ایلام

داجیوند تشنه است!/ ۱۳ روستا در انتظار تدبیر مسوولین

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، دهستان داجیوند یکی از دهستان‌های پرجمعیت شهرستان هلیلان بوده که شامل ۱۳ روستا به مرکزیت روستای مهدیه است.

این روستاها در طول روز تنها برای چند ساعت آب دارند و حتی حجم تانکرهای خانگی پاسخگوی مصارف روزانه آنها نبوده و سبب ناراحتی و شکایت اهالی روستا شده است. 

باتوجه به وضعیت کرونا رعایت بهداشت الزامی است اما با این حال آنها آب مورد نیاز خود را در ظرف‌هایی نگه داری می‌کنند که خود می‌تواند منبع آلودگی‌ها باشد.  

شیوع ویروس کرونا استفاده و اهمیت آب را بیشتر از قبل نمایان کرده چرا که برای رعایت اصول بهداشتی افراد به آن نیازمند هستند.

تامین آب شرب مورد نیاز یکی از ابتدایی‌ترین امکانات برای هر فرد در هر شهر و روستایی است.

در طول روز تنها برای چند ساعت آب لوله‌های روستا جاری است

مرادی یکی از روستاییان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیان داشت: در طول روز فقط برای چند ساعت آب لوله‌های روستا جاری است و روستاییان مجبورند آب مصرفی طول روز خود را در آن چند ساعت ذخیره کنند.

وی افزود: حجم تانکرهای آب خانگی برای مصرف روزانه کافی نیستند و مردم روستا مجبورند آب مصرفی را در ظروف خانه ذخیره کنند که بهداشت به درستی رعایت نمی‌شود و می‌تواند انواع مشکلات گوارشی را ایجاد کند.

کمبود آب موجب استرس اهالی روستا شده است

حیدری یکی از روستائیان اینطور می‌گوید: گاهی اتفاق افتاده است که مهمانی آمده و آب قطع بوده و چون آب ذخیره نداشته‌ایم مهمانمان برای مصرف با شرمندگی ما روستا را ترک کرده است.

وی در ادامه افزود: این مشکل در تابستان با توجه به شدت گرما بیشتر دیده می‌شود؛ در مراسم‌های شادی و شیون با وجود اینکه افرادی برای مراسم از خارج از روستا می‌آیند، میزبان دغدغه و استرس کمبود آب مورد نیاز را برای مراسم دارد.

کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به دنبال خشکسالی

اسدالله شهبازی یکی از دهیاران روستا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در بحث آب شرب حوزه داجیوند طی سالیان گذشته یک حلقه چاه در محدوده دیزگران وجود داشته که ۱۳ روستا را تحت پوشش خود قرار داده است. 

وی افزود‌: اما با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته سطح آب زیرزمینی کاهش یافته و به تبع آن چاه کم آب شده است. 

این دهیار ادامه داد: حال اداره آب و فاضلاب شهرستان از طریق آب رسانی تامین آب منطقه را انجام می‌دهد اما این موضوع کفاف مردم این روستاها را نمی‌دهد و دهیاران این روستاها پیگیر رفع این مشکل هستند و امیدواریم تا چند ماه آینده این مشکل حل و دیگر کم آبی نداشته باشیم. 

آبرسانی به روستا در دو فاز انجام می‌شود 

نوروزی مدیر اداره آبفا شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده با فرماندار و مسوولین استانی، باتوجه به زیادبودن این مسیر، تصمیم بر آن شد آبرسانی در دو فاز اجرا شود.

وی افزود: در فاز اول آبفا شهرستان با همکاری بنیاد علوی یک حلقه چاه به عمق ۸۰ متر در حوزه جزمان-توحید حفر و تجهیز کرده است اما به دلیل اختلافی که در مناقصه برق آن به وجود آمده موقتاً از طریق دیزل ژنراتور تامین آب حوزه پایین داجیوند انجام می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: فاز دوم این طرح حوزه بالای داجیوند را پوشش می‌دهد هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و برای عملیاتی کردن آن اداره آبفا شهرستان به جد نیازمند تزریق اعتبار از سوی مسوولین مربوطه شهرستان و استان است.

اجرای فاز دوم پروژه نیازمند بودجه است

سعید شهبازی فرماندار شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: باتوجه به رایزنی‌های که بین بنیاد علوی و اداره آبفا شهرستان صورت گرفته فاز اول آبررسانی به این روستاها تکمیل و تحویل اداره ابفا شهرستان داده شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای تاکنون برای فاز دوم این پروژه اختصاص داده نشده اما ما به جد پیگیر حل این مشکل هستیم و آن را در اسرع وقت مرتفع می‌سازیم.

امروزه وجود منابع آب بیشتر در کشورها، یک امتیاز بزرگ برای توسعه و پیشرفت آن کشور محسوب می‌شود؛ حتی در عرصه سیاسی و اجتماعی و تنازعات بین‌المللی، آب نقش بسیار با اهمیتی را داراست.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۷۹/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا