اخبار روز

چاووش اوغلو: دیگر به مرحله تنش در روابط با مصر بازنمی گردیم

چاووش اوغلو: دیگر به مرحله تنش در روابط با مصر بازنمی گردیم

به نقل از روسیا الیوم، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در کنفرانس خبری با مولود چاووش‌اوغو، همتای ترکیه‌ای خود در قاهره گفت: مذاکرات دو طرف درباره روابط دوجانبه میان دو کشور و چالش‌های پیش روی آنها بوده است.

شکری تاکید کرد، رایزنی‌ها با توجه به اهمیت روابط میان دو کشور شفاف و صریح بود و درباره آغاز روند عادی‌سازی کامل در روابط میان دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی گفت، دو کشور نسبت به وجود پیوندهای مشترک قوی اطمینان دارند و این روند اهداف خود را محقق خواهد کرد.

شکری ادامه داد: ما درباره بازگشت سفرای دو کشور رایزنی کردیم و دیدگاه مشترکی درباره بسیاری از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد. همچین در دیدار با وزیر خارجه ترکیه مسئله فلسطین و اوضاع در لیبی، سوریه، عراق و توافق میان ایران و عربستان، برقراری ثبات در منطقه و همچنین بحران روسیه و اوکراین و تبعات اقتصادی آن در سطح جهان بررسی شد.

وی گفت، تلاش خواهد شد تا دیدارها در سطح اطلاعاتی نیز انجام شود.

همچنین، چاووش‌اوغلو گفت، قاهره و آنکارا گام‌های مثبتی را برای توسعه روابط بر می‌دارند و دیداری میان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای در آینده انجام خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه عنوان داشت: ما از سوی روسای جمهور خود ملزم شده‌ایم تا برای مقدمه چینی جهت دیدار جدید روسای دو کشور در آینده رایزنی کنیم. امروز به عنوان بخشی از تمهیدات درباره این موضوع گفت‌وگو کردیم.

وی به نقش مصر در مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت، آنکارا و قاهره در همه سطوح از طریق همکاری دوجانبه و منطقه‌ای تلاش خواهند کرد. چاووش‌اوغلو بر لزوم بهبود روابط تجاری تاکید کرد و شرکت‌های ترکیه را به افزایش سرمایه گذاری در مصر فراخواند.

وی هدف از سفر خود به قاهره را بهبود روابط میان دوکشور دانست و ابراز امیدواری کرد شکری به زودی به ترکیه سفر کند.

وزیر خارجه ترکیه از کمک‌های دولت مصر به کشورش در جریان زلزله اخیر قدردانی کرد و گفت: دیگر به مرحله تنش در روابط با مصر باز نخواهیم گشت.

شکری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش گفت که برای آغاز مرحله تازه در همکاری مشترک میان دو کشور تلاش می‌کند و افزود: مذاکرات «مهم و شفافی» با همتای ترکیه‌ای خود داشته است.

این اولین سفر چاووش اوغلو به مصر از حدود ۱۱ سال قبل محسوب می‌شود.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا