فارس

پیگیری مشکلات حوزه آب‌رسانی و خدماتی شهرستان شیراز/ خان‌زنیان در زمستان هم آب ندارد!

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز در نشست بررسی مشکلات شهرستان شیراز با تأکید بر اینکه رفع سه مشکل تأمین روشنایی جاده سردار سپهبد شهید سلیمانی ، بهره برداری و اجرای سریع تر از درمانگاه دولتی و فاضلاب شهر جدید صدرا از مهم ترین موضوعاتی است که پیگیری آن در دستور کار می باشد، گفت: طی جلسه ای  موضوعات مرتبط با هر بخش مطرح گردید، در صورتیکه هر دستگاه اجرایی یا سازمانی که خدمت به مردم جزو وظایف ذاتی آنها است پاسخ دهی به موقع و در چارچوب ضوابط قانونی نداشته باشد، این موضوع جهت پیگیری بیشتر به شورای حل اختلاف ارجاع میشود تا پیگیری لازم در این خصوص انجام شود. 

محمد تقی تذروی بیان کرد: هر یک از بخش ها باید مشکلات و نیازمندی های شهر، بخش و روستای خود را به صورت مکتوب ارائه نمایند تا هر چه سریع تر نسبت به رفع این مشکلات با مشارکت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دستگاه های اجرایی اقدام شود. 

در ادامه این نشست هر یک از نمایندگان  شهر و بخش ها در شورای اسلامی شهرستان شیراز به تشریح و ارائه مشکلات پرداختند. 

امکانات شهر صدرا از یک روستا کمتر است 

 عضو شورای اسلامی شهر جدید صدرا و نماینده شورای اسلامی شهرستان شیراز در این نشست در سخنانی به مشکلات این شهر اشاره نمود و بیان کرد: در فاز ۲ این شهر متأسفانه مردم به امکانات بهداشتی،تفریحی ، رفاهی، آموزشی خدماتی و فروشگاه های تأمین مایحتاج اولیه دسترسی ندارند. 

مرتضی زارع گفت: همچنین یکی دیگر از مشکلات اصلی که در فاز ۲ صدرا با آن مواجه ایم عدم اجرای شبکه فاضلاب است که متأسفانه چاه ها جذبی نمی باشد و‌ باتوجه به اینکه هر ۴۵ روز یکبار این چاه ها باید تخلیه شوند اما برخی مردم به دلیل شرایط اقتصادی این کار را انجام نمی دهند  وشبانه آن را از طریق پمپ در جدول رها می‌کنند.

وی ادامه داد: پس در جهت رفع مشکل با معاون دادستان، محیط زیست و تعاونی های مسئول جلسات و بازدید هایی صورت گرفت که قرار است در اسرع وقت مشکل فاضلاب محله جهاد در اسرع وقت حل گردد.

عضو شورای اسلامی شهر جدید صدرا  با اشاره به اینکه باتوجه به اینکه متولی اصلی املاک این شهر شرکت عمران می باشد افزود: اما تعاونی هایی که از قبل نسبت به تملک زمین از سوی این شرکت  اقدام نمودند و در اجرای شبکه فاضلاب تعهد داشتند اما به تعهد خود عمل نکردند. اما پس از گذشت ۲۴ سال پیگیری لازم در این خصوص در جهت اجرای شبکه فاضلاب در حال انجام است. 

زارع، نبود درمانگاه دولتی شبانه روزی در فاز یک و دو شهر صدرا از دیگر مشکلاتی بود که عضو شورای اسلامی شهر صدرا به آن اشاره کرد و توضیح داد: تنها یک درمانگاه در فاز ۲ احداث شده است که هم اکنون دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی می باشد و قول بهره برداری از آن دو ماه آینده داده شده اما بعید است تا آن زمان تکمیل شود. 

وی ادامه داد: جاده دوکوهک از دیگر موضوعات است که با پیگیری اعضای شورا بویژه کمیسیون عمران شورای شهر پیگیری آن به صورت جد دنبال می شود. از سوی دیگر باتوجه به اینکه یک لاین جاده بازگشایی شده اما لاین دیگر آن که ۲.۵ کیلومتر می باشد می طلبد تا اجرا و تکمیل آن هر چه سریع تر انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر جدید صدرا در ادامه از شهرداری شیراز درخواست نمود تا نسبت به احداث یک تقاطع از ابتدای جاده صدرا به دوکوهک اقدام شود؛ گفت: نیاز است این اقدام در راستای کاهش بار ترافیکی این محور انجام شود. همچنین باتوجه به اینکه جاده دوکوهک به صدرا از ابتدای میدان فرهنگ با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی که برای آن تخصیص داده شده، مقرر شده است به آزاد راه اصفهان متصل یابد لذا بایستی تقاطعی ایجاد شود تا بار ترافیکی این مسیر کم شود. 

زارع همچنین یادآور شد: باتوجه به احداث جاده سردار سپهبد شهید سلیمانی که از مسیر باجگاه به سمت صدرا می باشد، اما تاکنون هیچ روشنایی برای این مسیر ایجاد نشده است.

تصفیه خانه غرب شهر صدرا از دیگر موضوعاتی بود که عضو شورای شهر صدرا به آن اشاره کرد و افزود: در صورتیکه سیستم فاضلاب اجرایی شود باتوجه به اینکه ظرفیت این تصفیه خانه ۳۵ تا ۴۰ هزار متر مکعب می باشد اما فاز ۲شهر صدرا بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد که این میزان حجم تصفیه خانه جوابگوی جمعیت فاز ۲ نخواهد بود. و این در حالیست که پیش بینی می شود شهر صدرا در آینده تا ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در خود جای دهد. لذا نیاز است تا اداره آبفا شهرستان هر چه سریع تر در این خصوص برنامه ریزی کند.

زارع همچنین به مشکلات موجود در خصوص باغات اهل بیت در شهر صدرا اشاره نمود و ابراز داشت: این باغات در گذشته جزو محدوده و حریم بوده اند اما ناخودآگاه به دلایلی این باغات از حریم خارج شوند و بجای آن ۵۰۰ هکتار از فاز ۳ وارد حریم و طرح جامع شد. از سوی دیگر باتوجه به ساخت و سازهایی که توسط مردم صورت گرفت اما شهرداری در حال حاضر نسبت به صدور پروانه هیچ اقدامی انجام نمی دهد و اعلام می کند که این اقدام از دستور شهرداری خارج شده و این موضوع هم مشکلاتی برای مردم بوجود آورده است.

درخواست تخصیص بودجه ۳ درصد نفت و گاز به شهر داریون

در ادامه جعفر بذرافشان نماینده شهر داریون در شورای اسلامی شهرستان شیراز اهم مشکلات شهر داریون را مطرح کردند از جمله:

۱.پیوستن باغ شهری ها به داریون جهت بخش شدن و ایجاد درآمد پایدار 
۲.تخصیص بودجه ۳ درصد نفت و گاز به شهر داریون
۳.کمک به زیرساخت های زمین چمن مصنوعی داریون
۴.مشکلات با اداره اوقاف 
۵‌.نبود امکاناتی همچون کلانتری انتظامی، جایگاه گاز، تجهیزات مورد نیاز بیمارستان و همچنین نیاز به پایانه مسافربری اتوبوس رانی، پلیس +۱۰ ، دفتر خدمات قضایی و آموزشگاه رانندگی  

برخی روستاهای بخش ارژن آب شرب هم ندارند  

در ادامه این نشست همچنین نائب رئیس شورای شهرستان شیراز و نماینده بخش ارژن، بیان کرد: این بخش شامل ۳ دهستان و ۷۷ روستا و براساس آمار در سال ۹۵ جمعیت این بخش بالغ بر ۲۳ هزار و ۴۶۱ نفر می باشد. 

 علی اژدری به مشکلات این بخش اشاره کرد و گفت: در سایت دفن پسماند و زباله،این بخش تنها یکبار در روز زباله های شهر توسط شهرداری جمع آوری و به سایت برمشور انتقال داده می شود. باتوجه به اینکه یک سایت پسماند در جاده کهمره سرخی در حال ایجاد است اما هزینه و بودجه ای برای تجهیز این سایت پیش بینی نشده است و نیاز به حضور سرمایه گذار در این خصوص می باشد.

وی ادامه داد: کل روستاهای بخش ارژن  بویژه روستاهای منطقه کهمره سرخی که اغلب در منطقه کوهستانی قرار دارند دارای مشکلاتی همچون عدم دسترسی به اینترنت و خط تلفن می باشند که با صحبت های صورت گرفته با مدیر کل فناوری اطلاعات استان مقرر به تجهیز و نصب دکل های مخابراتی در جهت ارائه اینترنت برای این روستاها در نظر گرفته شد اما تنها زیر ساخت ها ایجاد شد و تاکنون اقدامات جهت تجهیز  زیر ساختها صورت نگرفته است. 

نائب رئیس شورای شهرستان شیراز تصریح کرد: در خصوص آبرسانی هم روستاها با مشکلاتی اعم از خشک شدن چشمه های آب، عدم حفر چاه ،فرسوگی شبکه ها،شوری آب و غیره مواجه ایم که طی بازدید دکتر عزیزی نماینده مردم در مجلس و رایزنی با رئوسات ادارات از سوی ایشان اعلام شد که این مشکل طی ۳ ماه آینده برطرف می شود و در ۲۲ بهمن اقدامات به بهره برداری میرسداما تاکنون هیچ اقدامی جهت ایجاد زیر ساخت ها در این خصوص صورت نگرفته است و برخی روستاها حتی آب خوردن هم ندارند. 

اژدری در ادامه به بازنگری طرح هادی روستایی اشاره کرد و با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات این بخش و سایر بخش های شهرستان که با آن مواجه ایم، عدم بازنگری این طرح می باشد، گفت: برخی روستاها بیش از ۱۳ سال از طرح بازنگری آنها گذشته است و این درصورتی است که این بازنگری باید ۱۰ ساله انجام میشد اما باتوجه به برگشت مردم از شهر به روستاها با کمبود زمین مواجه ایم. از سوی دیگر طرح هادی در بعضی از  روستاها نزدیک به ۲۰ سال اجرا شده  اما اداره منابع طبیعی حاضر به واگذاری زمین ها به بنیاد مسکن نمی باشد. 

وی عنوان کرد: مشکلات جاده های بین روستایی بخش ارژن و نمیه کاره بودن جاده قره چمن به سمت قلات و نیاز فوریتی روکش راه های روستایی دهستان کوهمره سرخی و دشت ارژن و محور اصلی شهر خانه زنیان و عدم مالکیت شهرداری بر بلوار اصلی شهر از مشکلات بخش ارژن بود.

نائب رئیس شورای شهرستان شیراز سپس در مورد کمبود آرد های خانه پز و کم شدن پخت نانوایی های بخش از سه مرحله به دو مرحله در روز توضیح داد:به علت کمبود آردو توزیع طولانی آن به صورت هر دو ماه یکباراست و همچنین تأمین روشنایی و برج نوری در ابتدای جاده هر روستا و عدم برخورداری بعضی از روستاهای بخش از نعمت گاز دیگر مشکلاتی بود که به آن اشاره کرد.

خان زنیان در زمستان هم آب ندارد 

 نماینده شهر خان زنیان در این نشست عنوان کرد: در خان زنیان آبرسانی به این بخش با تانکر انجام می شود و باتوجه به اینکه۳ حلقه چاه ایجاد شده اما در تابستان پس از ۵-۶ روز به مردم آب رسانده میشد و هنوز هم که در فصل زمستان هستیم برخی مناطق خان زنیان آب ندارد. 

علی کاویانی ابراز داشت: امکانات بهداشتی و درمان در این منطقه صفر است ‌و باتوجه به اینکه اعلام آمادگی نموده ایم تا زمین جهت احداث یک مرکز بهداشت، کلینیک تخصصی و حتی یک بیمارستان به علوم پزشکی اختصاص بدهیم اما پاسخی از سوی علوم پزشکی داده نشده است. 

وی گفت: نبود اینترنت ، اوقافی بودن زمین های خان زنیان، نبود ساختمان های آتش نشانی، اداره برق، آب و محیط زیست که همگی استیجاری هستند و دارای ساختمان دائمی نیستند و برخی در کانکس ارائه خدمات می کنند از جمله مشکلاتی بود کهبه آنها اشاره کرد.

بخشی تازه تاسیس ولی فاقد امکانات زیرساختی

در این نشست همچنین نماینده بخش سیاخ دارنگون در این جلسه ابراز کرد: بااتوجه به اینکه بخش تازه تاسیس گردیده و عمده مشکل آن ارتباط با اداره های مختلف می‌باشد که در مرکز شهرستان شیراز مستقر است و دلیل آن بعد مسافت طولانی بوده درخواست احداث جاده میانبر از منطقه قره باغ شیراز به بخش سیاخ دارنگون در جلسه مطرح گردید
۱-باتوجه به جمعیت ساکن و سیال (باغشهری های منطقه)بخش پیشنهاد میگرددنسبت به تعریف جاده موجود اقدام لازم و فوری به عمل آید.
۲-با توجه به اتمام افق طرح های هادی روستاهای بخش لزوم بازنگری طرح های موصوف توسط بنیاد مسکن ضروری می‌باشد.
۳- باتوجه به بعد مسافت بخش با مرکز شهرستان وتمرکز اکثر امکانات ورزشی در مرکز شهرستان لزوم احداث زمینهای ورزشی در بخش ضروری می‌باشد.
۴-با توجه به ضعیف بودن برق منطقه و تصویب پست ۶۶ کیلو وات تسریح در اجرای این طرح لازم و ضروری می‌باشد.

بخش مرکزی کلان شهر شیراز در اوج محرومیت 

شایان ذکر است در پایان این نشست نماینده بخش مرکزی شیراز در سخنانی عنوان کرد: بخش مرکزی شامل ۵۹ روستا و ۵ دهستان و جمعیتی بالغ بر ۳۰۵ هزار نفر می باشد که مشکلات عمده آن از جمله راه ، آب، طرح هادی روستایی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، نوسازی مدارس، جمع آوری زباله، نبود فضای ورزشی، سگ های بلاصاحب، الحاق به شهر برخی روستاها، معضلات باغشهری ها، نبود اینترنت، زمانبر بودن جواب پرونده های ماده ۹۹ ؛ نیاز به روکش آسفالت راه های روستایی و معضلات ترافیکی و زیست محیطی جمعه بازار می باشد.  

علی اصغر زارعی با بیان اینکه تکمیل و راه اندازی درمانگاه ها و مراکز بهداشتی از دیگر نیازمندی های بخش مرکزی شیراز است، گفت: تعداد ۲۰ مدرسه در بخش مرکزی نیازمند نوسازی می باشد. همچنین در این بخش نیاز مبرم به ایجاد پایگاه اورژانس و ایستگاه آتش نشانی است.  

وی در پایان اضافه کرد: مشکلی که در ۲ بخش دیگر نیز همچون بخش مرکزی وجود دارد گرانی انشعاب آب روستایی است که باید برای هر انشعاب آب ۶ تا ۱۰ میلیون تومان پرداخت شود و این موضوع فشار بسیاری  بر مردم تحمیل کرده است.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا