور مردم و مسئولان بود وعده‌هایی که موجب شد در فضای آرام و به دور از تنش مخالفین و موافقین مطالبات خود را بیان کنند و مسئولان نیز نسبت به رفع مشکلات موجود قول مساعد دادند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا