سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

توافق مجتبی جباری با مس رفسنجان

18 ساعت پیش

جلسات چند مرحله‌ای خلیلی با اوسمار برای نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل

18 ساعت پیش

مسی پس از قهرمانی اینترمیامی در MLS: خوشحالم که بازنشستگی باشکوهی را برای آلبا و بوسکتس ساختیم

18 ساعت پیش

وسلین ماتیچ، مربی تیم‌های پایه بسکتبال ایران شد

18 ساعت پیش

فتح‌آبادی: خودمان دربی را کوچک کرده‌ایم/ ساپینتو و اوسمار نمی‌خواستند بازنده باشند

18 ساعت پیش

علی‌نژاد: روئینگ به صورت رسمی عضو مجمع کمیته ملی المپیک شد

18 ساعت پیش

اسبقیان: از تیم ملی فوتبال حمایت صددرصدی می‌شود/ به موفقیت روئینگ امیدواریم

18 ساعت پیش

مدت زمان دوری اخباری بعد از جراحی مشخص می‌شود

18 ساعت پیش

شادی: اعتراض حق ورزشکاران است/ دوست دارم آخرین مدال مهسا جاور، طلا باشد

18 ساعت پیش

تِراشتگن در آستانه گرفتن مجوز بازی برای بارسا/ گارسیا مشکلی ندارد

18 ساعت پیش

Home » آقای سازمان بازرسی! مشکل ناترازی فقط به خاطر عملکرد دولتها نیست؛ مجلس و مجمع تشخیص هم بخاطر قانوگذاری و تصویب سیاستهای کلی مقصرند

آقای سازمان بازرسی! مشکل ناترازی فقط به خاطر عملکرد دولتها نیست؛ مجلس و مجمع تشخیص هم بخاطر قانوگذاری و تصویب سیاستهای کلی مقصرند

زمان انتشار: 23 شهریور 1404 ساعت 18:09

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 677579

زمان مطالعه: 10 دقیقه

آقای سازمان بازرسی! مشکل ناترازی فقط به خاطر عملکرد دولتها نیست؛ مجلس و مجمع تشخیص هم بخاطر قانوگذاری و تصویب سیاستهای کلی مقصرند

آقای سازمان بازرسی! مشکل ناترازی فقط به خاطر عملکرد دولتها نیست؛ مجلس و مجمع تشخیص هم بخاطر قانوگذاری و تصویب سیاستهای کلی مقصرند

به گزارش برگزیده روزنامه شرق نوشت:چنین رسیدگی‌هایی را باید به فال نیک گرفت و سرآغاز یک جریان حساب‌کشی از سازمان‌های دولتی و حکومتی بدانیم. به بیان دقیق‌تر، مدیران باید با این واقعیت تلخ روبه‌رو شوند که نشستن بر صندلی ریاست فقط برای اهدای فرصت‌های شغلی مرغوب به نورچشمی‌ها و سیاسیون همفکرشان نیست‌ و باید روزی نه‌چندان دور درباره کارنامه خود به مردمی که صاحبان واقعی این سرزمین هستند، پاسخ بدهند.

بااین‌حال در این‌باره موارد زیر شایان تأمل هستند:

۱. استفاده از عبارت ناترازی در یک‌ سال اخیر باب شده‌، اما درواقع این کاستی‌ها مربوط به دوره‌ای طولانی‌تر است. ناترازی در ابتدا علامت‌هایی را ارسال می‌کند که فقط مسئولان و نهادهای ناظر و کارشناسان مجرب توان دریافت و درک آن را دارند و با گذشت زمان همه شهروندان آنها را دریافت می‌کنند. حال سؤال این است که چرا نهادهای نظارتی در همان مراحل اولیه به چنین پرونده‌هایی ورود نمی‌کنند و منتظر می‌مانند این علامت‌ها به‌ حدی از شفافیت برسد که همه شهروندان با تمام وجود آثار این بحران‌ها را لمس کنند و در نتیجه ورود نهادهای نظارتی به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شود؟

۲. هرچند مشاهده آثار ناترازی‌ها بسیار آسان است، اما درک عوامل شکل‌گیری آن ممکن است کاری دشوار باشد؛ به‌ویژه اینکه این کاستی‌ها در ‌دوران تصدی چندین دولت شکل گرفته‌ است. از این‌رو ممکن است تیم بررسی‌کننده تحت تأثیر جوسازی رسانه‌ای جریانات سیاسی قرار گرفته و از مسیر درست بررسی و کشف عوامل منحرف ‌شود. پس در همان گام نخست، نهاد ناظر نیازمند تدوین متدولوژی این بررسی برای اطمینان از طی مسیر درست و کارشناسانه است.

۳. ریاست محترم سازمان می‌گوید برنامه دولت‌های سیزدهم و چهاردهم گرفته‌ شده تا بررسی ‌و معلوم شود کوتاهی چگونه اتفاق افتاده‌ است. نکته‌ای که در همین مرحله باید مرکز توجه قرار گیرد، این است که کاستی‌های موجود در طول دوره‌ای طولانی‌تر شکل گرفته‌اند و به‌ تدریج تبدیل به دشواری‌هایی شده‌اند که زندگی روزمره شهروندان را تهدید می‌کنند؛ پس صرف بررسی عملکرد مسئولان در چهار سال اخیر نمی‌تواند تصویری واقعی از چگونگی شکل‌گیری بحران به دست بدهد و باید دوره زمانی طولانی‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

۴. به نظر می‌رسد سازمان در بررسی خود به عملکرد دولت توجه دارد و ریشه خطا را در این محدوده جست‌وجو می‌کند. اما آیا چنین خطایی فقط در محدوده دولت اتفاق افتاده‌ است؟ همه‌ساله دولت برنامه کوتاه‌مدت خود را با عنوان لایحه بودجه به مجلس تقدیم می‌کند و معمولا مجلسیان در بررسی لایحه تغییرات چشمگیری در آن ایجاد کرده‌ و تکالیف متعددی بر دوش دولت می‌گذارند و فهرست اولویت‌های اعلامی دولت را زیرورو می‌کنند. به‌عنوان نمونه، یکی از مهم‌ترین علل محدودیت بودجه دولت در برخی حوزه‌ها، همین تکالیف جدید است که برخلاف تمایل دولت در بودجه گنجانده‌ می‌شود. از این‌رو اگر سازمان تصمیم به بررسی دقیق پرونده ناترازی‌ها دارد، باید علاوه‌ بر کارنامه دولت، کارنامه سایر نهادهای درگیر را هم بررسی کند.

۵. برنامه‌های پنج‌ساله به‌عنوان متون قانونی، تکالیفی را بر عهده دستگاه‌های دولتی می‌گذارند. از آنجا که این برنامه‌ها می‌بایست با در نظر گرفتن احتمال بروز ناترازی‌ها در سال‌های آینده تدوین ‌شوند و اجرای دقیق این تکالیف باید مانع شکل‌گیری چنین ناترازی‌هایی شود، بررسی تکالیف برنامه‌های پنجم، ششم و هفتم در حوزه انرژی و کشف علل محقق‌نشدن اهداف برنامه‌ها و همچنین کشف موارد مغفول در متون برنامه می‌تواند درک بهتر و جامع‌تری از ابعاد قصور و تقصیر احتمالی به دست بدهد.

۶. در چند دهه گذشته، برنامه‌های توسعه کشورمان هیچ‌گاه درصد تحقق مطلوبی نداشته‌اند. از این‌رو در بررسی کاستی‌های حوزه انرژی باید درصد تحقق اهداف این حوزه با متوسط درصد تحقق اهداف هر برنامه مقایسه شده و براساس آن به داوری درباره قصور و تقصیرها بپردازیم.

۷. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود در مورد برنامه ششم، مهم‌ترین علت تحقق‌نیافتن احکام این برنامه را «تخصیص ناکافی اعتبارات پیش‌بینی‌شده» اعلام کرده و البته نیم‌نگاهی هم به دشواری‌های ناشی از تحریم ‌داشته‌ است. تخصیص ناکافی اعتبارات نشان از بروز دشواری در حوزه بودجه دولت دارد. 

دولت در این حوزه دو گرفتاری عمده دارد؛ از یک‌ سو بخش مهمی از منابع درآمدی دولت از کنترل این نهاد خارج شده‌ و از سوی دیگر، تکالیف هزینه‌ای متعددی برعهده آن گذاشته‌ شده است که از منظر دانش حکمرانی مدرن جزء تکالیف دولت محسوب نمی‌شود. علاوه‌ بر آن، این تکالیف هزینه‌ای درواقع دیون ممتاز دولت محسوب می‌شوند که باید تمام و کمال به طرف ذی‌نفع پرداخت ‌شود و بالطبع‌ معنای چنین رویه‌ای این است که دولت باید در سایر سرفصل‌ها، ازجمله انرژی، بیشترین صرفه‌جویی را اعمال کند. با عنایت به آنچه گفته‌ شد، فروکاستن علل بروز ناترازی به مواردی در سطح خطاهای مدیریتی مانند تأخیر در انجام تعمیرات دوره‌ای‌ یا عدم تمدید قرارداد خرید و حمل گازوئیل یا تعلل در کلنگ‌زنی فلان پروژه که می‌دانیم در تأمین هزینه‌های آن در سال‌های آتی توفیقی نخواهیم‌ داشت، نادیده‌گرفتن واقعیت‌هاست. اگر واقعا مصمم به رفع ناترازی‌ها هستیم، در گام اول باید شیوه حکمرانی خود را به ‌گونه‌ای اصلاح کنیم که اولا دولت از منابع درآمدی خود مانند درآمد فروش نفت و گاز محروم نشود و ثانیا اولویت اصلی دولت صرف هزینه برای اصلاح امور جامعه، رفع ناترازی‌ها و ارتقای کیفیت معیشت شهروندان باشد.

17302

حتما بخوانید : برای ناترازی آب از پایتخت افریقای جنوبی عبرت بگیریم/ بالاشهری های تهران آب نمی خورند، آن را می بلعند/ مصرف مناطق۱تا۳ مساوی ۱۹منطقه دیگر
برچسب ها
انرژی مجلس شورای اسلامی ناترازی انرژی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • جهش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، پراید و کوییک + جدول
    جهش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، پراید و کوییک + جدول 12 ساعت پیش
  • پیش‌بینی معاون اسبق بانک مرکزی از قیمت دلار/  امکان ریزش قیمت وجود دارد؟
    پیش‌بینی معاون اسبق بانک مرکزی از قیمت دلار/ امکان ریزش قیمت وجود دارد؟ 12 ساعت پیش
  • تغییر بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی/ لوبیاچیتی رکورد زد
    تغییر بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی/ لوبیاچیتی رکورد زد 12 ساعت پیش
  • شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات
    شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات 12 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15397
  • اخبار ورزشی 20670
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8154
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5568
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 711
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3511
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19382
  • قزوین 770
  • قم 837
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • حذف صبحانه چه بر سر سلامت می‌آورد؟
    حذف صبحانه چه بر سر سلامت می‌آورد؟ 15 ساعت پیش
  • وضعیت بحرانی ذخایر خونی در کشور/ این استان هر ماه به ۸هزار واحد خون نیاز دارد
    وضعیت بحرانی ذخایر خونی در کشور/ این استان هر ماه به ۸هزار واحد خون نیاز دارد 15 ساعت پیش
  • موج جدید آنفلوآنزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در کشور
    موج جدید آنفلوآنزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در کشور 15 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 15 ساعت پیش
  • هشدار؛ باورهای نادرست درباره درمان آنفلوآنزا
    هشدار؛ باورهای نادرست درباره درمان آنفلوآنزا 15 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025