کرمان

سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور دیده شود

به گزارش برگزیده های ایران از کرمان، محمدحسین مبشری رئیس اتاق تعاون استان کرمان ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه ما در بخش اقتصاد کشور در مجموع سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف داریم که هر بخش متولی اقتصاد در جامعه است، اظهار داشت: کارهای اجرایی تعاونی‌ها به اتاق تعاون واگذار شده و این کار در حال حاضر در اتاق تعاون در حال انجام است.

مبشری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱ اتحادیه تعاونی در سطح استان داریم، گفت: ۶ هزار تعاونی در سطح استان کرمان به ثبت رسیده و حدود یک‌میلیون نفر عضو دارند.

رئیس اتاق تعاون استان کرمان تصریح کرد: در سطح استان کرمان تعاونی‌های مسکن، تولید مرغ گوشتی، دمداری، صنایع دستی، معدنی، تولیدی، تامین مالی، مصرف، کشاورزی، توزیع و …در حال فعالیت داریم.

مبشری با اشاره به مشکل تعاونی‌ها افزود: نقص در قوانین عمده مشکلات تعاون‌گران است به همین دلیل دولت تصمیم گرفته لایحه‌ای به مجلس برای اصلاح قوانین تعاونی‌ها ارسال کند.

مبشری ابراز داشت: بزرگترین مشکل ما در تعاونی‌ها این است که مردم اعتماد به تعاونی‌ها ندارند و امیدواریم با برنامه‌های که در حال انجام است، بتوانیم اعتماد عمومی نسبت به تعاونی‌ها را برگردانیم.

وی افزود: در تعاونی‌ها مرکز داوریی راه‌اندازی شده و کار مرکز داوری رسیدگی به دعاوی بین تعاونی‌ها، بین اعضا و تعاونی‌ها، بین اتحادیه‌ها و تعاونی‌هاست و هر عضوی می‌تواند شکایتی که از شرکتی در آن کار می‌کنند را مطرح کند و در این نوع دعاویی از بهتر قضات استفاده می‌شود.

مبشری تاکید کرد: در جلسه‌ای که با مدیرکل دادگستری استان داشتیم مطرح شد که هر دعوایی که یک طرف آن تعاونی‌ها باشد، به‌صورت حرفه‌ای در اتاق تعاون بررسی شود و شاخصه کار این مرکز این است که زمانی که رای صادر می‌شود این رای لازم‌الاجرا است.

وی گفت: سامانه داوری اتاق تعاون به سامانه ثنا متصل شده است و ابلاغ‌های صادره از طریق سامانه ثنا به طرفین دعوا ارسال می‌شود.

 رئیس اتاق تعاون استان کرمان بیان داشت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون که زیر نظر بانک توسعه تعاون است و از این طریق ما وام‌های کلانی که تعاونی‌ها می‌خواهند دریافت کنند اما  ضامن ندارند را ضمانت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور که در حال تدوین است، حتما باید تعاونی‌ها و سهم آنها در اقتصاد کشور دیده شود.

مبشری ادامه داد: اتاق تعاون ایران، ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران را در بحث جهش مسکن متعهد شده که اتاق تعاون استان کرمان نیز در این زمینه برنامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون، تعاونی‌ها قابل فروش نیستند، ابراز داشت: ما تشکیل بورس تعاونی‌ها را پیشنهاد داده‌ایم تا خرید تعاونی‌ها در بورس و یا فرابورس انجام شود  و پیگیر راه‌اندازی آن هستیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا