سلامت

چپ دستی افراد را خلاق‌تر می‌کند؟

چپ دستی افراد را خلاق‌تر می‌کند؟

با این حال دانشمندان بیش از یک قرن است که روی دست انسان مطالعه می‌ کنند و کشف کرده ‌اند: استفاده از هر دست می ‌تواند چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد متفاوت مغز انسان نشان دهد.

به گفته محققان، از آنجایی که خلاقیت معیاری برای نحوه تفکر ما است، هر مدرکی مبنی بر خلاقیت افراد چپ دست باید در جایی از مدار عصبی ما پنهان باشد. دانشمندان معتقدند که به نظر می رسد، مغز افراد چپ دست در واقع با افراد راست دست متفاوت است. در این رابطه اریک زیلمر (Eric Zillmer) استاد عصب روانشناسی در دانشگاه درکسل و محقق این مطالعات می گوید: چپ دست ها به ویژه، نسبت به راست دست ها جانبی شدن مغز کمتری را نشان می دهند.

جانبی شدن مغز این ایده است که مغز انسان به دو نیمکره چپ و راست تقسیم می شود که هر نیمه مسئول مجموعه ای از عملکردهای خود هستند. سمت چپ به طور کلی با گفتار، نوشتار، حساب، زبان و درک مطلب مرتبط است، در حالی که سمت راست، خلاقیت، مهارت‌های موسیقی و بیان هنری را کنترل می‌ کند.

زیلمر توضیح می دهد: اگر محققی مکالمه ای با شما شروع کند و مغز شما را با fMRI اسکن کند، نیمکره چپ که با زبان مرتبط است باید بیشتر از نیمه راست آن روشن شود و این چیزی است که محققان برای اکثر راست دست‌ها دریافته‌ اند.

اما دانشمندان دریافتند: این مورد برای اکثر چپ‌ها صادق نیست. اکثر افراد چپ دست در واقع فعالیت بیشتری در نیمکره راست خود برای انجام کارهای زبانی نشان می دهند. زیلمر گفت، از آنجایی که چپ دست‌ها کمتر به نیمکره چپ متکی هستند، محققان این موضوع را به ‌عنوان نشان دادن جانبی شدن کمتر مغز توصیف می ‌کنند.

پیشتر نتایج یک مطالعه نشان داد: چپ دست ها از هر دو ناحیه چپ و راست مغز هنگام نگاه کردن به صورت استفاده می کنند. اما برای راست دستان در این مطالعه، تشخیص چهره تا حد زیادی در سمت راست مغز متمرکز بود. زیلمر گفت: این تفاوت‌ها در جانبی‌سازی مغز ممکن است به چپ ‌دست‌ها کمک کند بیشتر خارج از چارچوب فکر کنند و در نتیجه خلاقیت بیشتری داشته باشند.

نیمکره راست در تفکر واگرا درگیر است و شامل توانایی تفکر خلاقانه به چندین راه حل منحصر به فرد برای یک مشکل خاص می شود. زیلمر گفت، این احتمال که چپ دست‌ها خلاق‌تر هستند نیز می ‌تواند تا حدی به دلیل نحوه سازگاری افراد چپ دست با دنیایی باشد که برای راست دست‌ها طراحی شده است.

کاتینا باجاج (Katina Bajaj) محقق روانشناسی بالینی گفت: این تغییرات فرصت هایی را برای چپ دست ها فراهم می کند تا بیشتر از تخیلات خود استفاده کنند، که می تواند به افراد در پرورش خلاقیت کمک کند. او افزود: مغز خلاق ما زمانی استفاده می شود که درگیر تجربیات جدید و ناآشنا هستیم. از آنجایی که افراد چپ دست دائماً در حال حرکت در دنیایی هستند که از آنها می ‌خواهد متفاوت فکر کنند، آنها تمرین بیشتری با استفاده از تخیل خود دارند که دسترسی به آن را در طول زمان آسان‌تر می‌ کند.

در نهایت، چپ دست بودن به طور خودکار شما را خلاق‌تر نمی‌کند، اما همانطور که مغز شما رشد کرده و سازگار می ‌شود، ممکن است روشی از تفکر خلاقانه‌تر در پیش بگیرید.

بیشتر بخوانید:

هشدار؛ غذاهای فرآوری شده خطر ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد

خواص شگفت‌انگیز و درمانی «کدو سبز» برای سلامتی

۲۷۱ ۲۳۳

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا