Categories: ایلام

آغاز آموزش حضوری متوسطه دوم از اول آذر/۷۸ درصد دانش‌آموزان ایلامی واکسینه شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، این روزها بازگشایی مدارس موجب شده تا سوالاتی پیرامون آموزش و بازگشایی برای اولیا و دانش آموزان به وجود آورد؛ در همین راستا خبرنگار فارس گفت‌وگویی را با حشمت الله‌وردی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ترتیب داد تا پاسخ این سوالات را از این مقام مسوول جویا شود.

آخرین وضعیت در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌ها به چه شکل است؟

دستورالعمل الگوی آموزشی تربیتی برای سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در شهریور ماه سال جاری به دست ما رسید که بر اساس این دستورالعمل که به مناطق آموزشی و کلیه مدارس استان ارسال شده، روند آموزش در تمام مدارس روستایی و عشایری و دروس مهارتی و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از تاریخ ۳ مهر ۱۴۰۰ به صورت حضوری برگزار شده است.

لازم به ذکر است؛ در تمام این مدت آموزش‌های حضوری به صورت گروه‌بندی در گروه‌های حداکثر ۱۵ نفره و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شده است.

کلاس‌های با ظرفیت حداکثر ۱۵ نفر در یک گروه و کلاس‌های بالای ۱۵ نفر در دو گروه به صورت زوج و فرد هر کدام حداکثر ۳ روز در هفته در آموزش حضوری شرکت داشته‌اند.

البته این روند چرخشی بوده و دانش آموزان در یک هفته ۲ روز و در هفته بعد ۳ روز در آموزش حضوری شرکت کرده‌اند که استقبال خوبی هم صورت گرفته است و گفتنی است که طی این مدت سقف زمانی برای برگزاری هر کلاس ۶۰ دقیقه بوده است که از سوم مهرماه تا کنون برای مدارس عشایری، روستایی و دروس مهارتی هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش انجام شده است.

از ۱۵ آبان ماه مدارس در مقطع متوسطه دوم شهری با همین شیوه (گروه بندی دانش آموزان، برگزاری کلاس‌ها به صورت زوج و فرد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سقف زمانی ۶۰ دقیقه برای هر کلاس) شروع به فعالیت کردند که استقبال خوبی هم از این موضوع صورت گرفته و کلاس‌ها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) در حال برگزاری هستند و به یاری خدا از اول آذر ماه هم دوره متوسطه دوم در مناطق شهری هم با همین شیوه آموزش حضوری خود را آغاز خواهند کرد.

دانش آموزان مقطع مدارس ابتدایی در مناطق روستایی و عشایری از مهرماه سال جاری روند آموزش حضوری (با شیوه نامه مشخص) را در دستور کار قرار داده‌اند اما در مناطق شهری کماکان به صورت غیر حضوری روند آموزش را طی می‌کنند که در همین رابطه اگر مصوبه جدیدی به دستمان برسد به صورت عمومی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

تکلیف دانش آموزانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در آموزش حضوری شرکت کنند چیست؟

اگر یک دانش آموز به هر دلیلی در کلاس‌های حضوری شرکت نکند می‌تواند با استفاده از قسمت «محتوای آموزشی» در اپلیکیشن شاد از فیلم‌های آموزشی موجود در اپلیکشن برای تمامی دروس استفاده کند و با شروع آموزش حضوری روند آموزش غیر حضوری هم به صورت مکمل ادامه خواهد داشت.

وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان و معلمان به چه شکل است؟

بیش از ۷۸ درصد از دانش آموزان و بیش از ۹۵ درصد فرهنگیان هم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

چه مشکلاتی پیش روی بازگشایی مجدد مدارس قرار دارد؟

مشکل اصلی که پیش روی بازگشایی مدارس وجود دارد مشکل کرونا است اما در حال تلاش هستیم که به صورت تدریجی روند آموزش را به صورت حضوری ادامه دهیم ‌و اولیا هم از این موضوع استقبال خوبی داشته‌اند اما ممکن است بخش دیگری از دانش آموزان یا اولیا نگرانی‌هایی را داشته باشند اما تا کنون مشکل خاصی مشاهده نشده و زیر ساخت‌های بازگشایی مدارس توسط همکاران بنده فراهم شده و پروتکل‌ها رعایت می‌شود.

تا کنون مورد خاصی مشاهده نشده اما بر اساس دستورالعمل اگر در یک مدرسه مورد مثبت در خصوص ابتلا به بیماری کرونا مشاهده شود کل مدرسه به مدت دو هفته تعطیل خواهد شد و پس از آن روند آموزش ادامه پیدا خواهد کرد.

تا این لحظه و بر اساس آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا، امتحانات دوره متوسطه اول و دوم یعنی کلاس هفتم تا دوازدهم در نیمسال اول به صورت حضوری برگزار می‌شود و امتحانات دوره ابتدایی‌ با توجه به توصیفی بودن امتحانات، تصمیم گیری در خصوص نحوه ی برگزاری امتحانات به مدیران مدارس واگذار شده است.

توصیه شما به دانش آموزان و اولیا چیست؟

توصیه می‌کنیم که اولیا توجه و همراهی بیشتری با اداره آموزش و پرورش داشته باشند و به همکاران ما اطمینان کنند و راهنمایی‌های لازم را به فرزندان خود داشته باشند.

این نظارت به ما کمک می‌کند که افت تحصیلی آشکار و پنهانی که دانش آموزان داشته‌اند را برطرف کنیم.

استحضار دارید که روند‌های جهانی در خصوص بازگشایی مدارس و شیوه‌های فعالیت آن‌ها بیانگر این است که جوامع مختلف تمایل شدیدی به بازگشایی مدارس به صورت حضوری دارند و شواهد حاکی از این است که هیچ چیز جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت و استمرار تعطیلی مدارس ممکن است علاوه بر بحث آموزشی بر ابعاد دیگری از شخصیت دانش آموزان از جمله روند جامعه پذیری و اجتماعی شدن، تغییر در سبک زندگی و الگو های رفتاری، کم تحرکی و مضرات ناشی از استفاده بیش از حد از تلفن همراه هم تأثیر بگذارد که البته تاثیر این موارد از سوی کارشناسان مختلف هم تایید شده است.

در روند آموزش حضوری بخشی از این آسیب‌ها برطرف می‌شود و امیدواریم که اولیا بیش از گذشته آموزش و پرورش را یاری کنند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۰


خبرگزاری فارس

Recent Posts

جام زرین حسنلو با قدمت ۳ هزار ساله به نمایش درآمد

به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی جام زرین حسنلو نقده با حضور مسئولان در موزه باستان‌شناسی ارومیه…

49 دقیقه ago

مخابرات سومین شرکت توسعه اینترنت فیبرنوری در آذربایجان‌غربی / روستاها، ۴G می‌شوند

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی با اشاره به دریافت مجوز ارائه خدمات اینترنت فیبرنوری در استان…

50 دقیقه ago

غافلگیری شب امتحانی برای دانش‌آموزان پایه هفتم تا نهم

با نزدیک شدن به خرداد و شروع امتحانات ترم دوم مدارس، فیلیمومدرسه ویدیوهای ویژه مرور…

1 ساعت ago

جزییات اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی/ یک بزرگداشت و معرفی برگزیدگان

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی یکشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

1 ساعت ago

ناشران نقره داغ شده‌اند؛ به نمایشگاه کتاب تهمت نزنید!

ناشران در بخش حضوری نمایشگاه اجاره‌بهای غرفه می‌پردازند و در بخش مجازی ۳% از خالص…

1 ساعت ago

ماجرای بمب‌گذاری در جشنواره کن چیست؟

ورودی کاخ جشنواره کن به دلیل ترس از بمب گذاری در پی آنچه کارکنان جشنواره…

1 ساعت ago