علمی و فناوری

یک توربین بادی منحصر به فرد در شرق انگلستان / عکس

یک توربین بادی منحصر به فرد در شرق انگلستان / عکس

توربین‌های بادی بر اساس یک اصل ساده کار می‌کنند. انرژی باد دو یا سه پره‌ای را که به دور روتور توربین بادی قرار گرفته‌اند به چرخش درمی‌آورد. و در این وضعیت ژنراتور نیز به چرخش درآمده و الکتریسیته تولید می‌شود.

توربین‌های بادی کوچک برای کاربردهایی مانند شارژ کردن باتری‌ها یا به عنوان توان کمکی در قایق‌های بادبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که توربین‌های بادی بزرگ‌تر با چرخاندن ژنراتور، و تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، به عنوان یک منبع تولید انرژی الکتریکی به‌شمار می‌روند.

پره‌ی توربین‌های بادی می‌تواند به دور محور افقی یا عمودی دوران کند. توربین بادی با محور افقی، پیشینه‌ی بیشتری داشته و امروزه هم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، مزایای توربین‌های بادی با محور عمودی، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

مزایای توربین‌های بادی عمودی

از مزایای توربین‌های عمودی می‌توان به عدم حساسیت به جهت باد و آشفتگی آن اشاره کرد. این نکته در مکان‌هایی که جهت وزش باد خیلی متغیر است، مثلا در بالای ساختمان‌های مسکونی، یک امتیاز به‌شمار می‌رود.

توربین بادی محور عمودی می‌تواند در فاصله‌ای نزدیکتر به زمین نصب شود و جعبه‌دنده و ژنراتور در نزدیکی زمین قرار می‌گیرند که این موضوع سبب امنیت و ارزانی بیشتر در ساخت و نگهداری و تعمیر آسان‌تر آن می‌شود.

از آنجا که نوک پره‌ها در این نوع توربین‌ها به محور دوران نزدیک‌تر است، سر و صدای کمتری نسبت به توربین محور افقی تولید می‌کنند و حجم و اندازه‌ی کمتر آن‌ها، برخوردهای محیطی را نیز کاهش می‌دهد.

اکنون یک توربین بادی منحصر به فرد و قابل توجه از این دست در اسکله اسکگنس در انگلستان به صورت آزمایشی نصب شده که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

 یک توربین بادی منحصر به فرد در شرق انگلستان / عکس

توربین بادی اسکله اسکگنس با ظاهری جالب

توربین بادی اسکله اسکگنس (Skegness) اولین در نوع خود در انگلستان است و در حال حاضر یک نسخه آزمایشی به شمار می‌رود.

این سازه کوچک که یک نسخه از آن در اسکله اسکگنس و دیگری روی سقف کارخانه اسپالدینگ (Spalding) نصب شده است یک توربین عمودی دو متری است.

توربین بادی ذکر شده قادر به دریافت باد از تمام جهات بوده که این نیاز به تعمیر و نگهداری آن را کم می‌کند.

هر دوی این توربین‌های منحصر به فرد توسط شرکت نروژی «Ventum Dynamics» ساخته‌ شده‌اند و در حال حاضر نسخه‌های آزمایشی این فناوری تحت آزمایش قرار دارند.

استیو کرک (Steve Kirk) عضو شورای ناحیه لیندزی شرقی می‌گوید که این آزمایش سه ماهه می‌تواند در نهایت به نفع کل جامعه باشد.

اوتوضیح داد: این توربین‌ها را می‌توان برای مناطق مسکونی، بلوک‌های آپارتمانی یا خانه‌های سالمندان و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار داد.

 یک توربین بادی منحصر به فرد در شرق انگلستان / عکس

این‌ توربین‌ها هزینه‌ی برق شما را کاهش می‌دهند بنابراین نه تنها برای محیط زیست مفید هستند بلکه به مشاغلی که در حال حاضر با افزایش هزینه‌های انرژی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، کمک می‌کنند.

این‌ توربین‌ها هزینه‌ی برق شما را کاهش می‌دهند بنابراین نه تنها برای محیط زیست مفید هستند بلکه به مشاغلی که در حال حاضر با افزایش هزینه‌های انرژی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، کمک می‌کنند.لینکلن شایر یکی از اولین مکان‌هایی است که این مینی‌توربین‌ها در آن نصب شده‌اند و به گفته‌ی یکی از شرکای این پروژه با نام «DSR Group» می‌گوید که این توربین‌ها اولین مواردی هستند که خارج از نروژ نصب شده‌اند.

به گفته‌ی این شرکت، انرژی تولید شده در خلال این آزمایش مورد نظارت قرار خواهد گرفت و از اطلاعات به دست آمده برای لحاظ کردن تغییراتی در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راوی رایارل (Ravi Rayarel)، موسس این شرکت می‌گوید که طراحی این توربین‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد که بدون توجه به جهت وزش باد کار کنند. در واقع باد از قسمت مرکزی توربین وارد می‌شود و به سمت ژنراتور هدایت می‌شود.

سرعت بادی که به داخل توربین می‌رود کمی کمتر از سرعت بادی است که از بالای آن خارج می‌شود و بنابراین باید گفت این توربین سرعت باد را افزایش می‌دهد.

امید می‌رود که این توربین‌های بادی که با مشارکت دو شرکت «DSR Energy» و «Ventum Dynamics» ساخته شده‌اند به تولید انرژی پاک در سراسر انگلستان کمک کنند و انقلابی در نحوه تولید برق ایجاد کنند.

توربینی که در کارخانه اسپالدینگ نصب شده یک سیستم ژنراتور برق در شبکه دارد در حالی که توربین اسکله اسگکنس خارج از شبکه است و این اسکله گردشگری را در شب روشن می‌کند. توربین‌ها بی صدا کار می‌کنند و کمترین ارتعاش را تولید می‌کنند و به راحتی می‌توان آن‌ها را روی سقف خانه‌ها و ساختمان‌ها نصب کرد.

نایجل ولتون (Nigel Welton)، معاون رئیس و دارنده مقام توسعه اقتصادی در شورای شهر بوستون شاهد نصب این توربین بوده است.

او می‌گوید که افراد زیادی سخت کار کرده‌اند تا این توربین را به منطقه ما بیاورند و تماشای آن فوق‌العاده است.

کسب و کارها به دنبال راه‌ حل‌هایی کارآمدتر برای دستیابی به انرژی و کاهش هزینه‌ها هستند و فوق‌العاده است که این اتفاق رخ می‌دهد. من مشتاقانه منتظرم تا شاهد آن باشم که این پروژه به توسعه چه برنامه‌های سازگار با محیط زیستی می‌انجامد.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا