آذربایجان‌غربی یکی از سه استان عشایرخیز کشور است

آذربایجان‌غربی یکی از سه استان عشایرخیز کشور است

به گزارش خبرگزاری برگزیده از آذربایجان‌غربی، علی ناجی مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه، ۱۵ مهر روز ملی روستاییان و عشایر است، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی با توجه به ظرفیت و پتانسیل عشایری جزو ۳ یا ۴ استان عشایرخیز کشور است و  از ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار عرصه مرتعی منابع طبیعی بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار قلمرو زیستی و زیست بوم عشایر استان است که شاهد تولیدات قابل توجهی در عرصه طیور گوشت قرمز و محصولات دامی و لبنی در جامعه عشایری استان هستیم.

وی افزود: آذربایجان‌غربی در آخرین سرشماری مرکز آمار حدود ۱۸ هزار و ۸۰۷ خانوار عشایری داشته و با توجه به بروزرسانی این آمار، پیش‌بینی داریم آمار جمعیتی عشایر استان حدود ۲۰۰۰۰ خانوار باشد که در ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه در تمامی شهرستانها به جز تکاب پراکنده هستند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی ادامه داد: ظرفیت دامی عشایر استان حدود ۲ میلیون واحد دامی است که بیش از ۵۰ هزار تن شیر نیز تولید می‌شود و با این ظرفیت رتبه نخست کشور را دارا هستیم ضمن اینکه عشایر استان با تولید ۱۵ هزار تن گوشت قرمز رتبه سوم کشور و در تولید صنایع دستی رتبه نخست کشور را دارند.

ناجی اضافه کرد: چالدران و سلیم‌خان شاهین‌دژ دو قطب ییلاقی استان برای عشایر است ضمن اینکه قسمت اعظم ییلاقات سهند استان آذربایجان‌شرقی در اختیار عشایر استان آذربایجان‌غربی برای کوچ کردن است.

وی گفت: در حال حاضر در استان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌های عشایری داریم و با توجه به اینکه در گذشته دور عشایر با احشام رفت و آمد می‌کردند امروزه با توجه به تغییرات سبک زندگی و کاهش جمعیت چهارپایان، عشایر با ماشین‌آلات و از طریق راه‌های عشایری کوچ و در این خصوص همه ساله ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌ها نیاز به مرمت و بازسازی دارند که امسال بیش از ۶۴۰ کیلومتر مرمت و بازسازی و احداث کرده‌ایم.

وی با اشاره به رایگا بود خدمات به عشایر اظهار کرد: برای محرومیت زدایی و ارتقای شاخص‌ها تلاش می‌کنیم و براساس قوانین بالادستی برای همه دستگاه‌ها وظایفی تعیین و براین مبنا شورای عشایر در سطح ملی استان و شهرستان برنامه ریزی و برگزار می‌شود که این مهم برای هماهنگی و انسجام دستگاه هاست.

ناجی گفت: با توجه به کاهش دام‌ها و کاهش تولید گوشت، ۳ برنامه جایگزین برای تعمین معیشت عشایر پیش‌بینی شده که در این راستا، “توسعه کارگاه کوچک تولیدی و صنایع دستی”، “بهره برداری و توسعه کشت گیاهان دارویی” و “طرح گردشگری و بوم گردی عشایر” پیش‌بینی و برنامه‌ریی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل عشایر بمناسبت روز عشایر گفت: برگزاری مسابقات بومی و محلی و دایر نمودن نمایشگاه عرضه محصولات تولیدی عشایر در استان بخشی از این برنامه‌هاست.

برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

6 روز ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

7 روز ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

7 روز ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

7 روز ago

طرح مدیریت خدمات شهری و روستایی در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن بررسی طرح جامع…

7 روز ago

خلف‌وعده مسئولان ؛ ۱۳۰۰۰ معلول همچنان بی‌مستمری!

ماجرای قطع واریز مستمری ۱۳ هزار معلول همچنان ادامه دارد و علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان…

7 روز ago