اخبار روز

لغو روادید یک‌طرفه ‌برخی کشورها/ ۶۰ کشور ‌شناسایی شد

لغو روادید یک‌طرفه ‌برخی کشورها/ ۶۰ کشور ‌شناسایی شد

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، علی‌اصغر شالبافیان عصر امروز در حاشیه سفر یک‌روزه وزیر میراث فرهنگی به قزوین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در یک‌سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی در جذب گردشگران خارجی داشتیم و جمعیت گردشگران خارجی که از ایران دیدن کردند به ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر رسید.

وی اضافه کرد: روند رو به رشد افزایش گردشگران سال ۱۴۰۱ تا شهریورماه همین سال ادامه داشت، اما با شروع اغتشاشات ورودی گردشگران از همه کشورها کاهش یافت و خوشبختانه با آرام شدن فضای کشور با رشد گردشگران خارجی روبه‌رو شدیم و در ۳ ماهه سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۴۰ درصدی داشته است.

شالبافیان از افتتاح ۹۰۰ طرح گردشگری در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: با افتتاح این طرح‌ها حدود ۲۴ هزار تخت به ظرفیت اقامتی کشور اضافه شده است.

وی با بیان اینکه طرح لغو روادید با کشور عراق در دولت سیزدهم به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: بعد از بحران کرونا و با باز شدن مرزهای چین و همچنین تفاهم‌نامه‌های لازم برای لغو روادید گروهی با کشور روسیه امضا شده و الآن در حال تدوین سازوکار اجرایی آن هستیم که از طرف ایران کانون جهانگردی ما برای شرکت در طرح لغو روادید انتخاب شده است.

شالبافیان ادامه داد: همچنین شرکت‌های گردشگری ما برای لغو روادید اعلام آمادگی کردند و این موارد به طرف روسی اعلام شده است. مقدمات این کار در حال انجام است، اما چون این لغو روادید گروهی است، مستلزم همراهی و هماهنگی همه نهادها در هر ۲ کشور است. برای نمونه در کشور روسیه باید پلیس مهاجرت این کشور حفظ حرمت و شأن گردشگران خارجی را حفظ کند. جلسات در این باره در حال برگزاری است و با موافقت هر دو کشور سریع‌تر اجرایی می‌شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین از اجرای طرح لغو روادید یک‌طرفه ‌برخی کشورها خبر داد و گفت: پس از بررسی بازار هدف ۶۰ کشور از جمله کشورهای حوزه بریکس را شناسایی کردیم تا در این طرح شاهد لغو روادید به این ۶۰ کشور باشیم و این طرح تا آخر امسال تعیین‌تکلیف خواهد شد.

شالبافیان افزود: یکی از طرح‌های دیگر ما ورود گردشگر از کشورهای همسایه با خودروی شخصی است که این طرح هم موافقت نهادهای ذی‌ربط از  جمله گمرک، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و بیمه مرکزی با این طرح موافقت کردند. بنابراین در این طرح با پلاک بین‌المللی امکان ورود جمعیت بالای گردشگران خارجی از کشورهای همجوار ما فراهم می‌شود.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین درباره صدور مجوزهای احداث تأسیسات گردشگری در کشور گفت: در دولت سیزدهم از رفتارهای سلیقه‌ای جلوگیری می‌شود. البته با وجود صدور موافقت‌های اصولی در این زمینه شاهد ریزش در حوزه موافقت‌های ایجاد در کارگروه زیربنایی استانداری‌ها هستیم.

شالبافیان همچنین مجوزهای موجود برای تشویق سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را ناکافی دانست و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ منابع پیش‌بینی‌شده قابل توجهی از تبصره ۱۸ داشتیم، اما با توجه به محدودیت‌های تأمین اعتبار دولت امکان تخصیص همه تسهیلات به طرح‌های گردشگری فراهم نشد.

وی محوریت احکام حوزه گردشگری در برنامه هفته توسعه تشویق سرمایه‌گذاران است، افزود: در نظر گرفتن معافیت حقوق ورودی شامل سود بازرگانی و گمرکی برای واردات تجهیزات و وسایل نقلیه مورد نیاز استاندارد یکی از این تشویق‌های برنامه هفتم است. در ضمن نظام‌مند کردن تأسیسات گردشگری با کاربری ترکیبی پیش‌بینی شده تا بتوان اماکن اقامتی با ترکیب کاربری‌های گردشگری و اداری فراهم شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا