فرهنگ و هنر

تشریح اقدامات معاونت زنان و خانواده: از ۱۲ کار اجرایی در دولت ۱۳ تا برخورد با هجمه‌های بین‌المللی در حوزه زنان

تشریح اقدامات معاونت زنان و خانواده: از ۱۲ کار اجرایی در دولت ۱۳ تا برخورد با هجمه‌های بین‌المللی در حوزه زنان

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، شب گذشته ۳۱ مردادماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه شبکه خبر به پرسش‌هایی درباره دستاورد‌های دولت در حوزه زنان و خانواده پاسخ داد.

متن کامل این برنامه به شرح زیر است:

ارتباط معاونت زنان و خانواده با جامعه زنان

پرسش: بنا بر اعلام وزارت رفاه و تأمین اجتماعی آمار مجوز‌های صادره در حوزه مشاغل خانگی بانوان ۱۷۴ هزار در دولت سیزدهم بوده و ۳۵ هزار و ۹۰۰ بانو هم تسهیلات این حوزه را دریافت کردند. با همین مقدمه درباره مشاغل خانگی بانوان و میزان تسهیلات دریافتی از سوی بانوان کارآفرین می‌خواهیم گفتگوی امشب را به موضوع عملکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حوزه زن و خانواده اختصاص دهیم. امروز در مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری حاضر شدید، پای تلفن نشستید و با برخی از بانوانی که تلفن زدند و مسائلی را مطرح کردند. پیگیری‌هایتان را از چه زمانی آغاز می‌کنید؟ اصولاً گزارش‌های دغدغه‌ها و چالش‌های بانوان در حوزه‌های مختلف چطور به دست شما می‌رسد؟

ما از مسیر‌های مختلفی با بانوان مرتبط هستیم چه نشست‌های حضوری و چه جمع در گروه‌ها و انجمن‌های مختلفی که است، چه سفر‌های استانی که به مناطق مختلف سعی می‌کنیم جا‌هایی که شاید دست زن‌ها کمتر به مسئولین برسد و نیاز باشد صدای آن‌ها شنیده شود می‌رویم بخشی هم مطلبی بود که شما الان اشاره کردید یعنی ارتباطات مردمی که این بحث ارتباطات مردمی به صورت مرکزی را هر چندماهی ممکن است داشته باشیم، ولی به صورت هفتگی در خود معاونت خانم‌ها مراجعه می‌کنند ساعت خاصی به صورت عمومی است و ساعت‌های دیگری به صورت اختصاصی گاهی تا دیروقت شب مراجعات داریم و پیگیری‌هایی که لازم است از طریق دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.

می‌دانید که مراجعات بسیار زیاد است و شاید به تعداد دستگاه‌های اجرایی خانم‌هایی که مشکل دارند به این دستگاه‌ها مراجعه می‌کنند و نیمی از جمعیت ما خانم‌ها هستند بنابراین همه گونه مشکل و مسئله‌ای را می‌خواهند که معاونت همراهی و همکاری کند با آن‌ها و ما هم در حد توانمان این تلاش را می‌کنیم ضمن این که ما قدرت اجرایی نداریم و ستاد سعی می‌کنیم بعضی از این مشکلات را در قالب قاعده و قانون در بیاوریم و بخشی را از طریق اجرایی و هماهنگی رفع کنیم.

افزایش مشارکت زنان در مدیریت‌های کلان کشور طبق منویات رهبر معظم انقلاب

۱۲ کار اجرایی حوزه زنان و خانواده در دولت ۱۳

پرسش: در دولت سیزدهم شما و همکارانتان در معاونت امور زنان و خانواده حدود ۱۲ کار را اجرایی کردید. کار‌های نو و تازه بود. درباره این ۱۲ کار و موضوع اجرایی با شما صحبت می‌کنم. ابتدای فعالیت شما، مکاتباتی با آموزش و پرورش صورت گرفت و اجازه دریافت پرونده تحصیلی به جز کارنامه تحصیلی برای مادران داده شد، ۱۲ کار و موضوع مهم هم برنامه‌ریزی شد که برخی اجرا شد و برخی در مرحله اجرا است و برخی هم در رصد شما برای مراحل و ماه‌های پیش رو است، کجای راه هستید و برای زن و خانواده در کشور چه کردید؟

شاید از روز‌های اول بود که ما این اعتراض را از بانوان داشتیم که چرا کارنامه فرزندانشان را نمی‌توانند تحویل بگیرند و فقط به پدر داده می‌شود که آقای رئیس جمهور بلافاصله دستور دادند در دستورالعملی که در آموزش و پرورش بود بررسی و تجدید نظر شد و مصوب شد که کارنامه و پرونده به مادران هم داده شود و این حرکت خوب و رو به جلویی بود که ادامه پیدا کرد.

همانطور که اشاره کردید ما ۱۲ کار را می‌توانیم الان نام ببریم که در این دولت برای اولین بار اتفاق افتاده، چه پشتیبانی‌هایی که از نظر مالی و از نظر لجستیک باید از بانوان و در اصل فعالیت‌های بانوان انجام می‌گرفت چه به رسمیت شناختن بانوان در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها که به عنوان نمونه شاهد هستیم در شورا‌های عالی آقای رئیس جمهور منصوب کردند خانم‌هایی را که بتوانند در حیطه‌های مختلف با توجه به تخصصشان اظهار نظر کنند و نظر آن‌ها شنیده شود و مورد اعمال قرار بگیرد.

در قانون، ارتقاء پست‌های مشاوران را شاهد هستید که با وجود این که در دوره قبل این پست‌ها از آن‌ها گرفته شده بود و به صورت انشایی بود این پست‌ها به آن‌ها اختصاص یافت و مصوب شد و هم تراز معاون وزیر یا مدیرکل قرار داده شد این پست‌ها.

پرسش: تلاش‌هایی هم شد مبنی بر این که این‌ها فقط در حد یک اسم و یک مشاور باقی نماند و در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند.

بله؛ در شورا‌ها باید شرکت داده شوند در همان مصوبه است که در شورا‌های کلان دستگاه‌های اجرایی باید خانم‌ها شرکت داده شوند و در موارد خاصی که مرتبط با خانواده است، مرتبط با جمعیت است نظر آن‌ها باید حتما اعمال شود و گرفته شود و کار‌های دیگری از قبیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار که یکی از مشکلاتی که این زنان داشتند این بود که ضامن نداشتند و گاهی دچار مشکلاتی می‌شدند برای این که بتوانند برای تسهیلاتشان ضامن بیاورند و برای دهک‌های یک تا پنج زنان سرپرست خانوار اجرایی شد.

ماجرای بیمه ناباروری

مهم این است که بلافاصله بسیاری از این تصمیمات ابلاغ و اجرایی شده یعنی آن صندوق ضمانتی که اول ۵۰ میلیارد و بعد ۶۰ میلیارد در آن تودیع شد بلافاصله در استان‌ها تقسیم شد و بلافاصله این ضمانت دارد اجرایی می‌شود و مسائل دیگری که این دولت در مورد زنان و خانواده به جد دنبال کرد بعضی از این‌ها شاید جزو آرزو‌ها بود و به سرعت محقق شد مثل بیمه ناباروری.

خوب می‌دانید ما حدود ۲۰ درصد از زوج هایمان نابارور هستند و هزینه‌های خیلی هنگفتی که بحث ناباروری تحمیل می‌کرد به این خانواده‌ها امکان این که پیگیر درمان باشند را از آن‌ها می‌گرفت. به حمدالله صد در صد بیمه شد و بیمه‌های دیگر مثل بیمه زنان باردار تا پایان دوره شیردهی و فرزندانشان تا پایان ۵ سال این‌ها حرکت‌هایی بود که این دولت برای خانواده و برای زنان انجام داده و شاید گفتنش خیلی راحت است، ولی آن بودجه‌هایی که باید پشت این‌ها باشد و حمایت‌هایی که باید باشد تا این‌ها محقق شود و تحققش که بلافاصله با دستور و با ابلاغ دارد انجام می‌گیرد. حتی در زمینه ناباروری به بیمارستان‌های خصوصی اخطار می‌شود که اگر این را اعمال نکنند مجوزهایشان گرفته می‌شود از تصویب قانون مهم‌تر است باید گفت ما خیلی از قانون‌ها را داشتیم و قانون‌های خوبی هم داشتیم و داریم، ولی تحقق و اعمالش و در زندگی مردم دیده شدنش همیشه دچار مشکل بودیم.

ایجاد تعاونی‌های شبکه‌ای برای تأمین زنجیره ارزش محصولات زنان سرپرست خانوار

پرسش: شاید خانم‌ها بپرسند که بعضی از آن چیزی که الان شما اشاره کردید و به عنوان آرزو‌های تحقق‌یافته در حوزه زن و خانواده کشور موضوعیت پیدا کرده، شاید آن‌ها کمتر حس می‌کنند چه پاسخی برای آن‌ها دارید؟

 معمولاً چیز‌های مثبت کمتر حس می‌شود وقتی کمبودی باشد یک دفعه یک احساس این که چه مشکلی پیش آمده و چرا این گونه شده بیشتر حس می‌شود یعنی همین کارنامه نگرفتن مادران خیلی حس شده بود. روز‌های اول خیلی مادران می‌آمدند و اعتراض داشتند، ولی الان که می‌گیرند طبیعی شده و دیگر حس نمی‌شود یا مواردی از این قبیل.

وقتی که بیمه‌ها روی روال عادی خودش بیفتد خیلی حس نمی‌شود یا صندوق ضمانتی که عرض کردم الان داریم پوشش دهی می‌کنیم طبیعتا تعداد زیادی از خانم‌ها توانسته اند از این استفاده کنند، فکر می‌کنم که حس شدن آن کمتر منتقل می‌شود تا چیزی اگر کمبود باشد و احساس شود که این نیست بیشتر منتقل می‌شود و بیشتر در جامعه جو ایجاد می‌کند.

اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها به موضوع زنان و خانواده

پرسش: در بودجه ۱۴۰۲ ما اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها را به موضوع زن و خانواده داریم، درباره عملکرد دستگاه‌های مختلف که باید کار‌هایی را انجام دهند در این حوزه و همچنین رایزنی‌های شما برای این که قوت پیدا کند و استمرار پیدا کند این کار‌ها چیست؟

 این هم از مواردی است که برای اولین بار در این دولت انجام شده، بله در دولت‌های گذشته می‌خواستند که این کار انجام شود، ولی اجرایی نمی‌شده، چرا؟ مثلا در سال ۹۲ گفته شده بود که مجاز هستند برای همین دستگاه‌ها عملا این کار را انجام نمی‌دادند و می‌گفتند به هزینه‌های خودمان و نیاز‌های خودمان هم نمی‌رسد و کفاف نمی‌دهد، اما در این قانون که امسال در بودجه ۱۴۰۲ دیده شد.

دستگاه‌ها مکلف می‌شوند که یک درصد را حتما به مسئله زنان و خانواده، آسیب‌زدایی از زنان و خانواده و برای ارتقا و مهارت آموزی زنان و خانواده صرف کنند و این نظارت دارد، یعنی هم معاونت زنان نظارت دارد و هم برنامه و بودجه نظارت دارد.

برنامه عملیاتی همه دستگاه‌ها را گرفتیم و در کمیسیون مراحلش را طی کرده در دولت مصوب شده و ابلاغ شده. بنابراین باید حتما یعنی اگر عمل هم نکند دستگاهی حتما باید پاسخگوی بازرسی باشد، پاسخگوی سازمان برنامه و بودجه باشد و امیدوار هستیم که به بهترین نحوی عمل شود و واقعا بتواند مشکلی را از مشکلات زنان کشور ما و خانواده‌های عزیزشان رفع کند.

اشتغال بانوان

پرسش: یکی از نکات بسیار مهم در حوزه اشتغال بانوان در کشور این است که کارشان متناسب باشد با ویژگی‌های خانمانه، الان برای این تناسب ما چه کارهایی از سوی معاونت شما دیدیم و الان سیاست گذاری شده است؟

اولین کارهایی که در ماه‌های اول شروع به کار دولت داشتیم تدوین طرحی به عنوان کسب و کار پایدار خانواده محور بود یعنی خانواده را اصل قرار دادیم و این که این خانم بتواند هم به خانواده اش برسد و هم به کار و شغلی که بخشی از آن مشاغل خانگی است بخشی ممکن است از طریق دورکاری باشد.

اما در برنامه هفتم به صورت تفصیلی خواستیم که این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. در ستاد ملی زن و خانواده هم این را مصوب کردیم که اشتغال منعطف بانوان را پیگیر باشیم و بتوانیم تغییراتی هم در قانون کار، برنامه استخدامی داشته باشیم و خانم‌ها بتوانند از آن دوره ای که دوره فرزندآوری و فرزند پروری است به خوبی استفاده کنند. مشاغل متناسب با شرایطشان را هم داشته باشند و شغلشان را از دست ندهند.

از طرف دیگر برای خانم‌های سرپرست خانوار به صورت ویژه این کسب و کار پایدار را در ۲۱ استان سعی کردیم عملیاتی که حدود ۳ هزار و ۶۰۰ خانم سرپرست خانوار تحت پوشش قرار گرفتند توسط خانم‌های کارآفرین و موظف شدند خانم‌های کارآفرین که از صفر تا صد کار را از مواد اولیه تا رساندن به بازار را عهده دار شوند و ۴ سال در کنار این‌ها باشند تا کارشان به پایداری برسد.

پرسش: بقیه استان‌ها چه زمانی؟

 ان‌شاءالله در دست اقدام و تفاهم نامه است ولی این‌ها دیگر عملیاتی شده و بعضی‌ها به سودآوری رسیده و به مرحله بازار دست پیدا کرده است البته هدف ما این نیست که حتما این خانم‌ها مشغول به کار شوند می‌خواهم آن نیاز و مسئله معیشتشان تامین شود یعنی اگر در این خانواده پسرانی بودند فرزندانی بودند که آن‌ها شرایط کار داشتند را آن‌ها را اولویت قرار می‌دهیم که این‌ها بیایند این بار خانه خانم‌های سرپرست خانوار را به دوش بکشند خود خانم‌ها هم مایل به این هستند که برای مردانشان و فرزندانشان اول کار ایجاد شود.

ما سعی می‌کنیم که این شرایط را فراهم کنیم که هر دو هم زن و هم مردم شرایط خوبی را بتوانند برای کار داشته باشند که به فرزندانشان لطمه نخورد به حمدالله این تسهیلاتی که داده شد مثلا در استان لرستان یکی از استان‌هایی بوده که بیشترین حمایت تسهیلاتی را داشته و ما می‌خواستیم به عنوان پایلوت به دلیل شرایطی که بعضی از خانم‌ها در آن استان دارند، در شهر‌هایی مثل دلفان دارند البته به مطلوبی که ما می‌خواهیم نرسیده ولی برنامه بعدی ما این است که به صورت وسیع تری در دلفان ان شاالله این کار را و مشاغل خاص بانوان را داشته باشیم، شما ببینید در استان لرستان که یکی از جاهایی بود که در بحث خانم‌ها و اشتغال خانم‌ها بسیار ضعیف بود الان در آماری که اخیرا داده شد بالاترین آمار مجوزها را خانم‌ها در لرستان داشتند که این نشان دهنده این است که این پشتیبانی‌ها و تسهیلات توانسته موثر باشد برای این که برای این عزیزان شغل ایجاد شود ولی با مطلوب خیلی فاصله داریم ولی برنامه‌های خوبی را دولت در دستور کار دارد.

واکنش معاون زنان رئیس‌جمهور به حضور گشت‌های خودرویی حجاب

تلاش برای دستاوردهای بیشتر

پرسش: این ۱۲ کاری که الان انجام دادید که برخی از آن‌ها پشتیبانی و حمایت است و برخی به رسمیت شناختن جایگاه زن در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها است کفایت دارد یا نه، دغدغه‌مندی‌ها و چالش‌های حوزه زنان همچنان در رصد معاونت امور زنان است برای برنامه‌ریزی روی کارهای بیشتر.

 قطعا کفایت ندارد. هر وقت ما احساس کردیم کاری کفایت دارد و بس است، آن جا معلوم است دیگر راکد ماندیم و دیگر پیشرفت نخواهیم کرد. قطعا راضی نمی‌شویم و می‌خواهیم حتما پیشرفت‌ها و دستاوردهای بیشتری را در حوزه زنان داشته باشیم. همانطور که هر خانمی وقتی می‌خواهد تلاش کند و به موفقیت برسد با موانع و چالش‌های بیشتری از آقایان مواجه است. ما هم در مسیر با این مشکلات مواجه بودیم ولی راه را می‌شد باز کرد و این گونه نیست که بن بست باشد، به حمدالله حرکت‌های خوبی شده است.

مهمترین برنامه‌های معاونت زنان و خانواده

پرسش: چون معاونت شما دائما دارد کارهای پژوهشی می‌کند و آسیب‌شناسی می‌کند فعالیت‌هایی را که دارد صورت می‌دهد، الان مهمترین موضوعاتی که دارید روی آن کار می‌کنید، اگر بخواهیم تفصیلی صحبت کنیم فکر می‌کنید کدام موضوعات هستند که باید برای زنان سرزمینم ایران بیشتر کارهایی صورت بگیرد و دغدغه‌مندی‌های آن‌ها برطرف شود؟

بحث‌های معیشتی الان بسیار مهم است، به خصوص امروز را الان پخش کردند و مشاهده کردید که بعضی از مسائلی که مطرح می‌کنند خانم‌ها، مسئله مسکن است خصوصا خانم‌های سرپرست خانوار، این‌ها مشکلات جدی است که باید برای آن فکری شود. تسهیلات پشتیبانی‌هایی انجام گرفته ولی کم است نمی‌تواند پوشش دهی داشته باشد، مسائل فرهنگی است خیلی‌ها تماس می‌گیرند و نگران وضعیت فرزندان و دخترانشان هستند، بحث‌های هویتی دختران است که باید به صورت جدی برای آن برنامه‌ریزی شود.

نوجوان و بحران هویت-۵| من یک هوادارم پس هستم!

پاسخ به هجمه‌های بین‌المللی در حوزه زنان و خانواده

پرسش: با توجه به دغدغه‌مندی که معاونت شما دارد در ریاست جمهوری و با توجه به اتفاقات و هجمه‌هایی که ما یک سال گذشته دیدیم روی زنان و دختران کشورمان صورت گرفت، برنامه‌ریزی‌هایی که همیشه دشمن دارد برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ولی در یک سال گذشته به ویژه برای دختران و زنان بیشتر، چه کردید و چه برنامه‌ریزی‌هایی دارید؟

 یک هجمه بین‌المللی بود برای این که وجهه ایران و جمهوری اسلامی ایران را جور دیگری نشان دهند و شرایط زن‌ها را متفاوت از آن چیزی که هست به دنیا معرفی کنند، ما تلاشمان را کردیم و باز هم می‌کنیم که بسیاری از این حرکت‌ها را خنثی کنیم. ما آن حرکت‌های بین المللی که انجام دادیم، مسئله آموزش به زنان کشورهای دیگر خودش معرف زنان ما است که شاید برای اولین بار باز از اولین‌هایی که انجام گرفت. مسئله آموزش آیورا است که به زنان حوزه اقیانوس هند، ایرانیان و زنان ایرانی دارند آموزش می‌دهند شاید زمانی که تحت مدیریت کشورهای دیگر بود آقایان آموزش می‌دادند و این نشان‌دهنده توانمندی علمی و قدرت زنان ما است.

همچنین همایش زنان تاثیرگذار را سال گذشته دیدید که از کشورهای مختلف، مقامات کشورهای مختلف بعد از آن هیاهویی که انجام شده بود و بعد از وضعیت اغتشاشات و تلاش وسیع رسانه‌ای که کردند برای این که چهره زنان ایرانی را مخدوش کنند آمدند زنان کشورهای مختلف و از نزدیک شاهد دستاوردهای ایران و زن ایرانی بودند.

حرکت‌هایی که در زمینه دانش بنیان دارد انجام می‌شود و خانم‌های ما بسیاری از مدیرعامل‌ها، بسیاری از اعضای هیات مدیره شرکت‌های دانش بنیان خانم‌ها هستند و پشتیبانی ویژه ای که دولت دارد در این زمینه در مورد خانم‌ها انجام می‌دهد و سال گذشته ۷۰ شرکت را تحت حمایت تسهیلاتی قرار داد.

همه این‌ها نشان‌دهنده این است که ما حرکت رو به جلویی را داریم با وجود همه موانعی که هست، با وجود همه محرومیت‌های بین المللی که سعی می‌کنند داشته باشند ولی ما از پا نمی‌نشینیم به فرموده رهبر معظم انقلاب، ما به قله نزدیک هستیم خسته نمی‌شویم، خستگی و ناامیدی معنا ندارد با امید، با نشاط در مسیر هستیم و ان شاالله قله‌ها را فتح خواهیم کرد.

خزعلی: با تشکیل وزارت خانواده مخالفیم/ پیشنهاد ما تشکیل سازمان زنان و خانواده است

موضوع امنیت مادران

پرسش: یکی از برنامه‌ریزی‌های شما در حوزه زن و خانواده موضوع امنیت مادران است، از زمان بارداری تا زمان شیردهی و حتی به قبل تر هم یک رصدی داشتید و موضوع ناباروری را هم در برنامه‌ریزی هایتان گنجاندید، چه کردیم؟ فکر می‌کنید با توجه به مشکلاتی که در بحث ناباروری وجود دارد، هزینه‌های سنگینی که وجود دارد این حمایت‌ها کافی است یا کار بیشتر و اهتمام قوی تری را می‌طلبد؟

 نه؛ هرگز کافی نیست و هیچ وقت به حمایت‌هایی که انجام شده قانع نمی‌شویم ولی در حد توان و قدرت دولت که ان شاالله این قدرت هر روز بیشتر می‌شود کارهای خوبی انجام شده است. این که حمایت شده از ناباروری و از درمان ناباروری و از زوجین نابارور خیلی امید را در دل این‌ها زنده کرده است، این که مادران تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، این که مادران خانه دار روستایی که دارای سه فرزند هستند تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند این‌ها چیزهای کمی نیست این‌ها وعده‌هایی بوده که از دهه‌های گذشته در انتخابات‌های ریاست‌های جمهوری به این مسئله اشاره می‌شده بیمه زنان خانه دار که دارد در این دولت محقق می‌شود یعنی بیمه زنان خانه دار از روستا شروع کردیم و ان شاالله که به شهرها هم برسد و بتوانیم خانم‌های خانه دار دارای فرزند را هم بیمه کنیم و یک سری تسهیلات ویژه ای را که برای دهه شصتی‌ها سعی کردیم که داشته باشیم دهه شصتی‌های ما ۲۱ درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهند و شرایط ویژه ای دارند که ممکن است به تجرد قطعی برسد و روستاهای ما شرایط ویژه تر و بحرانی تری را در این زمینه دارد ما آمدیم یک بار در نیمه دوم ۱۴۰۰ اجرایی کردیم و الان هم امسال به صورت وسیع تری تحت پوشش قرار می‌دهیم زوجین دهه شصتی را چه از نظر بیمه اجتماعی و چه از نظر تسهیلاتی که به شکل کالابرگ جهیزیه، به شکل وام اشتغال و وام ویژه غیر از وام معمولی که برای ازدواج داده می‌شود برای دهه شصتی‌ها برای این که کاملا خیالشان راحت شود و در یک امنیت فکری و امنیت شغلی قرار بگیرند و بتوانند خانواده‌های پایداری را داشته باشند هدف این است که بسیاری از قوانینی که داریم نمونه‌هایی از آن در عرصه میدان نشان داده شود و نمونه‌هایی از آن اجرایی شود ما قانون‌های خوب زیاد داریم قانون‌هایی که برای ازدواج، تسهیل و تسریع ازدواج است کم نداریم ولی خیلی در میدان نمی‌بینیم که اجرایی شود.

نگاهی به مسئولیت پدر و مادر برای آموزش قرآن به فرزندان

قانون جوانی جمعیت

پرسش: من به یکی از تازه متولدهای این قانون‌ها اشاره کنم که تا جایی هم خوب پیش رفت و می‌خواهم آسیب‌شناسی معاونت شما را راجع به آن بپرسم و ببینم که چقدر اهتمام شد. قانون جوانی جمعیت و خانواده چقدر پیشرفت داشته و کجا به مشکل خورد؟ مطلوب معاونت شما است به لحاظ اجرایی یا نه؟

 اصلا ما هنوز به مطلوب نرسیدیم و خیلی فاصله داریم ولی دارد اجرا می‌شود و عملیاتی می‌شود نه همه آن، همان مقداری که دولت امکانش را دارد مثلا شما ببینید وام فرزندآوری الان امروز گزارش می‌دادند که ۲۰ همت وام فرزندآوری پرداخت شده ولی هنوز همه را نتوانستیم پوشش دهیم و همه نتوانستند از این وام استفاده کنند یا ضمانت‌هایی که طبق قاعده بانک‌ها می‌خواهند و بعضی جاها هم سلیقه ای ضامن بیشتری می‌خواهند خودش مانع دیگری است که همه نتوانند استفاده کنند یا وام ازدواج همین طور، تا همین ۵ ماهی که ما گذراندیم ۷۰ همت وام ازدواج داده شده که کار خوبی است و شاید نسبت به سالهای گذشته خیلی حرکت رو به جلویی است ولی مطلوب نیست و هنوز فاصله داریم یا همانطور که در ماههای گذشته شاهد بودید دادن زمین به چند فرزندها کسانی که سه فرزند و بیشتر دارند در استان‌هایی شروع شده ولی طبیعتا به این سرعت نمی‌شود همه آن مواردی که در قانون است اجرا شود تعدادی داده شده است.

پرسش : چهارقلوها هم شنیدیم که خبر خوش داشتید برایشان.

 از ماه‌های اول شروع کردیم به خاطر این که به عنوان نمادی از یک خانواده پرجمعیت کاری را شروع کرده باشیم و عملیاتی شدن آ ن را بگوییم که ممکن است اگر پیگیر باشیم و اگر همت باشد که با همکاری خوبی که وزارت راه و شهرسازی داشت و دغدغه ای که در آن جا بود در استان‌های مختلف این کار انجام گرفت ممکن است یکی دو استان به دلیل شرایط ویژه ای که دارد مثلا آپارتمان آماده نبوده یا زمین در حیطه محدوده شهری نبوده یا زمین شرایط مناسبی را نداشته هنوز انجام نشده باشد ولی در اکثر مواردی که چهار قلو داشتیم این اجرایی شده است، از این قبیل این است که ما هول دهیم بخش‌های اجرایی را برای این که قانون عملی شود مسئله دهه شصتی‌ها خوب همکاری خیلی خوب چند دستگاه اجرایی و تفاهم نامه ای که انجام گرفت موجب اجرایی شدن مسئله دهه شصتی‌ها شد و از این قبیل، امیدواریم که بتوانیم قانون‌ها و رویه‌های بهتری را برای اجرایی شدن این برنامه‌هایی که همه اش خوب است ولی گاهی نیاز به شرایط ویژه ای دارد برای اجرا، داشته باشیم.

روایتی از ساعاتی شیرین در میان مردم ولایتمدار بشاگرد

زنان سرپرست خانوار

پرسش: برای زنان سرپرست خانوار چه کردید؟ اشاره کردید به صندوقی و اختصاص برخی از تسهیلات؟

 زنان سرپرست خانوار یکی از مشکلاتی که داشتند مسئله ضامنی بود که برای تسهیلاتشان می‌خواستند و معمولا این امکان را نداشتند و دچار مشکل و آسیب می‌شدند و با مصوبه ای که انجام گرفت این تسهیلات با ضمانت دولت به آن‌ها داده می‌شود همین طور ما برنامه جامعی را برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تصویب کردیم به کمیسیون رفته و الان در کمیسیون است، اصلاحاتی در آن صورت گرفته خوب این برنامه ای است که باید در برنامه ششم این کار انجام می‌گرفت جزو وظایف معاونت زنان بود که این را باید تدوین می‌کرد به حمدالله در این دولت انجام شده و در برنامه هفتم هم دیده شده که این پشتیبانی صورت بگیرد و توانمندسازی فقط در بحث اشتغال نباشد، بحث‌های آموزشی را داشته باشیم، بحث‌های حقوقی را داشته باشیم، حمایت‌های لازمی که لازم است از نظر مشاوره، از نظر فراهم شدن یک زندگی سالم و مناسب برای زن سرپرست خانوار در برنامه دیده شده است.

وضعیت بیمه زنان خانه‌دار و دختران دانشجو

پرسش: خانم‌های خانه‌دار و دختران دانشجو همیشه در خصوص بیمه‌شان از شما التماس دعا داشتند. الان در چه وضعیتی است؟

 بیمه خانم‌های خانه دار از روستا شروع شده و امیدوار هستیم که گسترش یابد و به شهر و به کسانی که دارای سه فرزند، دو فرزند هستند هم سرایت کند. ما برنامه ای را داریم که برای کسانی که چهارفرزند دارند بیمه ای را داریم پیگیری می‌کنیم امیدواریم به نتیجه برسد اما همین مقدار که این بحث روستا را توانستیم به مرحله ای برسانیم.

پرسش: یعنی این مسئله ۴ فرزند داشتن در اولویت برنامه‌ریزی شما است؟

 با توجه به شرایطی که دولت دارد و با توجه به بودجه ای که باید به آن اختصاص پیدا کند ما باید چیزی را بگوییم که قابلیت اجرا داشته باشد وگرنه در قانون است که خانم‌های خانه دار باید بیمه شوند ولی چون عملا پشتوانه بودجه ای ندارد قابلیت اجرا هم پیدا نمی‌کند، بنابراین این که می‌گوییم ۴ فرزند حتی می‌گوییم ۵ فرزند می‌گوییم از جایی شروع کنیم که امکان اجرا باشد بعد این را سرایت دهیم به فرزندان کمتر.

ارتقا امنیت شغلی بانوان

پرسش: برنامه‌ریزی‌هایی کردید درباره ارتقا امنیت شغلی بانوان به ویژه سرپرستان خانوار، من می‌خواهم ارتباطش دهم و توضیح کلی از شما بگیرم راجع به لایحه ارتقا امنیت و ببینم الان در چه وضعیتی است و معاونت شما چه کارهایی کرده است؟

 لایحه در مجلس است ما در مجلس سعی کردیم در نشست‌ها و در کمیسیون‌ها مرتبط با لایحه امنیت نظراتمان را بگوییم بعضی اعمال شد و بعضی امیدوار هستیم در صحن اعمال شود هنوز هم نیاز به اصلاح داردولی منتظر هستیم که در صحن بیاید، خیلی از مواردی که در لایحه است می‌تواند پشتیبان خانواده باشد و حمایت کننده از زنان باشد در خانواده و شرایط بهتری را برای زنان فراهم کند امیدوار هستیم به سرعت مراحل مجلس را طی کند.

پرسش: برخی از موضوعات را اشاره کردیم برخی از آن ۱۲ کار را شما تشریح کردید، برخی از آن‌ها هم نرسیدیم در این فرصت باقی مانده هرکدام از موارد و مطالبی که فکر می‌کنید برای حوزه زنان و خانواده کشور مهم است را بفرمائید.

 یکی از مسائلی که می‌توانم بگویم، اولین‌هایی که در این دولت انجام گرفته مسئله اعتبارات استانی است، در سفرهای استانی ما اعتبارات خاص استانی داریم، همه دستگاه‌ها پای کار می‌آیند و مواردی را برای زنان و خانواده، برای پیشرفت و آموزش زنان، برای دختران باز مانده از تحصیل، برای سلامت زنان، برای ورزشگاه، برای پارک بانوان که ضامن تفریح و سلامت بانوان است مصوب می‌کنند، برای مراکز ناباروری، بعضی‌ها ممکن است که پشتیبانی‌های ویژه ای را از بعضی وزارتخانه‌ها داشته باشد بعضی نه به صورت خاص معاونت آن را پیگیری می‌کند که به حمدالله این‌ها خیلی خوب دارد عملیاتی می‌شود و ما معمولا هر هفته جلساتی را به صورت مجازی با استانداران داریم و پیگیر می‌شویم هرکدام از این مصوبات به کجا رسیده و چه مشکل یا مانعی داشته اگر اعتباری جذب نشده و تخصیص داده نشده یا اگر بعضی از مصوبات اجرایی نشده و به حمدالله حرکت‌های خوبی را در بخش بانوان و در رسیدگی به نیازهای بانوان شاهد هستیم و مقابله با آسیب ها، آسیب خودکشی را دوره‌ها و برنامه اهی آموزشی مهارتی خیلی خوبی را در استان‌های پراسیب داشتیم برخی اسیب‌های دیگر که مربوط به بانوان است پیگیری شده و پشتیبانی لازم را چه بحث زندان‌ها و زنان زندانی و چه کسانی که دچار آسیب‌هایی شدند که باید آموزش داده می‌شد، اشتغال برایشان فراهم می‌شد این‌ها به خوبی دارد در استان‌ها پیش می‌رود البته این که می‌گویم به خوبی، ولی باز مطلوب نیست ولی حرکت‌های خوبی ایجاد شده و امیدوار هستیم که سرعت بگیرد.

پرسش: ۳۰ ثانیه و دوربین مقابل شما و خانم‌ها و خانواده‌هایی که دارند شما را می‌بینند در هفته دولت.

 من به عنوان یک خادم کوچک امیدوارم بخشی از آلام و مشکلات شما را بتوانم پوشش دهم و رفع کنم و قدم بردارم برای رفع آن و صدای شما را می‌شنوم هر روز با شما سخن می‌گویم و بیش از این که سخن بگویم دارم صدای شما را می‌شنوم و اگر حرفی می‌زنم حرف شما است امیدوار هستم که بتوانم به عنوان یک خادم کوچک قدم کوچک برای رفع مشکلات و برای ارتقا و بلندی جایگاه زنانمان که بلند است بردارم.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا