Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
پول فروش نفت ایران وصول می‌شود/ بازگشت ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم تا پایان 1400 - خبرگزاری برگزیده های ایران
اقتصادی

پول فروش نفت ایران وصول می‌شود/ بازگشت ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم تا پایان ۱۴۰۰

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران گفت: یکی از برنامه‌های جدی شرکت ملی نفت ایران بازگرداندن ظرفیت تولید نفت خام به دوران قبل از تحریم‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ است. ظرفیت تولید نفت کشور در دولت گذشته کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: البته وقتی ما از ظرفیت تولید صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط توان تولید از چاه نیست، بلکه باید مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار شامل ظرفیت خطوط لوله جریانی، واحدهای فرآورشی، خطوط انتقال نفت به مبادی مصرف و حتی نیروی انسانی در نظر گرفته شود. در نتیجه برای بازگرداندن ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم باید پروژه‌های متعددی  تعریف و اجرا شود.

خجسته‌مهر افزود: یعنی ممکن است یکی از چاه‌های ما بتواند رقم بالایی را تولید کند، ولی واحد فرآورشی برای آن موجود نباشد، در این صورت نمی‌توان گفت که ظرفیت تولید افزایش پیدا کرده است، زیرا تمام بسته‌های تعریف شده برای افزایش ظرفیت محقق نشده است.

* ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان ۱۴۰۰ به عدد قبل از تحریم‌ها بازمی‌گردد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: متاسفانه ما یک بخشی از ظرفیت تولید نفت خود را در سال‌های گذشته از دست داده‌ایم و رقم ظرفیت تولید کاهش  پیدا کرده بود.

وی افزود: ضمنا به تفاوت معانی «ظرفیت تولید» و «میزان تولید» نیز دقت نظر داشته باشید. رساندن ظرفیت تولید به عدد قبل از تحریم بدین معناست که متناسب با نیاز داخلی و بازار بین‌المللی حتی پس از تحریم آماده تولید نفت هستیم.

خجسته‌مهر گفت: در این مدت با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، تقریبا ظرفیت تولید به رقم قبل از تحریم‌ها نزدیک شده است و ان شالله تا پایان اسفندماه این هدف محقق خواهد شد.

* درآمدهای حاصل از صادرات نفت  وصول می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در دولت سیزدهم هم صادرات نفت خام و هم صادرات میعانات گازی افزایش خوبی پیدا کرده است. از گفتن اعداد و ارقام صادرات معذور هستم، فقط در همین حد می‌توانم توضیح دهم که وضعیت  بهتر شده است. گزارشات ماهیانه از صادرات نفت و میعانات گازی ایران به مقامات ارشد کشور ارسال می‌شود و آنها در جریان جزئیات قرار دارند.

وی تاکید کرد: درآمدهای حاصل از صادرات نفت هم  به کشور برمی‌گردد، یعنی وصول مطالبات انجام می‌شود. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه داریم نفت را بفروشیم و پولش را تحویل بانک مرکزی دهیم. این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد از این پول چه استفاده‌ای کند و چه اجناسی را وارد کند. آنچه وظیفه شرکت ملی نفت است به درستی در حال انجام است، چون پول حاصل از فروش نفت را دریافت می‌کنیم.

خجسته‌مهر گفت: آنچه از درآمدهای نفتی ایران که بعضا در بانک‌های خارجی بلوکه شده مربوط به فروش نفت ایران قبل از دولت سیزدهم است و به ویژه از موقع روی کارآمدن دولت سیزدهم که بنده در جزئیات کار هستم، پول نفت دریافت می‌شود.

*کاهش انباشت میعانات گازی ایران به دلیل افزایش صادرات

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: انباشت میعانات گازی ایران به دو دلیل افزایش صادرات و افزایش مصرف در داخل کشور، کاهش پیدا کرده است. به لطف خدا تحولات مثبتی در بحث فروش نفت و میعانات گازی برای ایران رخ داده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره  تعاملات نفتی ایران و آمریکای لاتین گفت: هر کشوری که تمایل به خرید نفت و میعانات گازی از ایران داشته باشد، ما حاضر به همکاری هستیم. در حال حاضر خریداران مختلفی برای نفت ایران وجود دارد و ما نیز راهکارهای متنوعی برای  فروش نفت ایران روی میز داریم.  
انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا