فرهنگ و هنر

زیباترین و تلخ‌ترین خاطرات خبرنگار پرس‌تی‌وی/ روزی که در ایذه منقلب شدم و اولین مأموریتی که به حج رفتم

زیباترین و تلخ‌ترین خاطرات خبرنگار پرس‌تی‌وی/ روزی که در ایذه منقلب شدم و اولین مأموریتی که به حج رفتم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، از سال ۱۳۹۹ به خانواده پرس‌تی‌وی پیوست و در ابتدا به عنوان نویسنده و دبیر خبر در نیوزروم در این شبکه مشغول به کار شد. طولی نکشید که فعالیت خود را به اجرا در برنامه «شکاف اقتصادی» که به جدیدترین موضوعات اقتصادی جهان می‌پردازد، ادامه داد.

 مهدی عباسیان در این گفت‌وگو که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت، می‌گوید: با توجه علاقه خودم به حرفه خبرنگاری و توصیه مدیران شبکه، در سال ۱۴۰۱ کارم را به عنوان خبرنگار دفتر تهران شبکه پرس‌تی‌وی شروع کردم و اولین ماموریتم پوشش اولین مراسم حج پس از همه‌گیری کرونا بود.

وی درباره تفاوت‌های پرس‌تی‌وی و دیگر شبکه‌های خبری انگلیسی‌زبان گفت: پرس‌تی‌وی مهمترین و اثرگذارترین رسانه انگلیسی‌زبان ایرانی در سطح بین‌الملل است که نقش بسیار مهمی در مقابله با اقدامات دشمنان جمهوری اسلامی در جنگ نرم ایفا می‌کند. کار حرفه‌ای، اثرگذاری و پرداختن به موضوعاتی که شبکه‌های دیگر کمتر به آنها می‌پردازند یا اصلاً به آنها نمی‌پردازند از دیگر دلایل جذابیت پرس‌تی‌وی برای مخاطبان است.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاری یکی از سخت‌ترین و حتی خطرناک‌ترین مشاغل دنیاست، ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مهارت های یک خبرنگار موفق مهارت نویسندگی و پروراندن مطلب است که یک خبرنگار موفق باید بتواند به یک موضوع از وجوه مختلف نگاه کند و اثرگذارترین سناریو را برای گزارش خود بنویسد.

پرس‌تی‌وی ۱۶ ساله شد/ واکاوی ۳ نکته مهم درباره کنش رسانه‌ای این شبکه

عباسیان افزود: در این حرفه فرد باید صبور و پیگیر باشد چرا که بعضی اوقات ساعت‌ها باید منتظر بود تا بتوان یک مصاحبه از شخصی را که مدنظر دارید بگیرید. مهمتر از آن، یک خبرنگار باید مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشد و بداند چطور با هر شخصی با توجه جایگاه آن شخص ارتباط بگیرد. داشتن ارتباطات قوی مهمترین سرمایه یک خبرنگار است. موضوع دیگری که بسیار اهمیت دارد آمادگی جسمانی و ذهنی است. این حرفه ایجاب می‌کند در برخی شرایط سخت مثل جنگ، زلزله یا حتی دیدارهای پرتعداد مقامات در یک بازه زمانی کوتاه حضور پیدا کنیم؛ پس داشتن آمادگی جسمانی بسیار مهم است. همچنین به دلیل حاضر بودن در صحنه گاهی خبرنگارها شاهد صحنه‌هایی خواهد بود که ناخوشایند است پس باید از نظر ذهنی آماده چنین شرایطی باشد.

وی درباره محدودیت‌های اخیر علیه شبکه پرس‌تی‌وی در شبکه‌های اجتماعی و حذف از ماهواره‌های مختلف گفت: در عصر حاضر قدرت‌های جهانی هژمونیک از جنگ نظامی فاصله گرفته‌اند؛ چون دیگر گزینه مطلوب و منطقی نیست. به همین دلیل جنگ نرم شدت گرفته و کشور عزیز ما ایران نیز همواره درگیر این جنگ نرم است.

خبرنگار پرس‌تی‌وی افزود: طبیعی است خروجی آنتن پرس‌تی‌وی به عنوان یک رسانه دگراندیش و بها دادن به موضوعاتی که رسانه‌های جریان اصلی به آن نمی‌پردازند و همچنین دامنه اثرگذاری این شبکه، پرس‌تی‌وی را تبدیل به خاری در چشم دشمنان جمهوری اسلامی کرده است. این دلیل اصلی مورد هدف قرار گرفتن پرس‌تی‌وی توسط دولت‌های غربی است که با استفاده از تحریم و بستن وب‌سایت و دیگر اقدامات‌شان سعی در کمرنگ کردن نقش شبکه دارند. اما این اقدامات فقط ما را مصرتر می‌کند تا مسیر خود را ادامه دهیم.

جهان با پرس‌تی‌وی پیشرفت‌های ایران را می‌بیند

عباسیان در خصوص عملکرد این شبکه گفت: پرس‌تی‌وی همواره تلاش کرده تا صدای همه مردم مظلوم جهان از فلسطین و یمن تا دیگر نقاط دنیا باشد. این شبکه همواره کوشیده تا روایت دقیقی از مسائل بین‌الملل و به خصوص مسائل غرب آسیا ارائه دهد. محور مقاومت طی دهه‌های گذشته فعالیت‌های قهرمانانه‌ای انجام داده که به شکل قابل توجهی در تضعیف نفوذ آمریکا در غرب آسیا نقش داشته است. یکی از افتخارات پرس‌تی‌وی این است که پرچمدار رسانه مقاومت است.

خبرنگار پرس‌تی‌وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از تلخ‌ترین مأموریت‌هایی که در آن حضور داشتم، مأموریتی به شهر ایذه بود پس از یک اقدام تروریستی در آنجا که منجر به شهادت تعدادی از هموطنان عزیزمان شد. حضور پرشور مردم در مراسم تشییع شهدا و جوّ احساسی موجود در آن روز واقعاً تمامی تیم همراه من را منقلب کرد. زیباترین تجربه من هم مربوط به اولین مأموریتم که به حج مشرف شدم است. حضور در مسجدالحرام و زیارت کعبه تجربه‌ای وصف‌ناپذیر است که آرزو دارم روزی هر شخصی شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا