اقتصادی

ط‌رح شعار تعارض بین دیپلماسی و میدان با هدف خدشه‌دار شدن یکی از اصول نظام‌ بود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های برگزیده های ایران، منوچهر متکی در گفت‌و‌گو با رادیو مقاومت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با ظهور داعش چه اتفاقی در محور مقاومت رقم خورد؟ بیان کرد: داعش حلقه پایانی و تکمیلی یک بدل سازی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که دشمنان ایران و انقلاب در راستای بدل‌سازی برای انقلاب اسلامی ایران طراحی کردند، این دشمنان ابتدا در منطقه طالبان را به وجود آورده و بلافاصله القاعده را شکل می دهند و ریشه های فکری انحرافی بنام تکفیری که در سده های گذشته  نیز ریشه داشتند را مجددا احیا کردند.

وی افزود: اینها در واقع خمیرمایه هایی برای خلق مبانی فکری جدید و تشکل‌های تروریستی بودند که داعش به عنوان حلقه نهایی این جریان با هدف به وجود آمدن بدعت و بدل در تبیین انقلابی امام خمینی و اسلام به وجود آمد.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان اضافه کرد: اینها در ابتدا به نام مبارزه با آمریکا جریان سازی شدند ولی در نهایت در دامن امریکا و رژیم صهیونیستی شکل گرفته و رشد کردند.

متکی گفت: در هیچ زمانی مشخص نشد که رهبران القاعده و داعش کجا و چگونه منهدم شدند؟ و دلیلش اینست که اینها از زندان های خودآمریکا خارج شده ‌و بعد رهبری این گروه ها را در منطقه به عهده گرفته بودند پس می بایست به شکل نامشخصی از بین می‌رفتند تا مدرکی برای رو شدن دست پنهان آمریکا در وابستگی به این جنایت به دست نیاید.

وی افزود: البته ترامپ در اعترافی نام بوجود آورندگان  آمریکایی داعش و القاعده را اعلام کرد‌ و گفت‌ اینها مخلوق و منصوب آمریکا هستند. در چنین فضایی ضرورت دارد این بدل در مقابل اصل انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری‌، شناسانده و معرفی می شد.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان اظهار کرد: مجموعه تفکرات و اندیشه های امام آنجایی که  از فقه بین الملل  اسلام  و جهان شمولی انقلاب اسلامی سخن می گوید نیازمند مخاطبینی است که آن را درک کنند و حقیقتاً فرزندانی همچون شهید سلیمانی مخاطبان راستین و صدیق پیام امام شدند‌.

متکی اظهار کرد: برجستگی و شاخص بودن حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش به این دلیل است که او احساس تکلیف کرده و باور به درستی پیام امام و انقلاب داشتند و همچنین باور داشتند که انقلاب اسلامی ایران در چهل سال گذشته نه تنها در منطقه‌ بلکه در جهان  تحول بنیادین ایجاد کرده و حاج قاسم ها خود را موظف به محقق کردن اندیشه های امام و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می‌دانستند.

وی تصریح کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی واحد نهضت‌های آزادیبخش با همکاری افرادی مانند شهید محمد منتظری به وجود آمد که سالی یک نوبت جلسه ای برگزار می کردند، حال اگر آن جریان را با حرکت نهادینه کردن بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی در منطقه استراتژیک غرب آسیا مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که حاج قاسم ، حرکت عظیم و جریان مقاومت اسلامی را در همه منطقه ‌نهادینه کرد‌.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان افزود: رهبری معظم انقلاب وقتی می‌گویند دشمن از شهید سلیمانی بیش از قاسم سلیمانی می‌ترسد، به دلیل اینست که ماندگاری این حرکت با شهادت حاج قاسم رقم خورد.

متکی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش حاج قاسم در شکل‌گیری مبارزان و  مدافعان حرم‌، گفت: شهید سلیمانی باور داشت که مبنای فکری داعش غلط و در حد آمریکاست و باید مشت آهنین را بر جریان  انحرافی داعش کوفت؛ شروع بیداری اسلامی در تونس‌، مصر و یمن همراه با دو ویژگی خاص بود، اول اینکه حرکت مردم فقط متعلق به مردم آن کشور بود و دوم اینکه این حرکت مسالمت آمیز بود و نه مسلحانه.

وی گفت: شروع حرکت داعش بدون داشتن تعلق به ملیت خاصی و با حمایت برخی دولت‌ها برای جنگیدن با بشار اسد و مردم سوریه همراه شده  بود که این خود پدیده ای جدید در جهان از سوی ده ها کشور بود، حاج قاسم از همین پدیده طراحی شده جدید علیه یک دولت قانونی استفاده کرد و چند ملیت را علیه این جریان غیر قانونی منسجم کرد.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان بیان داشت: در همان دوران که مسئولیت وزارت خارجه را داشتم‌، مقام معظم رهبری به من خطاب فرمودند‌: « ‌شما مسئول روابط با تمامی کشورها هستید ولی در خصوص افغانستان و عراق و یک جای دیگر، با سردار سلیمانی هماهنگ عمل کنید»  و می توانم بگویم در جلسات هفتگی که با سردار سلیمانی داشتم به گونه ای دیپلماسی و میدان در کنار هم هم افزایی کردند.

متکی بیان داشت: آن کسانی که شعار تعارض بین دیپلماسی و میدان را دادند‌، در واقع ترفندی برای انتخابات ۱۴۰۰‌ شان بود‌ در حالی که این افراد می دانستند حرکات خرابکارانه رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران در زمان مذاکرات و حتی ترور شهید فخری‌زاده‌، پیام آور بودن میدان و دیپلماسی در کنار هم است و بنابراین این شعار علاوه بر ظلمی که به شخص شهید سلیمانی روا داشت‌، نادرست‌ترین حرکت در جهت خدشه دار شدن یک اصل در نظام بود. 

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا