سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

توافق مجتبی جباری با مس رفسنجان

4 ساعت پیش

جلسات چند مرحله‌ای خلیلی با اوسمار برای نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل

4 ساعت پیش

مسی پس از قهرمانی اینترمیامی در MLS: خوشحالم که بازنشستگی باشکوهی را برای آلبا و بوسکتس ساختیم

4 ساعت پیش

وسلین ماتیچ، مربی تیم‌های پایه بسکتبال ایران شد

4 ساعت پیش

فتح‌آبادی: خودمان دربی را کوچک کرده‌ایم/ ساپینتو و اوسمار نمی‌خواستند بازنده باشند

4 ساعت پیش

علی‌نژاد: روئینگ به صورت رسمی عضو مجمع کمیته ملی المپیک شد

4 ساعت پیش

اسبقیان: از تیم ملی فوتبال حمایت صددرصدی می‌شود/ به موفقیت روئینگ امیدواریم

4 ساعت پیش

مدت زمان دوری اخباری بعد از جراحی مشخص می‌شود

5 ساعت پیش

شادی: اعتراض حق ورزشکاران است/ دوست دارم آخرین مدال مهسا جاور، طلا باشد

5 ساعت پیش

تِراشتگن در آستانه گرفتن مجوز بازی برای بارسا/ گارسیا مشکلی ندارد

5 ساعت پیش

Home » آسفالت جدید ترک نمی‌خورد

آسفالت جدید ترک نمی‌خورد

زمان انتشار: 9 آبان 1404 ساعت 16:59

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 712837

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آسفالت جدید ترک نمی‌خورد

آسفالت جدید ترک نمی‌خورد

به گزارش برگزیده، آسفالت معمولی از ترکیب سنگ‌دانه‌ها باقیر طبیعی (Bitumen) که ماده‌ای چسبناک و نفت‌پایه است، ساخته می‌شود. مهندسان تلاش می‌کنند که با افزودن گرافن استحکام این ترکیب را افزایش دهند.

گرافن که نخستین‌بار در دهه ۲۰۰۰ به‌صورت تجاری معرفی شد، از یک لایه منفرد اتم‌های کربن با آرایش شبکه‌ای شش‌ضلعی تشکیل شده است. این ساختار باعث می‌شود گرافن فوق‌العاده مقاوم و رسانا باشد. با ضخامتی یک میلیون بار کمتر از موی انسان، گرافن نازک‌ترین ساختار دوبعدی شناخته‌شده در جهان است.

گرافن هم‌اکنون در تولید باتری‌های الکتریکی، نیمه‌هادی‌ها و تجهیزات پیشرفته صنعتی به‌کار می‌رود، و با استحکامی ۲۰۰ برابر فولاد، حالا توجه برنامه‌ریزان شهری را نیز به‌عنوان افزودنی برای ساخت‌وساز جلب کرده است.

پروژه Gipave 

در سال ۲۰۲۲، مقامات شهرستان اسکس اعلام کردند که قصد دارند ترکیب آسفالت و گرافن را برای تولید ماده‌ای جدید با نام Gipave آزمایش کنند. در این پروژه بیش از ۱۶۵ تُن Gipave برای احداث یک لاین از ورودی بزرگراهی نزدیک لندن به کار رفت. لاین مجاور نیز با آسفالت معمولی پوشانده شد تا امکان مقایسه وجود داشته باشد.

در طول سه سال بعد، این مسیر در معرض عبور هزاران خودرو و کامیون قرار گرفت و تغییرات فصلی دما و رطوبت را تجربه کرد.

در پایان پروژه، ابتدا مقاومت هر نمونه خشک را در برابر فشار سنجیدند و سپس همان نمونه‌ها را پس از غوطه‌ور شدن ۷۲ ساعته در آب دوباره آزمایش کردند.

جاده‌هایی سخت‌تر از فولاد / آسفالت جدید ترک نمی‌خورد

نتایج نشان داد آسفالت تقویت‌شده با گرافن در آزمون سختی ۱۰٪ عملکرد بهتر و در آزمون حساسیت به آب ۲۰٪ عملکرد بهتر داشته است. علاوه بر این، زمانی که Gipave دچار شکستگی شد، سنگ‌دانه‌ها ترک برداشتند نه چسب بین اجزا که نشانه‌ای روشن از مقاوم‌تر شدن ساختار کلی آسفالت با افزودن گرافن است. 

در این میان هزینه بالای اجرای Gipave نقطه‌ضعف بزرگ این طرح است. مهندسان تخمین می‌زنند که استفاده از این ماده حدود ۳ دلار برای هر متر مربع هزینه دارد. شاید این رقم ناچیز به‌نظر برسد، اما در مقیاس تعمیرات و بازسازی جاده‌ها نجومی خواهد شد. 

در یک سناریوی بسیار محافظه‌کارانه، بازسازی همه بزرگراه‌های آمریکا با Gipave حدود ۱۲۴.۳ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. با این حال، حتی اگر این فناوری تنها برای پر کردن چاله‌های موجود به‌کار رود، می‌تواند گام امیدوارکننده‌ای در جهت آینده‌ای بادوام‌تر و ایمن‌تر باشد.

منبع: popsci

۵۸۵۸

حتما بخوانید : خبر بد برای علاقه‌مندان اتومبیل‌رانی / رانندگی به سرنوشت اسب‌سواری دچار می‌شود
برچسب ها
جاده نفت نوآوری
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • تفاوت مهم گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ
    تفاوت مهم گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ 2 هفته پیش
  • سلاحی جدید برای قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک
    سلاحی جدید برای قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک 2 هفته پیش
  • معمای S550 /  مرسدس بنز ۲ میلیاردی که در ایران ۴۰ میلیارد قیمت دارد!
    معمای S550 / مرسدس بنز ۲ میلیاردی که در ایران ۴۰ میلیارد قیمت دارد! 2 هفته پیش
  • چه اتفاقی در اعماق زمین افتاده است؟ / یک کشف بزرگ در زیر کوه‌های چین
    چه اتفاقی در اعماق زمین افتاده است؟ / یک کشف بزرگ در زیر کوه‌های چین 2 هفته پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15397
  • اخبار ورزشی 20670
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8124
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5538
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 711
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 377
  • سلامت 3502
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19371
  • قزوین 770
  • قم 837
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • سرمایه‌گذاری روی انیمیشن؛ علی قربانی دبیر شد
    سرمایه‌گذاری روی انیمیشن؛ علی قربانی دبیر شد 4 ساعت پیش
  • گروه خورشید پس از ۲۰ سال دوباره روی صحنه می‌رود
    گروه خورشید پس از ۲۰ سال دوباره روی صحنه می‌رود 4 ساعت پیش
  • دوران مصونیت مردان تمام شد؛ اعتراف بی‌پرده بازیگر زن
    دوران مصونیت مردان تمام شد؛ اعتراف بی‌پرده بازیگر زن 4 ساعت پیش
  • خواننده ترانه «برای»، باید «مبارزِ تمام‌وقت» بماند؟/ چرا کسانی که خود از ارشاد مجوز دارند، مجوزگرفتن شروین حاجی‌پور را تقبیح می‌کنند؟  
    خواننده ترانه «برای»، باید «مبارزِ تمام‌وقت» بماند؟/ چرا کسانی که خود از ارشاد مجوز دارند، مجوزگرفتن شروین حاجی‌پور را تقبیح می‌کنند؟   4 ساعت پیش
  • ۲۰ درصد رشد مشارکت در دوسالانه ملی خوشنویسی ایران
    ۲۰ درصد رشد مشارکت در دوسالانه ملی خوشنویسی ایران 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025