سیاسی

انتقاد نمایندگان نسبت به اجرای بودجه۱۴۰۲/پاسخ قالیباف به منظور

انتقاد نمایندگان نسبت به اجرای بودجه۱۴۰۲/پاسخ قالیباف به منظور

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت که پس از قرائت گزارش، نمایندگان نقطه نظرات خود را پیرامون آن مطرح کردند که در ادامه می‌خوانیم:

حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پس از قرائت گزارش کمسیون متبوعش درباره تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور  و اظهارات منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در همین باره، گفت: اجرای قانون یک اصل است که نسبت به آن همه جوامع تاکید دارند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارهای بزرگی در این دولت انجام شده، افزود: آنچه امروز پیگیری می شود گزارشی است از روند اجرایی قانون بودجه در ۴ ماه گذشته؛ که این مسئله را مجلس به عهده کمیسیون برنامه و بودجه گذاشته است.

وی با بیان اینکه در ۴ ماه گذشته نتوانسته ایم توازن بین منابع و مصارف داشته باشیم، ادامه داد: با وجود اینکه درآمدهای ما ۵۳ درصد رشد داشته است اما نسبت به مخارج منابع ما رشد نداشته است یعنی منابع پیش بینی شده در بودجه به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است.

حاجی بابائی تصریح کرد: در قانون بودجه ۵۳ درصد افزایش درآمد مالیاتی پیش بینی شده بود در کنار این موضوع از ۴۸۰ همت درآمدی که باید حاصل می شد، فقط ۶۴ درصد تحقق پیدا کرده است این مسئله بیانگر این است که دولت یا باید مخارج خود را کنترل کند یا منابع را به شکلی تعریف کند که توازن بین درآمد و هزینه‌ها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در زمینه پرداخت تملک دارایی ها فقط ۲۱ درصد حاصل شده که مطالبات در شمال کشور این مسئله با مشکل جدی مواجه شده چرا که فصل کاری در این مناطق محدود است و چرخ توسعه و پویایی کشور نمی‌چرخد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در مسائل اجرایی در قانون بودجه ۲۶۵ دستگاه در جدول شماره ۷ وظیفه دارند که طبق قانون گزارش عملکرد خود را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کنند، از ۲۶۵ دستگاه اجرایی ۷۸ دستگاه گزارش خود را ارائه کردند که بسیار کم است. با این روند کار نظارتی ما با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

حاجی بابائی تاکید کرد: در بند ز تبصره ۱۹ قانون بودجه نیز آمده است که سامانه ای در زمینه مسائل مالی باید ایجاد شود و قرارمان بر این است که پرداخت ها از طریق خزانه کل به صورت آنلاین انجام شود و تمام حساب های فرعی بسته شود تا ما با شفافیت به حساب‌ها رسیدگی کنیم.

وی یادآور شد: کار سازمان برنامه نیز در این زمینه بسیار سخت است به ویژه در حوزه نفت ما حساب های فرعی بسیاری داریم که در بانک های مختلف ایجاد شده است. البته عنوان شده که اگر برخی از این حساب ها بسته شود اخلال در اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به عملکرد بند هـ تبصره ۱۹، گفت: در این بند ۱۴۴ حکم تکلیفی آورده شده که تا امروز فقط ۲۵ مورد از آن ها اقدام شده است. از ۷۴ آئین نامه و دستورالعمل مجموعا ۴۹ مورد انجام شده و ۲۵ مورد باقی مانده است.

حاجی بابائی تصریح کرد: همچنین ۱۱ سامانه جدید براساس قانون بودجه باید ایجاد می شد که ایجاد نشده و از همه مهم تر از ۳۱ همت بودجه ای که برای جهش مسکن باید در اختیار وزارتخانه مربوطه قرار می گرفت چیزی حدود ۲ همت تحقق پیدا کرده است.

وی بابت اجرایی شدن ۲۶۷ هزار پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج از طریق اجرای تبصره ۱۶ تشکر کرد و گفت: در زمینه ودیعه مسکن و کالاهای ایرانی گزارش خاصی به ما نرسیده و از اینکه چه میزان تحقق یافتگی داریم اطلاعی در دست نیست. این میزان تحقق یافتگی نمی تواند ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: دولت فشار زیادی به خود آورد که از تنخواه استفاده نکند اما طبق بررسی های ما از شرکت های وزارت نفت ۳۰ همت تنخواه مورد استفاده قرار گرفته لذا خواهش من این است که در خصوص اجرای تبصره ۱۴ که به نظر می رسد دولت به بن بست رسیده اصلاح قانونی انجام پذیرد.

* پرداخت های ضعیفی در چهارماهه ابتدای امسال در حوزه عمرانی شاهد بودیم

بنابراین گزارش، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره گزارش کمیسیون متبوعش در خصوص بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: تعریف منابع پایدار و قابل وصول بهترین اتفاق برای قانون بودجه مستحکم و قابل اتکاست.

وی ادامه داد: درآمد حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه و مالی تحقق مناسبی نداشته، علی رغم اینکه نسبت به سال گذشته رشد داشته که این هم به دلیل مشکلات مالی و تحریم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه بیان کرد: درآمدهای مالیاتی و سود سهام شرکت های دولتی و درآمد حاصل از خالص صادرات گاز طبیعی تحقق قابل قبول داشته و دولت در بازپرداخت سود و اصل اوراق موفقیت نسبی داشته و به موقع اقدام کرده است.

محبی با بیان اینکه پرداخت های ضعیفی در چهارماهه ابتدای امسال در حوزه عمرانی شاهد بودیم، افزود: با توجه به اینکه چهارماهه سوم سال با شرایط سخت فصول سرد مواجهیم، باید اهتمام ویژه ای در پرداخت اعتبارات حوزه عمرانی شود.

نماینده سبزوار در پایان بیان کرد: در شرایطی که مجلس در مصوبات خود توجه ویژه به تسهیلات قرض الحسنه در تبصره ۱۶ بودجه امسال داشته، عملکرد پرداخت در قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری حدود نیم میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. در تسهیلات ساخت و خرید مسکن به ویژه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و تهیه جهیزیه، عملکرد بانک‌ها ابهامات جدی دارد که باید دیوان محاسبات ورود جدی داشته باشد.

*سازمان برنامه به قول خود عمل نکرده است

همچنین حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص تحقق احکام تکلیفی منتخب بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بیان کرد: وزارت بهداشت و درمان باید سلامت مردم را تامین کند اما به علت مشکلات امروز خودش دچار بیماری شده است. منابع مالی که در بودجه مصوب شد تا پرداختی از جیب بیماران کاهش پیدا کند به علت این‌که سازمان برنامه به قول خود عمل نکرده است محقق نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: قرار بود ۶۹ هزار میلیارد و به عبارتی ماهیانه ۵ هزار و ۷۰۰  میلیارد به بیمه‌ها پرداخت شود تا پوشش دارویی مردم با مشکلی مواجه نشود، اکنون که پنج ماه از سال می‌گذرد فقط ۱۲ هزار میلیارد یعنی کمتر از یک دوم منابع پیش بینی شده، تحقق یافته است. از سوی دیگر منابعی که قرار بود از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به این حوزه اختصاص پیدا کند و بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد بود میزان اندکی یعنی حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تحقق یافته است.

رئیس کمیسیون بهداشت با بیان اینکه در تامین دارو و شیرخشک منابع مالی اندک است، گفت: اعتبارات محرومیت‌زدایی پرداخت نشده است. آیا گوش شنوایی در مسئولان وجود دار؟

*هشدار میرتاج‌الدینی نسبت به مدیریت مصرف انرژی

طبق این گزارش، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره گزارش کمیسیون متبوعش، گفت: آقای منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه میزان تحقق منابع را بیان کردند؛ طبیعی است در چهار ماهه اول میزان تحقق، نسبت به ماه های بعدی کمتر باشد.

وی‌ افزود: یکی از موارد قابل توجه مربوط به منابع حاصل شده از درآمدهای فراورده های نفتی است که میزان این درآمدهای در داخل بیشتر از میزان پیش بینی شده است و در مقابل منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی کاهش پیدا کرده که این یک هشدار است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد:این موضوع بدان معناست که هر چه قدر مصرف فرآورده های نفتی یعنی مصرف بنزین، نفت و گاز در داخل کشور بیشتر شود به همان میزان صادرات این فرآورده ها کمتر شده و در نتیجه درآمدهای کمتری محقق می شود لذا باید احکام برنامه هفتم مربوط به حوزه انرژی با توجه به مدیریت بهینه مصرف انرژی تنظیم شود.

میرتاج‌الدینی تصریح کرد:اگر مدیریت بهینه مصرف انرژی را در کشور جدی نگیریم، امسال و سال آینده به جای صادرکننده تبدیل به وارد کننده برخی فرآورده های نفتی همچون بنزین و گازوئیل می شویم.

پاسخ قالیباف به منظور

بر اساس این گزارش، قالیباف در جلسه علنی امروز در جمع بندی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:اولین توقع ما از جنابعالی و سازمان برنامه و بودجه این است که قانون مجلس پس از فراز و نشیب هایی که در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت داشت، اجرایی شود.

وی افزود:انتهای خرداد و اوایل تیرماه دستگاه های دولتی اظهار می کردند که جداول را در اختیار ندارند و بودجه برای آنها بارگذاری و چاپ نشده است تا بدانند در چه شرایطی هستند. به طور معمول باید این جداول زودتر در اختیار دستگاه ها قرار می گرفت و توافق نامه ها زودتر به امضا می رسید، این یکی از اشکالاتی است که دستگاه ها مطرح و دنبال می‌کردند.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه در دهه آخر مرداد قرار داریم و در تبصره ۱۹ در بندهای (ز)، (هـ) و (ی) موضوعات مهمی مطرح شده که باید اجرایی شود، گفت: به طور مثال در بند (ی) این فرصت فراهم شده که شما بتوانید مدیریت مالی را به صورت سامانه ای انجام دهید که کار هم برای شما و هم مجلس تسهیل شود تا اعداد ارائه شده متفاوت نباشند. این اتفاق نیفتاد و امروز شاهدیم که وقت ما در این بخش گرفته می شود.

قالیباف خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: این موضوعات را از این جهت عرض کردم که وقتی شما خیلی از موضوعاتی را که امروز شنیدید و نسبت به آن ناراحت شدید ، واقعیت هایی است که نمایندگان تحت فشار هستند و از دستگاه ها پیگیری می کنند. البته ما می دانیم که شما در میانه بودجه مستقر شدید و حتما اشکالات اولیه وجود داشته که امیدواریم این موارد پیگیری و حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان استان های شمالی نسبت به بحث گندم، برنج و چای اعتراضاتی دارند گفت: شما به مواردی اشاره کردید که نمایندگان هم به واردات آن و هم در بحث خرید، اعتراض و بحث دارند. در زمینه قیمت گندم چون جنابعالی گفتید مجلس در تبصره ۱۴ ناتراز بسته است، من به شما عرض می کنم لایحه دولت به ما ۶۵۲ یا ۶۵۹ همت بوده و مجلس  عیناً همین رقم را تصویب کرده، بدون اینکه مجلس یک ریال را در تبصره ۱۴ جابه جا کند.

قالیباف افزود: ما عیناً همان پیشنهادات مربوط به تبصره ۱۴ را بدون هیچ تغییری در بودجه قرار دادیم، اما شما مجلس را محکوم می کنید که مجلس ناترازی درست کرده است، این درست نیست.

وی تاکید کرد: نکته بعدی اینکه دولت حتماً حق دارد اصلاحیه بودجه ارائه کند، اما من شخصاً جنابعالی را دعوت و به شما عرض کردم به عنوان یک کارشناس و به عنوان یک نماینده در مجلس الان وقت ارائه اصلاحیه نیست. عرض کردم اجازه دهید قانون برنامه تصویب شود، در قانون برنامه حتما تغییراتی به وجود خواهد آمد که باید در بودجه اعمال کنید. در آن زمان می توانید این کار را انجام دهید، اما شما هنوز اجرای قانون را نیز شروع نکرده اید.

رئیس قوه مقننه کشورمان خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: جنابعالی در ماده یک از ما خواستید ۱۵ میلیارد یورو در حوزه تهاتر با هر سازمانی که بخواهیم، هر رقمی بدهیم. آیا مجلس می تواند این طور قانون تصویب کند؟ اینها اشکالاتی است که وجود دارد و این اشکالات جز با صبر و تحمل حل نمی شود.

قالیباف تصریح کرد: امروز اگر برخی نمایندگان گله مند هستند به این دلیل بوده که قانون به درستی اجرا نشده و در جایی از قانون تعلل شده است. در موضوع اشتغال در تبصره ۱۸ که موضوعی مهم است، با وجود ایجاد حساب در استان ها فقط ۲ همت در پایان ماه واریز شده است. در زمینه تامین دارو نیز دچار مشکلات جدی هستیم، اما ما مطمئنیم این بودجه پاسخگوی این موضوعات است.

رئیس مجلس در پایان، تصریح کرد: بحث مربوط به برنج، گندم، دارو و موضوعات معیشتی و بحث تبصره ۱۴ از اولویت های اول تخصیص اعتبار است، یعنی همانطور که ما پرداخت حقوق را در اولویت قرار می دهیم، این موضوعات را نیز باید در اولویت قرار دهیم.

انتهای‌ پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا