اخبار روز

اولین گفتگوی اختصاصی صندوقچه اسرار حزب‌الله با یک رسانه‌ ایرانی فردا در برگزیده های ایران منتشر می‌شود+تیزر

اولین گفتگوی اختصاصی صندوقچه اسرار حزب‌الله با یک رسانه‌ ایرانی فردا در برگزیده های ایران منتشر می‌شود+تیزر

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، «وفیق صفا»،  مذاکره‌کننده ارشد و شاخص حزب الله و مسئول «کمیته ارتباط و هماهنگی» در حزب الله به صورت تفصیلی با دفتر نمایندگی خبرگزاری برگزیده های ایران در بیروت گفتگو کرد.

 

.

 

او در کنار شهیدان «عماد مغنیه» و «سید مصطفی بدرالدین» از چهره‌های برجسته امنیتی حزب الله لبنان هستند.

 این گفتگوی اختصاصی روز سه شنبه (فردا) در سایت‌های فارسی، عربی، عبری و انگلیسی برگزیده های ایران منتشر خواهد شد. این برای نخستین‌بار است که صندوقچه اسرار حزب‌الله با یک رسانه ایرانی مصاحبه می‌کند.

وی در این گفتگو بخشی از «پشت پرده و ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» و «علت اسیر گرفتن دو سرباز ارتش صهیونیستی» را بازگو و مشاهدات مستقیم و بی‌واسطه خود از «مذاکرات تبادل اسرا» را با بینندگان برگزیده های ایران در میان گذاشته است.

ابراز همبستگی حزب الله لبنان با خبرگزاری برگزیده های ایران و دیگر نهادهای تحریم‌شده ایرانی
جنگ با حزب الله کابوسی که تمام صهیونیست‌ها را به وحشت انداخته است

 

بخش دیگری از این مصاحبه به توافقنامه اخیر برای «ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین (اشغالی)» اختصاص یافته است. از دیگر موضوعات مهم این مصاحبه، «روایت مقام ارشد امنیتی حزب الله از دیدار خود با “جوزف عون” فرمانده کل ارتش لبنان» است که یکی از گزینه‌های ریاست جمهوری این کشور به شمار می‌رود.

وفیق صفا کیست؟
وفیق صفا در سال ۱۹۶۰ در حومه«نبطیه» به دنیا آمد و در سال ۱۹۸۴ – دو سال بعد از تأسیس حزب الله – به مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) پیوست.  استعداد و مهارت‌های وی در امور امنیتی از یک طرف و حل اختلافات خانوادگی در مناطق شیعه‌نشین تحت نفوذ حزب الله از طرف دیگر باعث شد در سال ۱۹۸۷ به ریاست «کمیته امنیتی» حزب الله برسد.

این کمیته، دو سال بعد با پایان جنگ داخلی لبنان و امضای پیمان‌نامه طائف، به «کمیته ارتباط و هماهنگی» تغییر نام داد؛ زیرا در پیمان طائف، سلاح حزب الله به عنوان «سلاح مقاومت ملی (اسلامی) لبنان» به رسمیت شناخته شد و همه نهادهای حکومتی و حتی جریانات سیاسی موظف بودند با حزب الله در زمینه مقاومت علیه اشغالگری دشمن صهیونیستی همکاری کنند. در چنین شرایطی، مأموریت اصلی کمیته مزبور «هماهنگی با نهادهای نظامی، امنیتی و… لبنان» بود.

از همین دوره، وفیق صفا به مذاکره کننده ارشد حزب الله تبدیل شد. در سال ۱۹۹۶ که اولین بار حزب الله از طریق میانجیگرهای آلمانی با اشغالگران صهیونیستی برای تبادل اسرا و اجساد مذاکره کرد، کمیته‌ای در حزب الله مسئولیت این مذاکرات را بر عهده گرفت که اضلاع اصلی آن را «وفیق صفا»، «شهید عماد مغنیه» و «شهید مصطفی بدرالدین» تشکیل می دادند.

این کمیته به صورت مستقیم با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله کار می‌کرد. سال ۱۹۹۸ و با پایان این مذاکرات و تبادل اسرا، حاج وفیق صفا به نمایندگی از رهبری حزب الله به استقبال اسرا و آزادگان رفت. بعد از شکست اسرائیل و خروج از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، مذاکرات مشابهی میان حزب الله و دشمن صهیونیستی صورت گرفت و این بار وفیق صفا ریاست کمیته را بر عهده داشت که باعث تبادل اسرا در سال ۲۰۰۴ شد. این وضعیت بعد از جنگ ۳۳ روزه تکرار شد تا در سال ۲۰۰۸، فردی مانند «سمیر قنطار» از زندان‌های صهیونیست‌ها آزاد شود.

حزب الله لبنان , جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , لبنان , فلسطین ,

مهارت حاج وفیق صفا باعث شد تا علاوه بر مذاکرات در حوزه‌های امنیتی و نظامی، در حوزه سیاسی نیز به یکی از مذاکره کنندگان ارشد حزب الله با احزاب سیاسی داخلی لبنان تبدیل شود.

با شعله ور شدن آتش جنگ نیابتی در سوریه، یکی از مأموریت‌های مهم وفیق صفا به کشور سوریه مربوط می‌شد. در همین راستا حزب الله از سال ۲۰۱۳ و در جریان عملیات آزادسازی القصیر ناگزیر شد به صورت مستقیم وارد سوریه شود؛ زیرا دامنه فعالیت گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه به قدری گسترش یافته بود که به سمت اشغال لبنان و تهدید امنیت ملی لبنان سوق یافته بود. 

نقش برجسته وفیق صفا در چارچوب تلاش های محور مقاومت سبب شد تا وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۹ وی را در لیست تحریم های خود قرار دهد. در گزارش منابع اطلاعاتی ایالات متحده ادعا شده بود که وفیق صفا، «صندوقچه اسرار مالی حزب الله» است که عملیات‌های مالی گسترده‌ای را برای تأمین مخارج حزب الله هدایت می‌کند. ادعایی که هیچ‌گاه از سوی منابع بی‌طرف تأیید نشده؛ اما در رسانه‌ها و نهادهای غربی به عنوان یک گزاره قطعی تلقی می‌شود.

این گفتگو را فردا در برگزیده های ایران بخوانید

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا