سیاسی

تحلیل تفصیلی طائب، رئیس سابق اطلاعات سپاه از اوضاع ایران و جهان/ انحصار واردات غذا در اختیار ۴ نفر بود

تحلیل تفصیلی طائب، رئیس سابق اطلاعات سپاه از اوضاع ایران و جهان/ انحصار واردات غذا در اختیار ۴ نفر بود

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برگزیده های ایران، حجت‌الاسلام حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با حضور در خبرگزاری برگزیده های ایران، طی سخنانی به تبیین وضعیت جمهوری اسلامی در حوزه بین‌الملل، منطقه و داخل و تشریح روندهای قدرت‌های جهانی در پیشبرد اهداف خود و مقابله آمریکا و رژیم صهیونیستی با انقلاب اسلامی پرداخت.

وی در مقدمه این بحث گفت: امریکایی‌ها ۲۴۷ سال پیش، در قرن هجدهم، با بیانیه «ارزش‌های آمریکایی» استقلالشان را از انگلیس اعلام کردند و ۱۳ سال بعد، این ارزش‌ها را در قانون اساسی آوردند که شامل موضوعاتی نظیر زندگی، آزادی، خوشبختی، برابری، علم، پیشرفت، تعصب مذهبی می‌شد و تلاش کردند تا این مولفه‌ها را ابتدا در خود آمریکا محقق کنند و سپس با به انحصار در آوردن قدرت، ثروت و پرستیژ، آنها را جهانی کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنها این تلاش را از دو مسیر و با دو ابزار ادامه دادند که یکی تصرف سرزمینی است و دیگری، تصرف فضای حاکم بر جهان.

طائب ادامه داد: آنها در بحث تصرف سرزمینی تلاش کردند تا با استفاده از سه عنصر قدرت نظامی، اقتصادی و دیپلماسی، اقتصاد و سیاست کشورها را به آمریکا وابسته کنند و از طریق تولید رسانه و شبکه‌سازی‌های فرهنگی و به انحصار درآوردن ابزارهای فرهنگی، ارزشهای آمریکایی را بر ارزش‌های سایر ملل، بویژه ارزش‌های اسلامی رجحان بدهند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه ادامه داد: آمریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم و در زمان جنگ سرد با شوروی، تلاش کردند تا با استفاده از قدرت نرم، ارزشهای آمریکایی را بر ارزش‌های مارکسیستی غلبه دهند به این امید که پس از آن به سمت آقایی جهان بروند و این ارزش‌های آمریکایی، جهانی بشود.

وی با بیان اینکه ۳۴ سال بعد، ناباورانه انقلاب اسلامی با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» برای آمریکایی‌ها و برای شرق قد علم کرد، گفت: ترس آمریکا و شوروی از ارزش‌های اسلامی بود و هر دو ابرقدرت تلاش کردند که نگذارند انقلاب اسلامی شکل بگیرد. یعنی با یکدیگر هم مسیر شدند و تجزیه‌طلبی و کودتا و… راه انداختند که این انقلاب یا شکل نگیرد یا ضعیف باشد.

طائب با تاکید بر اینکه علی رغم همه این تلاش‌های دشمن، انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد، افزود: در سال سوم دهه دوم انقلاب، شوروی با فروپاشی مواجه شد و برآورد آمریکایی‌ها این بود که با فروپاشی شوروی و تضعیف ایران، دیگر تهدیدی در مقابل ارزشهای آمریکایی وجود نخواهد داشت لذا قانون امنیت ملی‌شان را بعد از ۵۰ سال برای ورود به قرن ۲۱ تغییر دادند تا این قرن را قرن آمریکایی کنند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه گفت: آمریکایی‌ها متوجه شدند که برآوردهایشان به هم ریخته و امنیت ملی آمریکا در سال ۱۳۷۲ شمسی، اعلام کرد که ایران با تشکیل و تحقق ملل اسلامی در حال جایگزین شدن با اتحاد جماهیر شوروی است و اگر ۵ سال فرصت پیدا بکند، به تهدید منطقه‌ای برای آمریکا تبدیل می‌شود.

طائب با اشاره به بیانیه امنیتی بایدن در سال ۲۰۲۳، افزود: این بیانیه می‌گوید آمریکا با سه چالش بین‌المللی و ۶ چالش داخلی مواجه است و اگر با این موارد مواجهه درست انجام ندهند، سال ۲۰۳۰،سال تعیین سرنوشت آمریکا و سرنوشت جهان خواهد بود؛ طبق ایت  گزارش در این شرایط، روند آمریکا منفی می‌شود و آنجا ایران را به عنوان سومین چالش بین‌المللی خود معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: این یعنی ایران دیگر از منطقه عبور کرده و برای آنها به یک چالش بین‌المللی تبدیل شده است.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه گفت: آنها به ترتیب اولویت، اولین چالش را چین می‌دانند که در سه عنصر اقتصاد، تکنولوژی و نظامی‌گری، روند بهتری نسبت به آمریکا تا سال ۲۰۳۰ دارد. روسیه در این برآورد آمریکایی‌ها، پس از جنگ اوکراین دیگر قدرت رقابت با آمریکا را ندارد اما تنها کشوری است که در تهدید با آنها پیش می‌رود و می‌تواند جنگ جهانی را شروع کند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها وقتی به چالش سوم می‌رسند، اول اسم کشور ما را نمی‌آورند، می‌گویند «کشورهایی که دموکراسی آمریکا را تعضیف می‌کنند و یک مدل حکمرانی جهانی ارائه می‌دهند»، بعد می‌گویند مهمترین این کشورها ایران است چون ایران هم هژمون‌شکن است هم می‌خواهد هژمون‌ساز باشد.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه خاطرنشان کرد: روند دوم، بعد از جنگ جهانی دوم، همزمان با ورود به جنگ سرد بود که طی آن، اسرائیل در منطقه شکل گرفت. امروز ۷۵ سال از عمر رژیم صهیونیستی و ۲۴۷ سال از استقلال آمریکا می‌گذرد. آمریکایی‌ها می‌گویند برای ۲۵۵ سالگی، در سرنوشت خودشان تردید دارند و اسرائیلی‌ها هم -هر دو جناحشان- می‌گویند سرنوشت ما در ۸۰ سالگی معین می‌شود. اما در طرف دیگر، انقلاب اسلامی ایران قرار دارد که در ۴۴ سالگی مسیرش را طی می‌کند.

* منافع ملی چین، روسیه و ایران در یک مسیر قرار گرفته است

وی ادامه داد: چین و روسیه تا قبل از جنگ اوکراین بعضاً با آمریکایی‌ها در موضوع ایران هماهنگ می‌شدند. یعنی وقتی آمریکا علیه ما قطعنامه می‌داد، اگر روسیه و چین امتیاز می‌گرفتند همراهی می‌کردند و اگر امتیاز نمی‌گرفتند وتو می‌کردند اما امروز یک جبهه یکپارچه بین ایران و روسیه و چین در مقابل آمریکا شکل گرفته است.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه گفت: یک زمانی چین و روسیه از موضع ما در برابر آمریکایی‌ها سوء استفاده می‌کردند اما امروز منافع ملی و امنیت ملی ما با این دو کشور در یک مسیر قرار گرفته است. با این حال این باعث نمی‌شود که آمریکا نسبت به ایران کرنش نشان بدهد.

طائب با بیان اینکه همگرایی بین چین، روسیه و ایران روند افزایشی دارد، گفت: موضوعاتی نظیر «بریکس» و «شانگهای» در این مسیر نقش بیشتری پیدا خواهند کرد و واگرایی در جبهه غرب و همگرایی در جبهه شرق افزایشی خواهد بود.

* آمریکا به سمت تعارض امنیتی در داخل پیش می‌رود

وی در تشریح وضعیت امروز آمریکا در جهان نیز خاطرنشان کرد: آمریکا در عرصه جنگ اوکراین، حضور ضعیف در غرب آسیا و عرصه بین‌الملل با بحران اقتدار، اعتماد و منابع مواجه شده و این امر به روند تبعیت کشورها از آنها لطمه زده است و اینها باعث شده تا واگرایی کشورهای پیرامونی و بین‌المللی با آمریکا بیشتر شود. چالش‌های تعارضات سیاسی و اجتماعی در داخل آمریکا افزایشی است و احتمالاً در آستانه انتخابات آذرماه سال آینده به تعارض امنیتی می‌روند و دو قطبی سیاسی-اجتماعی در این کشور بیشتر می‌شود؛ چه ترامپ را بازداشت کنند، چه رد صلاحیتش بکنند و چه بگذارند در رقابت انتخاباتی حضور داشته باشد، این دوگانگی سیاسی-اجتماعی به دوگانگی امنیتی تبدیل می‌شود و دوباره مانند سال ۲۰۲۰، زمینه ریختن در کاخ سفید و … وجود دارد.

* ۶ چالش بزرگ پیش روی آمریکا

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه افزود: آمریکایی‌ها ۶ چالش را برای خودشان تعریف کردند و می‌گویند اینها فقط چالش ما نیست، بلکه چالش‌های جهانی است که شامل مواردی نظیر مسائل آب و هوایی (اقلیمی)، جنگ غذا، جنگ تروریسم و بیماری‌های واگیردار می‌شود.

طائب ادامه داد: آمریکایی‌ها در بیانیه قرن بیست و یکم، چالش پیش روی خودشان در سال ۲۰۲۵ را نرخ افزایشی رشد جمعیت می‌دانند و می‌گویند از سوی دیگر نرخ مرگ و میر کاهشی است و همین ما را در ۲۰۲۵ با سه پدیده روبرو می کند. جمعیتمان افزایشی است، مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه تعداد بازنشسته‌ها افزایش می‌یابد و موجب می‌شود بیمه درمانی و حق بازنشستگی در رقم در بودجه ما رشد چشمگیری داشته باشد به طوری که  این دو بودجه با بودجه دفاعی آمریکا برابری می‌کند و اگر آمریکا این مسئله را حل نکند مجبور می‌شود در سال ۲۰۲۵ دست باز خودش را در دفاع به دست بسته تبدیل کند؛ نیروهایش را از سراسر جهان جمع کند و چون تهدیدات امنیتی پیرامونی داخلی هم زیاد می‌شود، نیروهای مسلحش را بیاورد پیرامون و داخل خودش.  البته امروز همین اتفاق افتاده، جمعیت آمریکا از ۲۲۰ میلیون نفر به ۳۳۰ میلیون نفر رسیده و ۸۵ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی هستند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه تصریح کرد: در موضوع انرژی و گرانی نیز روند تضعیف دلار در تجارت جهانی، یک روند افزایشی است هرچند در کوتاه مدت، دلار همچنان ارز مرجع است اما افول کاریزمای مدیریتی سران آمریکا تداوم دارد.

* روند قدرت چین در جهان، افزایشی است

طائب یادآورد شد: این در حالیست که قدرت سیاسی چین در جهان روندی افزایشی دارد، قدرت اقتصادی، علم و فناوری و دفاعی‌اش در حال رشد است و نقش چین در بازیگری منطقه‌ای و میانجیگری صلح نیز یک روند افزایشی دارد. بنابراین تنش میان چین و آمریکا فزاینده خواهد شد اما منتهی به جنگ نمی‌شود ولی چین همه تلاشش این است که برنده این میدان باشد.

وی گفت: هرچه درگیری آمریکا با روسیه تداوم پیدا بکند، چین فرصت پیدا خواهد کرد که قدرت اقتصادی، دفاعی و تکنولوژیکش را افزایش بدهد و برآوردش این است که حداقل تا سال ۲۰۲۷ هم به سمت تایوان نرود.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به اینکه چین نقش‌آفرینی نظامی در شرق و نقش‌آفرینی سیاسی-امنیتی در غرب را آغاز کرده و تداوم می‌دهد، گفت: در سال ۱۴۰۱ غرب‌آسیا اولویت اول آمریکا بود، اما در سال ۱۴۰۲ روسیه آمد و غرب‌آسیا و ایران رفتند در اولویت دوم قرار گرفتند.

* سیاست روسیه در قبال آمریکا تا انتخابات ۲۰۲۴

طائب افزود: آمریکایی‌ها و غرب (اروپا) همه تلاششان این است که در جنگ اوکراین روسیه را شکست بدهند و داخل روسیه را هم بهم بریزند. اما روسیه هم از نظر امنیتی و هم از نظر اقتصادی می‌تواند داخل کشورش را کنترل کند و نگذارد که آمریکا او را شکست بدهد. اینکه بگوییم روسیه پیروز میدان است این هم قطعی نیست؛ خلاصه اینکه یک نبرد تنگاتنگ بین غرب و شرق در اوکراین اتفاق افتاده است که اگر روس‌ها ببینند تداوم جنگ به مصلحتشان است و هزینه‌شان بالا نمی‌رود، ادامه می‌دهند اما اگر ببینند هزینه‌شان بالا می‌رود، فشار را بر روی انرژی و غذا متمرکز می کنند. چین را واسطه مذاکره می‌کنند و به سمت یک آتش‌بس می‌روند.

وی با بیان اینکه روسیه روند ضد آمریکایی خود را حداقل تا انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و روی کار آمدن دولت بعدی ادامه می‌دهد، افزود: اگر در انتخابات آمریکا جمهوریخواهان برنده بشوند -بویژه اگر ترامپ بر سر کار بیاید- احتمال اینکه روسیه دوباره به سمت مذاکره برود، وجود دارد.

* آمریکا قادر به نهایی کردن هیچ پروژه‌ای علیه ایران نیست

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شکسته شدن هژمونی آمریکا در جهان و خارج شدن غرب آسیا از اولویت اول آمریکا، باعث فرصت‌سازی و تولید بیشتر قدرت برای انقلاب اسلامی و ایران در صحنه بین‌الملل شده است.

طائب افزود: روند غلبه راهبردی و گفتمانی انقلاب اسلامی بر راهبردها و گفتمان غرب در مهار ایران و جبهه مقاومت افزایشی است و روند اخراج آمریکا با یک شیب ملایم تداوم پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه شکست جبهه غرب در بی‌ثباتی ایران منجر به اعتراف آنها بر عدم امکان براندازی جمهوری اسلامی، همگرایی کشورهای منطقه با ایران و زمینه‌سازی امتیازگیری بیشتر در مذاکرات آتی شده است، خاطرنشان کرد: دموکرات‌ها همه تلاششان این است که یک برگ برنده در انتخابات داشته باشند و برگ برنده‌شان این است که بگویند مسئله ایران را حل کردیم.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه گفت: آنها باید با ایران سه مسئله را حل بکنند؛ یکی توافق زندانیان بود که انجام دادند. بعد باید بروند در F.A.T.F و بازگشت به برجام.

طائب افزود: شکست در اغتشاشات ۱۴۰۱ برای ما فرصت‌سازی شد که امتیاز بیشتر بگیریم اما آمریکایی‌ها -یعنی دموکرات‌ها- هر چه به انتخابات نزدیکتر بشوند امتیاز دادنشان سخت‌تر می‌شود چون درگیری جمهوریخواهان بادموکرا‌ت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا قادر به نهایی کردن هیچ پرونده‌ای علیه ایران نخواهد بود، گفت: مصوبه خود آمریکایی‌ها علیه ما دیگر اجماع بین‌المللی ایجاد نمی‌کند. فضای آمریکا هم فعلاً به سمت توافق بزرگ نمی‌تواند برود. کمرنگ شدن پروژه ایران هراسی و کم اثر شدن پروژه انزای سیاسی و اقتصادی ایران و در صحنه بین‌الملل میز اضمحلال اسرائیل به عنوان هم پیمان منطقه‌ای آمریکا روند افزایشی پیدا کرده است.

* ایران تهدید اول برای اسرائیل

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به ارزیابی استراتژی امنیت ملی اسرائیل در سال ۲۰۲۳، اظهار داشت: آنها برخلاف آمریکایی‌ها می‌گویند تهدید اول ما ایران است. دیگر نمی‌گوید حماس، نمی‌گوید حزب‌الله. تهدید دوم، پیرامون است و تهدید سوم داخل است. بعد می‌گوید در این تهدیدات، ما (صهیونیست‌ها) دو فرصت را از دست می‌دهیم؛ اولین فرصت این است که آمریکا دیگر مثل گذشته پای کار ما نمی‌ایستد روند حمایت آمریکا از اسرائیل روند نزولی خواهد داشت و دلیل آن را این می‌دانند که غرب آسیا از اولویت آمریکا خارج شده و یهودی‌های آمریکا هم دیگر آن فشار بر هیئت حاکمه آمریکا را مانند گذشته ندارند.

* چالش جنگ اوکراین برای صهیونیست‌ها

طائب گفت: صهیونیست‌ها می‌گویند قبل از جنگ اوکراین، ما هم از فرصت‌های چین و روسیه استفاده می‌کردیم و هم از فرصت‌های آمریکا اما بعد از جنگ اوکراین، دوره شفافیت است و ما باید یکی را انتخاب بکنیم و مجبور هستیم آمریکا را انتخاب بکنیم اما فرصت‌های ما در چین و روسیه روند کاهشی پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تقابل جبهه مقاومت در فلسطین و سوریه و لبنان با اسرائیل چالشی‌تر شده و به سمت جنگ نقطه‌ای پیش می‌رود و صهیونیست‌ها برای اینکه بتوانند داخل را کنترل بکنند که جنگ سیاسی-اجتماعی به مسئله امنیتی تبدیل نشود، مجبور هستند هر چند وقت یک بار، در پیرامون خود یک جنگ نقطه‌ای راه بیندازند و زود جمعش بکنند.

* تهدیدات امنیتی اسرائیل علیه ایران منجر به جنگ نمی‌شود

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با بیان اینکه تهدیدات امنیتی اسرائیلی علیه ایران افزایشی است اما منجر به جنگ نمی‌شود، گفت: آمریکایی‌ها از ترور و ناامنی و انفجارات هر چه از دستشان بر می‌آید در ایران انجام می‌دهند اما به سمت جنگ نمی‌روند چون نه آنقدر ضعیف شدند که بگویند با حمله بازی را بهم می‌زنیم، نه آنقدر در خودشان قدرت می‌بینند که با جنگ نظامی بتوانند تهدید اولشان را از بین ببرند. لذا همین جنگ امنیتی را تداوم می‌بخشند.

* سه راهبرد آمریکا و اسرائیل برای از بین بردن فرصت‌های منطقه‌ای ایران

طائب روند پیش روی ایران در منطقه را «یک فرصت» ارزیابی کرد  گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای آسیب زدن به این فرصت سه راهبرد را دنبال می‌کنند. راهبرد اول این است که بیایند ما را در شرق درگیر کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها بیست سال با این ادعا به افغانستان آمدند تا مثلاً مواد مخدر و تروریسم را از بین ببرند. آن زمانی که آمدند، تنها بخشی از قدرت دست طالبان بود اما زمانی که این کشور را تحویل دادند، هم مواد مخدر زیادتر شده و هم قدرت کامل در دست طالبان است.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با بیان اینکه پرونده‌های آمریکایی‌ها یا دست وزارت خارجه است یا دست پنتاگون و یا سیا، تصریح کرد: پرونده افغانستان دست پنتاگون بود و قرار بود سیا سالانه ۴.۵ میلیارد دلار در افغانستان هزینه کند و این کار را برای شبکه‌سازی در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و حاکمیتی بر روی گروه‌ها انجام دادند تا وقتی پنتاگون بیرون رفت، سیا پرونده را تحویل بگیرد و آن را به چالشی برای ایران تبدیل کند اما خروج تبدیل به اخراج شد.

طائب به گزارش سنتکام به پنتاگون در این باره اشاره کرد و گفت: آنها می‌گویند ما مجبور شدیم در قالب چند پرواز از کابل، شبکه سیا را از افغانستان خارج کنیم؛ ما آنها در مقرهای خود نگه داشتیم و حالا همه اینها مدعی شهروندی آمریکایی هستند! یا باید اینها را به آمریکا ببرند و یا جایی در منطقه برایشان فراهم کنند که نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از شبکه‌ سیا نیز بهم ریخته است.

وی افزود: آمریکایی‌ها مجدداً در تلاشند تا خود را بازسازی کرده و از آن سرمایه ۴.۵ میلیارد دلاری در افغانستان استفاده کنند؛ اما واقعیت صحنه چگونه است؟ واگرایی طالبان از امریکا، درگیری آنها با داعش و همگرایی‌شان با کشورهای منطقه ازجمله ایران. الان طالبان در درگیری با داعش تلفات می‌دهد و آمریکا می‌خواهد که طالبان چشمش را بر روی ۵،۶ هزار داعشی که در افغانستان هستند ببندد تا آنها بیایند مرزهای شرقی ما را ناامن کنند و بعد هم این را به درگیری‌های ما با طالبان تبدیل کنند.

* تغییر راهبرد دولت به سمت بهبود روابط با همسایگان

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از راهبردهایی که آمریکایی‌ها در جنگ ادراکی و جنگ ترکیبی دارند، تصویرسازی از ایران ضعیف است. ما می‌گوییم ایران قوی، آنها می‌خواهند بگویند ایران ضعیف. می‌خواهند ایران قوی را به ایران ضعیف تبدیل بکنند و بگویند شما مجبور هستید راجع به همسایگان کوتاه بیایید.

طائب افزود: وقتی دولت سیزدهم بر سر کار آمد، تصمیم گرفت بجای بستن با کدخدا، راهبرد تقویت ارتباطات با همسایگان را در پیش بگیرد و روابطمان با کشورهای همسایه را بهبود بخشد. این درحالیست که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها می‌خواستند جلوی انقلاب‌های مردمی را در کشورها بگیرند و آنها را با همدیگر درگیر کنند؛ این درگیری‌ها سبب می‌شود تا آمریکایی‌ها پایگاه بهتری در منطقه پیدا کنند و روابط اسرائیل هم با اعراب اصلاح شود لذا ابتدا در منطقه داعش را درست کردند تا مقاومت در سوریه و عراق و لبنان با دیگر کشورهای عربی درگیر شود.

وی تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها می‌گویند ایران در هر پرونده‌ای حضور پیدا بکند در آن پرونده آمریکا شکست می‌خورد. الان حرفشان در اوکراین چیست؟ می‌گویند شما از اوکراین بیایید بیرون، چرا؟ چون بهانه‌گیری می‌کنند و در موضوع پهپادی می‌گویند شما دارید در اینجا هم کاری می‌کنید که آمریکایی‌ها شکست بخورند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به ناکامی غرب در نابودی بشار اسد در سوریه، شکست عربستان در جنگ یمن و اصلاح روابط کشورهای منطقه با ایران، گفت: برای جبران این خسارات، آمریکایی‌ها به مرزهای شرق ما آمدند و صهیونیست‌ها هم به سمت مرزهای شمالی تا غرب را با شمال پیوند بدهند و یک جبهه جدید تشکیل شود چون می‌گویند ناتو امروز در عراق و افغانستان و ترکیه حضور دارد پس باید این را به آذربایجان در قفقاز و آسیای میانه متصل کنیم.

طائب ادامه داد: صهیونیست‌ها می‌آیند در قفقاز و آسیای میانه حضور پیدا می‌کنند چون برنامه‌شان در جنوب با شکست مواجه شد و تابلوی عبری، عربی،‌ غربی فروپاشید. لذا امروز می‌گویند بیاییم یک تابلوی ترکی، عبری، غربی درست کنیم. درگیری با ایران را به این حوزه ببریم و دولت آذربایجان که ملتش با ایران پیوند استراتژیک دارند را درگیر کنیم.

وی با اشاره مجدد به اهمیت هم افزایی حداکثری با همسایگان گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. لذا تصویرسازی می‌کنند که بگویند ایران در آذربایجان کوتاه آمد، در افغانستان کوتاه می‌آید، در مخازن نفتی آرش کوتاه می‌آید و… در حالی که اینها واقعیت ندارد. ما در آذربایجان می‌خواهیم روابطمان را این دولت درست کنیم. وقتی آنها با ترکیه خواستند تغییرات جغرافیایی ایجاد کنند، ما مانور گذاشتیم، اما دوباره رفتیم روابطمان را اصلاح کنیم. در ترکمنستان بدهی داشتیم، بدهی را دادیم تا روابطمان درست بکنیم. با افغانستان و کویت هم همینطور است.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه اظهار داشت: سومین مسئله‌ای که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها دنبالش هستند این است که کریدور شمال – جنوب که چند کشور را به همدیگر پیوند می‌دهد و یک پیوند امنیتی ایجاد می‌کند، شکل نگیرد. این کریدور از روسیه، آذربایجان و ایران به آب‌های آزاد کشیده می‌شود اما آنها می‌خواهند نگذارند این اتفاق بیفتد و مسیر را به سمت روسیه، گرجستان، ترکیه، عراق و آب‌های آزاد تغییر دهند اما به فضل الهی این روند پیش می‌رود و ما الان خط اولمان که  ۱۶۰ کیلومتر است را شروع کردیم که تا دو سال نیم دیگر به پایان می‌رسد. خط دوم هم تفاهمنامه‌هایش در حال تبدیل به قرارداد است و امیدواریم انشاءالله تا پایان امسال تبدیل به کلنگ‌زنی شده و عملیات اجرایی آن شروع شود.

* برآورد غلط آمریکا در قبال ایران

طائب در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها معتقد بودند با روندی که در پیش گرفتند، ایران تا سال ۲۰۳۰ به یک دوراهی می‌رسد که یا باید به ایران مورد پسند آمریکایی‌ها تبدیل و یا منزوی شود.

وی افزود: آنها چند برآورد غلط داشتند از جمله اینکه که ایران دوباره به حاکمیت یکپارچه برنمی‌گردد و همیشه در ایران حاکمیت دوگانه است. یعنی غرب‌گراها هستند، انقلابیون هم هستند. اگر حاکمیت غرب‌گراها باشد، آنها به سمت یک ریل‌گذاری اقتصادی و فرهنگی با یک کاتالیزور امنیتی می‌روند. یعنی اقتصاد را به گونه‌ای پیش ببرند که ایران به نفت در مقابل غذا و دارو برسد. آنها در برآوردشان می‌گویند روند جمعیتی‌ ایران افزایشی است و زیرساخت هایش یکی یکی رو به افول است.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه گفت: در حوزه فرهنگ نیز در مدارس و در حوزه هنر و ادبیات در دانشگاه‌ها و بعضی حوزه‌های دیگر شبکه‌سازی کردند. ۵ مدرسه در سال ۱۳۹۲ راه انداختند که هر مدرسه سالانه بین یک تا ۳ میلیون دلار بودجه می‌گرفت. یکی از اهدافش چگونگی تولید چالش خانگی و تبدیل آن به چالش اجتماعی و بعد چالش سیاسی بود. یعنی درگیر کردن دانش آموز با حاکمیت.

طائب افزود: در همین دوره آمدند در کنار دانشگاه‌های محوری ما مقر گرفتند تا دانشجویان نخبه را انتخاب کنند و اینها را از کشور خارج کنند. می‌گفتند قبل از ۲۰۳۰ تغییرات اجتماعی به گونه‌ای رقم می‌خورد که نسل چهارم می‌شود ضد نسل اول و بعد با تغییرات اقتصادی و استفاده از یک کاتالیزور امنیتی، ایران مجبور است که انتخاب کند که بشود یک کشور نرمال مطلوب آمریکایی یا یک کشور منزوی.

وی تصریح کرد: اما آنچه رخ داد برخلاف انتظارشان بود. وقتی دولت انقلابی بر سر کار آمد، تغییرات اجتماعی که آنها فکر می‌کردند دارد اتفاق می‌افتد با بروز غدیر و اربعین و مثالهایی مانند سرود سلام فرمانده و… به شکل دیگری به رخ کشیده شد.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه خاطرنشان کرد:  آنها سال ۷۲ می‌گفتند اگر ایران ۵ سال فرصت پیدا کند به تهدید منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؛ حالا دوباره می گویند اگر اینها ۵ سال فرصت پیدا بکنند به قدرت بین‌المللی و به هژمون‌شکن بین‌المللی تبدیل می‌شوند. لذا برنامه‌شان را جلو انداختند و همه تلاششان را آوردند که در سال ۱۴۰۱ این دو راهی را ایجاد کنند اما به فضل الهی در اغتشاشات شکست خوردند.

* انحصار واردات غذا در اختیار ۴ نفر بود

طائب در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: آنها می‌خواستند ما در زمینه غذا وابسته‌تر می‌شویم. درست هم فکر می‌کردند اما دولت آمد ابتدا تریدرها را از انحصار در آورد، شبکه فروش نفت را از انحصار مافیایی خارج کرد. من عدد و رقم را نمی‌گویم اما این تریدرها را سه چهار برابر کرد و نهایتاً ما از هفتصد هزار بشکه نفتی که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند، عبور کردیم و به یک میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه رسیدیم.

وی ادامه داد: در گذشته انحصار واردات مواد غذایی در اختیار ۴ نفر بود. من یادم هست از دوره‌های قبل راجع به این مسئله صحبت می‌کردیم ولی دولتی‌ها چه می‌گفتند؟ می‌گفتند به این ۴ نفر دست نزنید! اگر به این ۴ نفر دست بزنید، ما می‌گوییم غذا و نان نداریم و این تقصیر قوه قضائیه و سپاه است. ما می‌گفتیم چرا انحصار را نمی‌شکنید؟ طرف خارجی هم مونوپول کرده بود، بدین نحو که اگر این ۴ نفر می‌خواستند گندم و جو و ذرت و ۶ قلم کالای اساسی وارد بکنند به اینها سه ماه فرصت می‌دادند. اما اگر بازیگر پنجمی می خواست وارد شود، باید نقدی می‌خرید؛ لذا انحصار کاملاً دست مافیا بود و این مافیا حالا شکسته شده است. نمی‌خواهم بگویم صددرصد اما تا حد قابل توجهی این اتفاق افتاده است. از آن طرف به جای آنکه خرید مناسب از کشاورز بکنند، ۴۵۰۰ می‌خریدند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به آمار گندم، اظهار داشت: ما در ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۶ میلیون تن صرفه‌جویی در واردات غذا داشتیم یعنی معادل سه میلیارد دلار. در ۱۴۰۱ از ۱۳ میلیون تن گندمی که مورد نیاز کشور است ۶ میلیون تن واردات داشتیم، ۴.۵ میلیون تن از کشاورز خریدیم و بقیه را هم از ذخایر استراتژیک برداشتیم. یعنی زمانی که همه دنبال این بودند که ذخایر استراتژیک را افزایش بدهند ما به سمت صفر می‌رفتیم تا پیام بدهیم خزانه‌ها خالی است!

طائب گفت: وقتی این دولت بر سر کار آمد، خرید از کشاورز ظرف دو سال دو برابر شد و سال گذشته به ۷.۵ میلیون تن رسید. الان هم در آستانه ۹.۵ میلیون تن هستیم و وارداتمان کاهشی شد. چرا؟ چون از کشاورز ۴.۵ می‌خریدیم، سال بعد کردیم ۱۱.۵، سال بعدش ۱۳.۵ و امسال کردیم ۱۵.۵. درست است هنوز کشاورز طلبکار است اما اعتمادش جلب شده است و به فضل الهی سال دیگر صادر کننده می‌شویم. همین روند در موضوع جو، کنجاله و ذرت و دانه‌های روغنی هم اتفاق افتاده است.

* موفقیت‌های اقتصادی به خوبی تبیین نشده است

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با تاکید بر اینکه روند کشور در حوزه اقتصادی و زیرساخت، روند پیشرفت با شتاب است، گفت: اما چون در حوزه تبیین و کار رسانه‌ای روندمان متاسفانه نزولی است، این موفقیت‌ها ادراک اجتماعی را عوض نمی‌کند. قبل از اینکه دولت سیزدهم بر سر کار بیاید، ۴۵ همت یارانه به مردم داده کیشد،  الان به ۴۰۰ همت رسیده است. معوقات حقوق در این دولت پرداخت می‌شود. در گندم خریدها واقعی شده تا حمایت از تولید انجام بشود. شما وقتی خرید گندم را سه برابر می‌کنید، این حجم پول، قدرت خرید را بالا می‌برد.

طائب ادامه داد: در مسئله بنزین اگر بین تولید و مصرف یک مدیریت درست صورت بگیرد، ما با مشکلی مواجه نیستیم اما رسانه‌های بیگانه با جوسازی و نشان دادن صفوف طولانی می‌خواهند ادراک مردم را بهم بریزند.

* روندهای امنیتی و دفاعی کشور رو به رشد و پیشرفت است

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در بخش پایانی سخنان خود به موضوعات امنیتی اشاره کرد و اظهار داشت: به فضل الهی در روند امنیتی و دفاعی با رشد و پیشرفت مواجهیم.

طائب با بیان اینکه دشمن برای سال جاری نیز برنامه دارد، گفت: راهبرد دشمن این است که با ایجاد ناامنی، دوباره بستر را برای بازگشت حاکمیت دوگانه در انتخابات فراهم کند و یکی از راهکارهایش ایجاد تصویرسازی‌های ذهنی در فساد نمایی و موضوعات دیگر است.

وی ادامه داد: در موضوعی مثل شورای نگهبان حتماً خواهید دید که دشمن تبلیغ عدم رقابتی بودن انتخابات را در دستورکار می‌گذارد تا یک ناامنی ذهنی برای مردم درست شود و با ایجاد یک ناامنی عینی قصد دارند بر میزان مشارکت در انتخابات اثر منفی بگذارند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه خاطرنشان کرد: دشمن با ایجاد ناامنی ذهنی و عینی به دنبال دو هدف است تا هم مشارکت را در انتخابات پایین بیاورد و هم سبب به وجود آمدن حاکمیت دوگانه در کشور شوند. بنابراین عملیات روانی علیه رهبر انقلاب، سپاه و شورای نگهبان بیشتر خواهد شد.

طائب با تاکید بر اینکه شتاب‌گرفتن و کندشدن این حرکت بستگی به سرمایه اجتماعی دارد، گفت: اگر سرمایه اجتماعی انقلاب افزایشی بشود ما حرکتمان شتاب می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اینجا تغییر در سرمایه‌ اجتماعی، به تغییر در واقعیت و تغییر در تصویر بستگی دارد. ما باید واقعیت‌هایمان را درست کنیم. با این حال بعضی جاها واقعیت خوب است اما تصویر غلط است. اینجا تصویر باید اصلاح شود.

* باید با تصویری که دشمن می‌خواهد از ایران نشان دهد مقابله کنیم

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به نقش رسانه ها در تبیین درست واقعیات گفت: رسانه باید مطالبه‌گری کند و در تغییر واقعیت نترسد. در جایی که دارد واقعیت ما منفی می‌شود، مطالبه‌ کند تا این واقعیت درست شود.

طائب اظهار داشت: در زمینه مبارزه با مفاسد، روند ما مثبت است و فساد کاهشی شده است اما تصویر این نیست و دقیقاً برعکس است. باید مراقبت کنیم تا این روندها عوض نشود و این با مطالبه‌گری محقق می‌شود و در کنار آن باید تصویرسازی درست هم داشته باشیم. اگر این دو حوزه را رعایت کردیم آن وقت می‌توانیم آن تصویری که بیگانگان می‌خواهند از ما ارائه دهند را از بین ببریم.

وی افزود: آنها می‌خواهند کشور ما را یک کشور منزوی، دیکتاتور و عقب‌مانده نشان دهند اما ما باید تصویر واقعی خودمان را پخش بکنیم. ما یک کشور مستقلیم و هویت مردم‌سالاری دینی و جابجایی قدرت در ایران یک واقعیت است. مردم یک روز به یک جریان رای می‌دهند، یک روز دیگر به یک جریان دیگر رای می‌دهند. البته این هم باید برای مردم تبیین شود که هر جریانی که انتخاب می‌کنید عواقب مثبت و منفی‌اش را باید تحمل کنید.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا