Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
چهار گوشه ایران؛ زیر پای فرزندان حاج قاسم/ وقتی جهادگران به یاد شهید سلیمانی برای ۸۰۰ کپرنشین جاسکی شهرک مسکونی می‌سازند - خبرگزاری برگزیده های ایران
سمنان

چهار گوشه ایران؛ زیر پای فرزندان حاج قاسم/ وقتی جهادگران به یاد شهید سلیمانی برای ۸۰۰ کپرنشین جاسکی شهرک مسکونی می‌سازند

برگزیده های ایران- سپیده سیر: این روزها از فعالیت‌های عمرانی ویژه نیازمندان گرفته تا خانه‌سازی برای محرومان کپرنشین، از توزیع غذاهای نذری تا تهیه بسته‌های معیشتی، از مشاوره‌های تحصیلی تا خدمات درمانگری، از خدمات‌رسانی در سیل و زلزله و بلایای طبیعی تا امور فرهنگی و مذهبی و ده‌ها نمونه از این عناوین، رد پای «فرزندان حاج قاسم» به خوبی دیده می‌شود.

بسیجی در حالت عادی‌اش برای خدمت به محرومان سر از پا نمی‌شناخته و حالا که اسم «حاج قاسم» در میان است، انگیزه‌ها چند برابر پای کار آمده و تمام توجهات به سمت برداشتن موانع از پیش پای نیازمندان متمرکز شده است.

دسته دسته از جهادگران، این‌بار در میان دانشجویان بسیجی جوان، تمام انرژی، تخصص و زمان و توان خود را به صحنه آورده‌اند تا پیروی از مکتب حاج قاسم را در عمل نشان دهند؛ خودشان می‌گویند: «وقتی اسم حاج قاسم می‌آید، بچه‌ها همه داوطلب هستند تا کار را در دست بگیرند».

بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان، یکی از مراکز مهم هدایتگری در زمینه فعالیت‌های جهادی است. دانشجویان بسیجی این دانشگاه در قالب دو گروه جهادی «مهاجر» و «راحیل» فعالیت دارند و تا امروز هم خدمات خوبی به محرومان، نیازمندان، آسیب‌دیدگان از کرونا و عموم مردم با دستان پرتوان اعضای این گروه‌ها ارائه شده است.

کرونا، فرزندان حاج قاسم را زمین‌گیر نکرد

«مصطفی هفت‌تنی»، علاوه بر مسؤولیت بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان، گروه‌های جهادی این دانشگاه را هم راهبری می‌کند.

دو گروه جهادی «مهاجر» و «راحیل» زیرمجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان فعالیت می‌کنند. اسم گروه جهادی برادران را «مهاجر» و اسم گروه جهادی خواهران را «راحیل» گذاشته‌اند تا کارها به تفکیک از هم، ولی در کنار هم، عملیاتی شود.

هفت‌تنی به فارس می‌گوید: فعالیت گروه‌های جهادی دانشگاه سمنان بیشتر در راستای برگزاری اردوهای نهضت خدمات‌رسانی است. اردوهای اصلی، در فصل تابستان برگزار می‌شود که دانشجویان فراغت نسبی از تحصیل دارند و بهتر می‌توانند به مردم خدمت کنند؛ اما این نافی تلاش‌های آنها در تمام طول سال نیست.

وقتی اسم حاج قاسم می‌آید، بچه‌ها همه داوطلب هستند تا کار را در دست بگیرند

هفت‌تنی که سابقه گروه جهادی زیر نظرش امسال به شانزدهمین سال می‌رسد و خبرهای خوبی از تلاش‌های دانشجویان بسیجی در این گروه تاکنون دیده و شنیده شده است، مدت اردوهای جهادی تابستانی را ۱۵ روز اعلام می‌کند و می‌گوید: در اردوهایی که برگزار می‌کنیم، ۶۰ یا ۷۰ نفر حضور دارند؛ البته سال‌های گذشته، تعداد نفرات بیشتر هم بود و تا ۱۰۰ نفر هم در اردوهای جهادی مشارکت داشتند.

او می‌گوید: از زمان شیوع کرونا چون دانشجویان حضور فیزیکی در دانشگاه‌ها ندارند، تعداد حاضران در اردوها کمتر اما فعالیت‌ها مستمرتر شده است.

هفت‌تنی بیان می‌کند که بعضی از دانشجویان بسیجی این روزها حتی در گروه‌های ۵ نفره و ۶ نفره در اردوها شرکت می‌کنند و کار را روی زمین نگذاشته‌اند. هدف‌گذاری گروه جهادی ما این است که بیشتر به سمت اردوهای درون‌شهری روی بیاوریم و آن را بیشتر کنیم.

خاطرات به یادماندنی جهادگران در جاسک

این فعال دانشجویی تصریح می‌کند: مردادماه تابستان گذشته، اعضای گروه جهادی ما به جزیره جاسک اعزام شدند و اتفاقات خوبی در این منطقه محروم رخ داد. محله‌ای برای نیازمندان در جاسک در حال ساخت بود که نامش را «شهرک شهید قاسم سلیمانی» گذاشته بودند.

هفت‌تنی می‌گوید: کل منطقه به ساخت منزل مسکونی برای نیازمندان اختصاص داشت و نام «حاج قاسم» روی این شهرک، به بچه‌های بسیجی انرژی می‌داد.

این جهادگر گفت: تعداد زیادی از افراد نیازمند، شاید حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر، در جاسک داخل کپر زندگی می‌کردند و این شهرک، نقطه عطفی در ساماندهی نیازمندان محسوب می‌شد.

وی یادآور شد: خیران و نیروی دریایی سپاه پای کار آمده بودند تا مشکل کپرنشینان را رفع کنند. گروه‌های جهادی هم در کنار آنها وارد میدان شدند و اتفاقات زیبایی رقم خورد.

گروه‌های جهادی به‌نوبت می‌آمدند و کار را از گروه قبلی تحویل می‌گرفتند و تا جایی پیش می‌بردند و به گروه بعدی تحویل می‌دادند

این فعال جهادی اضافه می‌کند: به مدت ۱۵ روز در جاسک به مردم خدمت می‌کردیم و کار تحویل گروه‌های جهادی بعدی می‌شد و این روال تا انتهای کار ادامه داشت. علاوه بر این، اقلام معیشتی هم تهیه و بین نیازمندان جاسک توزیع شد.

هفت‌تنی بیان کرد: این اردو برای ما جدای از تلاش برای ساخت مسکن محرومان به یاد حاج قاسم و اجرای فعالیت‌های عمرانی، رویکرد فرهنگی داشت.

وی ادامه داد: پروژه به هر حال به سرانجام می‌رسید و گروه‌های جهادی به‌نوبت می‌آمدند و کار را از گروه قبلی تحویل می‌گرفتند و تا جایی پیش می‌بردند و به گروه بعدی تحویل می‌دادند؛ اما بخش فرهنگی آن، در ذهن‌ها بیشتر ماندگار شد.

کمک کنیم که چه بشود؟

هفت‌تنی می‌گوید: گروه جهادی دانشجویان دانشگاه سمنان در مناسبت‌های خاص هم فعالیت دارد. آنها غذای نذری تهیه و بین نیازمندان توزیع می‌کنند. علاوه بر این، با کمیته امداد در ارتباط هستند و با خیران کارهای زیادی را تا امروز انجام داده‌اند.

در دو نوبت، توزیع بسته‌های کمک معیشتی را داشتیم که در قالب طرح مواسات، همدلی و کمک‌های مؤمنانه بین نیازمندان استان سمنان توزیع شد.

او ادامه می‌دهد: همچنین دنبال ساماندهی نیازمندان شهرستان سمنان هستیم؛ چون حتی لیستی که کمیته امداد دارد، کامل نیست و خانواده‌هایی وجود دارند که در آن لیست قرار ندارند.

تلاش می‌کنیم تا ساماندهی دقیق و گسترده‌ای انجام دهیم و بدانیم سمنان چند نیازمند، چند یتیم، چند بانوی سرپرست خانوار و چه تعداد محروم نیازمند کمک دارد. بعد اطلاعات را پالایش می‌کنیم تا بتوانیم کار دقیق انجام دهیم و به سمت رفع مشکلات گام برداریم.

۱۵ روز در جاسک به مردم خدمت کردیم و اقلام معیشتی هم بین نیازمندان توزیع شد.

نکته مهمی در کلام هفت‌تنی هست که اینکه ما بسته کمک معیشتی به نیازمندان بدهیم، خوب است؛ اما کافی نیست و راه‌حل مسأله نیست. باید شناسایی دقیق داشته باشیم و اگر اطلاعات دقیق باشد، می‌توانیم به سمت حل مشکل برویم و برنامه‌ریزی کنیم و وقتی پیشرفت کار را می‌بینیم، امید هم در دل اعضای گروه ایجاد می‌شود.

حرف‌های مردم هم برایشان مهم است اما راهکارهایی برایش دارند، می‌گوید: الآن حرفی بین بخشی از مردم شاید شنیده شود که می‌گویند کمک کنیم که چه بشود؟ آیا این افراد تمام می‌شوند و مشکل نیازمندان با روند فعلی حل می‌شود؟

پاسخ ما این است که اگر شناسایی نیازمندان و محرومان دقیق باشد، این کار امکان دارد. تعداد زیادی از خیران در میدان یاری محرومان هستند و ظرفیت‌های مردمی وجود دارد که باید استفاده شود.

افراد زیادی خودشان می‌گویند می‌توانند ماهانه مبلغی را کمک کنند و می‌توانیم همه کمک‌ها را متمرکز و نیازمندان را تقویت کنیم.

بانوان جهادگر بیکار ننشسته‌اند

اما بانوان هم این وسط بیکار ننشسته‌اند. خانم‌های دانشجو در گروه جهادی حضور دارند و ماهانه دو بار در محله‌های پایین‌شهر اردو برگزار می‌کنند.

هفت‌تنی اشاره می‌کند که فعالیت‌ها اما در این بخش کمی متفاوت است. بانوان جهادگر بیشتر کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان محروم برگزار می‌کنند و به دانش‌آموزان سال آخر که به مشاوره تحصیلی نیاز دارند، کمک‌ها و مشاوره‌های خوبی ارائه می‌دهند.

او می‌گوید: بانوان جهادگر اقدامات درمانی هم برای محرومان انجام می‌دهند و در این بخش با همکاری گروه‌های جهادی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان کارهای متنوعی اجرا می‌شود.

ارائه خدمات دامپزشکی؛ اقدام جدید گروه

هفت‌تنی بیان می‌کند که دانشجویان جهادگر دانشگاه سمنان بنا به تخصصی که دارند، اردوهای دامپزشکی هم برگزار می‌کنند. گروه جهادی «مهاجر»، سالانه به‌طور میانگین سه مرتبه این اردوها را برگزار می‌کند.

وی می‌گوید: دانشجویان بسیجی در روستاهای جنوب سمنان ازجمله خیرآباد و … حضور می‌یابند، دام و طیور مردم را معاینه می‌کنند و دارو در اختیارشان قرار می‌دهند.

خاطره‌ای از سیل پل‌دختر؛ وقتی امید به خانه برمی‌گردد

هفت‌تنی ادامه داد: در جریان سیل پل‌دختر، اعضای گروه جهادی دانشگاه سمنان در دو مرحله برای کمک به مناطق سیل‌زده اعزام شدند و اتفاقات خوبی با تلاش‌های دانشجویان بسیجی ثبت و ماندگار شد.

او می‌گوید: در یک مورد که الآن به یاد دارم، سیل، پارکینگ خانه‌های مسکونی را مملو از گل‌ولای کرده بود. در یک خانه، تا ارتفاع یک و نیم متری، گل‌ولای پر شده بود و صاحب‌خانه خیلی ناامید بود.

خانه آسانسور هم نداشت. راه‌پله‌های کم‌عرضی داشت که کار را سخت کرده بود. صاحب‌خانه فکر نمی‌کرد که لایروبی به‌راحتی انجام شود. خودش می‌گفت امیدی ندارد که این خانه تمیز شود.

لجن‌کش‌هایی که آمده بودند، نمی‌توانستند کار را پیش ببرند. کار گره خورده بود و با ابزارهای مکانیکی تقریباً اتفاق خاصی نمی‌افتاد.

جهادگران دانشجو سطل سطل و بیل بیل، گِل‌ها را به بیرون منتقل کرده بودند و بالاخره خانه از گِل‌ولای خالی شده بود

با بچه‌ها که صحبت می‌کردیم، همه اعضای گروه گفتند ما این خانه را از گِل‌ولای خالی می‌کنیم. بعد از سه روز کار جهادی و فعالیت ۱۵ تا ۲۰ نفر از اعضا در این خانه، اتفاق باورنکردنی‌ای برای صاحب‌خانه افتاده بود.

جهادگران دانشجو سطل سطل و بیل بیل، گل‌ها را به بیرون منتقل کرده بودند و بالاخره خانه از گِل‌ولای خالی شده بود. پایان کار اما دیدنی‌تر بود. شادی اعضای گروه وصف نمی‌شد و امیدی را در دل صاحب‌خانه ایجاد کرده بود که می‌شد از چشمانش دید.

بچه‌ها خدا را شکر می‌کردند که باعث شده بودند تا بار دیگر امیدواری و ایجاد حس خوب همدلی در این خانواده شعله‌ور شود. حس خوبی را با هم در دل اعضای گروه تجربه می‌کردیم که شاید تکرارنشدنی باشد.

هیأت‌ها همچنان به‌پاست

اتفاق خوبی که می‌افتد، این است که حین انجام کارهای جهادی، هیأت‌های عزاداری هم با تلاش دانشجویان بسیجی برپا می‌شود.

هفت‌تنی می‌گوید: ما تلاش می‌کنیم تا با توسل و بهره‌گیری از معنویات، کارها را پیش ببریم. به‌طور قطع، معنویات یکی از پارامترهای اصلی است که در اردوهای جهادی به آن پرداخته و توجه می‌شود.

نکته پایانی این فعال جهادی اما مهم است. او تأکید می‌کند:‌ دنبال این هستیم که کارهای اثرگذار برای ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی ترتیب دهیم؛ نه اینکه فعالیت‌هایمان فقط به چند کار اسمی ختم شود.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا