چهارمحال و بختیاری

دست و دل‌بازی دخترعموها برای کودکان عشایر/دغدغه هایی از جنس مشق زندگی

محمد حیدری-گروه چهارمحال و بختیاری| پروین و اشرف دو عموزاده ساکن استان اصفهان هستند که قلب‌شان به عشق کودکان محروم بختیاری می‌تپد؛ در طول سال چند نوبت خانه و خانواده را رها می‌کنند و دل به جاده‌های خاکی زاگرس می‌سپارند و پس از ساعت‌ها پیاده‌روی و کوه‌پیمایی خود را به کودکان محروم می‌رسانند تا لبخندی و شاید دعای خیری از این کودکان تحفه بگیرند.

این دو زن که اصالتا بختیاری و از تبار بی‌بی مریم هستند، سال‌هاست امدادگر مردم و کودکان محروم بختیاری زاگرس‌نشین هستند و در جهت محرومیت‌زدایی در مناطق صعب‌العبور چهارمحال و بختیاری تلاش می‌کنند در صورتی که محل زندگی آن‌ها در استان دیگر است اما هر چند وقت یکبار با کوله‌باری از بسته‌های معیشتی و لوازم التحریر با تحمل همه مشقت‌ها به سراغ مردم عشایرنشین می‌روند.

به گفته خودشان بیش از ۱۲ ساعت راهپیمایی می‌کنند تا بتوانند تعدادی بسته معیشتی و لوازم‌التحریر را به کودکان عشایرنشین کوهرنگ برسانند اما وقتی از دلیل شادابی‌شان سوال کردم گفتند: ما زمانی که خنده یکی از کودکان محروم این منطقه را می‌بینیم و شادی آن‌ها را از داشتن لوازم‌التحریر و کمک‌ها لمس می‌کنیم کل خستگی‌مان در می‌آید.

 ما گاهی در اواسط سفرمان به دلیل خستگی و دلتنگی خانوده از آمدن پشیمان می‌شویم اما لذت وصف‌ناپذیر دیدن هم‌تباران عشایرمان ما را از پشیمانی پشیمان می‌کند.

پروین احمدی یکی از این بانوان جهادگر گفت: ما گاهی در اواسط سفرمان به دلیل خستگی و دلتنگی خانواده از آمدن پشیمان می‌شویم اما لذت وصف‌ناپذیر دیدن هم‌تباران عشایرمان ما را از پشیمانی، پشیمان می‌کند.

فارس: خانواده با این سفرهای طولانی مدت شما مشکلی ندارند؟

به دلیل اینکه به چشم شاهد بسیاری از برکات این برنامه‌های اجتماعی در زندگیمان بوده‌ایم خانواده که مشکلی ندارند هیچ، بلکه بسیار هم همراه هستند و در جمع‌آوری کمک‌ها و آماده کردن بسته‌ها کمک بسیاری به ما می‌کنند هرچند که حضور ما در این مناطق صعب‌العبور باعث نگرانی‌شان می‌شود اما به خوبی درک کرده‌اند که چقدر این برنامه‌های اجتماعی حال و هوای ما را خوب و برکت را به زندگی خود و فرزندان‌مان سرازیر می‌کند.

فارس: چرا اینقدر بر توزیع لوازم‌التحریر اصرار دارید؟

ما بر این باوریم اگر انگیزه تحصیل را در کودکان این مناطق بالا ببریم باعث رفع محرومیت خواهیم شد زیرا با رفتن این کودکان به دانشگاه‌ها و متخصص‌شدنشان اولین کاری که خواهند کرد منطقه خود را از محرومیت نجات می‌دهند، خیلی دلسوزانه‌تر از همه موسسات خیریه و به این اعتقاد داریم محرومیت فقط مشکلات معیشتی نیست بلکه بازماندن از تحصیل یک کودک بزرگترین محرومیت است و گرنه داشتن یا نداشتن پول که خیلی اهمیتی ندارد.

به این اعتقاد داریم محرومیت فقط مشکلات معیشتی نیست بلکه بازماندن از تحصیل یک کودک بزرگترین محرومیت است وگرنه داشتن یا نداشتن پول که خیلی اهمیتی ندارد.

ما برای کتاب‌خوان کردن کودکان این مناطق طرح‌ موفقی را کلید زدیم به نام «با من بخوان» زیر نظر انجمن نویسندگان که با این طرح بسیاری از کتاب‌های جدید و زیبا را به دست کودکان به صورت امانت داده‌ایم و با هر بار سفر کتاب‌های داده شده را پس گرفته و کتاب جدید به آن‌ها می‌دهیم تا مطالعه کنند و طرح بسیار موفقی بوده است که ۴ سال است در شهرستان کوهرنگ اجرا می‌شود.

فارس: حتما شما وضع مالی خیلی خوبی دارید که اینقدر دست و دل‌بازانه برای محرومان هزینه می‌کنید؟

نه واقعا اینطور نیست؛ من از شعار دادن خوشم نمی‌آید ولی باور کنید زندگی‌های ما مثل خیلی دیگر از مردم معمولی و در حد متوسط و کارمندی است؛ البته به شما هم حق می‌دهیم که چنین قضاوت کنید چون خیلی‌ها هم مثل شما فکر می‌کنند ولی نمی‌دانم باور می‌کنید یا نه، ولی در دل اینکار چنان برکتی نهفته است که فقط خدا می‌داند؛ ما فقط اراده می‌کنیم و وارد مسیر می‌شویم بقیه‌اش از آنجایی که گمان نمی‌کنیم می‌رسد.

توزیع بسته در میان خانواده‌های محروم برای ما عملیاتی است که بیش از ۳ ماه با تمام توان برای آن برنامه‌ریزی کرده و از میان دوستان، آشنایان، اعضای موسسات علمی و ادبی که در آن‌ها عضو هستیم به جمع‌آوری کمک می‌پردازیم همچنین از طریق فضای مجازی و عضویت در بسیاری از گروه‌های تلگرامی و واتساپی که ادمین‌های آن‌ها با ما و اقداماتمان آشنا هستند کمک جمع می‌کنیم و حتی وقتی به خرید می‌رویم تلاشمان این است که صاحب فروشگاهی که قصد خرید داریم را مجاب به کمک به این حرکت کنیم که در این زمینه نیز موفق بوده‌ایم و در هر عملیاتمان توانستیم مقادیر بالایی از کالا و لوازم‌التحریر را جمع‌آوری کنیم و به دست مردم عزیزمان برسانیم.

فارس: کمی قبل اشاره کردید که وقتی به محرومان کمک می‌کنید زندگی‌تان هم برکت می‌کند؛ در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهید؟

هر روزی از خانه بیرون می‌آیم خدا را به خاطر سلامت خانوده و درس‌خوان بودن فرزندانم شکر می‌کنم زیرا عمیقا بر این باورم که نبود گره‌های جدی در زندگی خود و خانوده‌ام به دلیل همین برنامه و دعای خیر کودکان دل‌پاک عشایر و بختیاری نشین است.

هر روزی از خانه بیرون می‌آیم خدا را به خاطر سلامت خانواده و درس‌خوان بودن فرزندانم شکر می‌کنم زیرا عمیقا بر این باورم که نبود گره‌های جدی در زندگی خود و خانواده‌ام به دلیل همین برنامه و دعای خیر کودکان دل‌پاک عشایر و بختیاری‌نشین است.

بگذارید جور دیگری بگویم؛ این مردم بهترین مردمان روی زمین هستند؛ مردمان بختیاری به خصوص عشایرنشین‌ها و روستاییان مردمانی دل‌پاک و نزدیک به خدا هستند و یک دعای این افراد برای یک عمر من و خانواده‌ام کافیست؛ امروز برخی خانواده‌ها را می‌بینم که غرق در مشکلات هستند، بیماری، مشکلات خانوادگی و مسایلی از این دست، ولی زندگی خودم را که می‌بینم احساس می‌کنم خداوند عالم این آرامشی را که به زندگی من عطا کرده به خاطر یک دعای خیر یکی از همین کودکان است به قول حضرت سعدی که می‌فرماید:

اگر بد کنی، چشم نیکی مدار           که هرگز نیارد گز، انگور بار
برانداز بیخی که خار آورد                  درختی بپرور که بار آورد
کرم کن چنان کت برآید ز دست       جهانبان در خیر بر کس نبست

فارس: چه اقدامات دیگری غیر از توزیع لوازم‌التحریر و بسته‌های معیشتی داشته‌اید؟

ما هر جایی که کسی از این عزیزانمان مشکل فوری داشته باشد سریعا برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای کمک، کمی لوازم‌التحریر دادن برجسته شده ولی در همه حوزه‌هایی که یک خیر اجازه کار کردن داشته باشد ورود می‌کنیم مثلا آخرین مورد خانمی بود که دچار سوختگی شده و برای جراحی هزینه‌ نقدی نیاز داشت که از طریق همین گروه‌ها سریعا ۵۰ میلیون تومان کمک جمع‌آوری شد و کلیه هزینه‌های درمان این خانم تامین شد.

فارس: در زلزله اخیر کوهرنگ چه حمایت‌هایی از مردم کردید؟

ما از رسانه‌ها و مسؤولان گله‌مندیم چون این زلزله آسیب‌هایی جدی برای مردم کوهرنگ داشت اما خیلی مورد توجه قرار نگرفت و ما بلافاصله پس از این حادثه با تماس‌هایی که با مردم داشتیم متوجه عمق حادثه شدیم و سریعا برای جمع‌آوری کمک از خیرین اقدام کردیم.

ما در این سفر بیش از ۱۰۰ پک لوازم بهداشتی و شوینده و بیش از ۲۰۰ پک آموزشی شامل کیف مدرسه پر از لوازم‌التحریر و همچنین مقداری اقلام گرمایشی مثل پتو و لباس گرم آماده و از طریق یک خودرو نیسان باری به این منطقه ارسال کردیم و امروز کلیه اقلام بین مردم روستاهای زلزله‌زده توزیع شد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۳/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا