قم

اولین زمین‌ها را قمی‌ها برای اهل‌بیت(ع) وقف کردند

به گزارش برگزیده های ایران از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در سخنرانی جشن همراهی جمعه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه این ایام، ایام حضور حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم است، اظهار کرد: حرکت حضرت معصومه(س) از مدینه و مقصد ایشان هم خراسان و مرو، پایتخت مأمون عباسی بود.

وی با بیان اینکه چه شد که حضرت معصومه(س) به قم آمدند، گفت: باید ابتدا شهر مقدس قم را بشناسیم که امام صادق(ع) فرمودند خاک قم مقدس است و اهل قم از ما هستند و ما هم از اهل این شهر هستیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روز ورود حضرت معصومه(س) به قم را «روز قم» نامگذاری کردند، گفت: تأسیس قم در قرن اول هجری است و از شهرهای اسلامی است که سال تأسیس آن را یاقوت در کتاب «معجم‌البلدان» در سال ۸۳ هجری قمری نوشته است و مؤسسان این شهر آل احوص هستند که این خاندان یمنی بودند.

وی با بیان اینکه سال ۸۳ زمان حکومت عبدالملک بن مروان است، گفت: این طور نقل شده که حجاج بن یوسف ثقفی که از طرف عبدالملک حاکم کوفه و بصره بود و یکی از جنایت‌کاران تاریخ به شمار می‌رود در جنگی که در کوفه اتفاق افتاده بود، صالحان، خوبان، قاریان و مردمان متدین به فرماندهی عبدالرحمان بن محمد علیه حجاج قیام کردند.

نظری منفرد افزود: حجاج وقتی دید نمی‌تواند بر سپاه عبدالرحمان غلبه کند از شام نیرو خواست و نیرو آمد؛ نزدیک کوفه جنگ عجیبی اتفاق افتاد و حجاج غلبه کرد و خیلی از افراد سپاه عبدالرحمان را به قتل رساند و یک عده هم متواری شدند. آل احوص در آن سپاه بودند که از کوفه به ایران آمدند و قم را تأسیس کردند و بعدها اشعریان هم به قم آمدند.

وی ادامه داد: سال ۸۳، سال ولادت امام صادق(ع) است؛ از وقتی قم تأسیس شد تا ورود حضرت معصومه(س) به این شهر ۱۱۷ سال طول کشید. در سال ۲۰۰ حضرت از مدینه تشریف آوردند به ایران تا برادرشان علی بن موسی(ع) را ببینند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قم خیلی زود رشد کرد و به عنوان یکی از پایگاه های مهم تشیع در آمد، گفت: در زمان امامت امام صادق علیه السلام قم یکی از پایگاه های حدیثی شیعه بود؛ فردی به نام عیسی بن عبدالله قمی به مدینه رفت تا خدمت امام صادق علیه السلام برسد وقتی از خادم حضرت اجازه گرفت امام صادق علیه السلام صدای او را شنیدند و فرمودند بگذارید داخل شود «إنه من اهل‌بیت النجباء».

وی افزود: حضرت صادق علیه السلام به عیسی بن عبدالله قمی فرمودند من امسال قصد دارم به حج مشرف شوم، وقتی حضرت به سرزمین منا رسیدند، دیدند که عیسی بن عبدالله سه خیمه بر پا کرده است حضرت پرسیدند چرا سه خیمه برپا کرده ای؟ او گفت یکی برای شما، یکی هم برای خانواده تان و سومی هم برای ملاقات‌های شما. حضرت خواستند پول چادرها را به او بدهند و او قبول نکرد سپس حضرت آنها را دعا کردند.

نظری منفرد گفت: به قدری حضرت صادق(ع) به قم اهمیت می دادند که فرمودند «کوفه از مؤمنین خالی می‌شود و علم از کوفه به شهری به نام قم منتقل و از قم به سایر شهرها منتقل می‌شود و علمای این شهر قائم مقام حضرت حجت(عج) خواهند بود و اگر او نباشند زمین اهلش را در خود فرو می‌برد».

وی با بیان اینکه روایت مذکور از اخبار غیبیه امام صادق(ع) است و امروز ما می‌بینیم که به برکت حضرت معصومه(س) قم به عنوان یکی از پایگاه‌های بزرگ تشیع در آمده است، گفت: امام صادق(ع) به صراحت در این روایت فرمودند علما قائم مقام امام زمان(عج) هستند؛ حوزه علمیه وظیفه ای که از معصومین در عصر غیبت رسیده است را عملی می کند واین قداست باید حفظ شود.

استاد حوزه علمیه گفت: امام صادق (ع) فرمودند قم پناهگاه و محل آرامش فاطمیون است و یکی از دلایل اینکه قبر حدود ۵۰۰ امام زاده در قم است  به این خاطر است که آنها قم را از پایگاه‌های تشیع که علاقه‌مند به اهل بیت(ع) بودند می‌شناختند. در روایت است که اول کسانی که زمین‌های خود را برای اهل بیت(ع) وقف کردند و اولین کسانی که خمس برای اهل بیت(ع) فرستادند، قمی‌ها بودند.

وی اضافه کرد: کتاب کافی یکی از کتب اربعه ما است که شامل اصول، فروع و روضه می‌شود که ۱۶ هزار و ۲۰۵ حدیث در آن است. مرحوم کلینی این کتاب را در بغداد در مدت ۲۰ سال مرتب کرده و تقریبا نزدیک به ۹۰ درصد روایات این کتاب را از قمی‌ها نقل کرده است. امام صادق(ع) می‌فرمایند سلام خدا بر اهل قم و فرمودند دختری از فرزندان من که نامش فاطمه است در قم به خاک سپرده می شود که شیعیان را شفاعت می کند و راوی می گوید وقتی من این حدیث را شنیدم هنوز پدر حضرت معصومه(س) متولد نشده بودند.

نظری منفرد در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت معصومه(س) وقتی به ساوه رسیدند، فرمودند «تا قم چقدر راه است؟» بیان کرد: قم یک مکان مقدس و مورد عنایت بوده و حضرت معصومه(س) به خاطر قداستی که شهر قم داشت اینجا را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه در برخی روایات آمده است که یک درب و در برخی دیگر سه درب بهشت از قم باز می‌شود، گفت: یک درب بهشت حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، درب دیگر حوزه علمیه این شهر و درب سوم هم صلحا و نیکانی هستند که در این شهر هستند و نباید عده‌ای فضای روحانی و پاک این شهر که مورد توجه اهل‌بیت(ع) بوده را خراب کنند.

استاد حوزه علمیه گفت: ادب ایجاب می‌کند که انسان در این شهر حرمت نگه دارد و این قداست را حفظ کند و شأن حضرت معصومه(س) که بانوی عفاف و حجاب هستند را محترم بدارد.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا