سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

کاپیتان تیم ملی والیبال بلژیک به سرطان مبتلا شد

6 ساعت پیش

سناریوی از پیش‌نوشته‌ شده؛ روایت مربی کاتای ایران از اتفاقات جهانی کاراته

6 ساعت پیش

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران نخبه

6 ساعت پیش

پاریزی: به دلیل کسالت استعفا کردم/ هیچ اختلافی با هیئت مدیره مس نداشتم

6 ساعت پیش

واکنش مصری‌ها به برگزاری دیدار با ایران به نام همجنسگرایان

6 ساعت پیش

دبیر انجمن پاراشمشیربازی منصوب شد

6 ساعت پیش

ورود استقلال به رشته دوچرخه‌سواری

6 ساعت پیش

رایزنی نافرجام مصری‌ها با ایران برای بازی دوستانه!

6 ساعت پیش

بارکلی: NBA خسته‌کننده شده است/ تاندر همه تیم‌ها را کتک می‌زند!

6 ساعت پیش

درخواست استقلال از سازمان لیگ برای تعویق دیدار با فولاد هرمزگان

6 ساعت پیش

Home » آمارهای خوب، واقعیت‌های تلخ

آمارهای خوب، واقعیت‌های تلخ

زمان انتشار: 18 آذر 1404 ساعت 18:10

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 739167

زمان مطالعه: 13 دقیقه

آمارهای خوب، واقعیت‌های تلخ

آمارهای خوب، واقعیت‌های تلخ

مطابق گزارش‌ و سخنان مدیران، همه چیز خوب پیش می‌رود؛ آمارها از رشد می‌گویند، شاخص‌ها رو به بالا هستند و برنامه‌ها طبق برنامه انجام شده‌اند. اما در واقعیت و کف جامعه ، چندان نشانی از این موفقیت‌ها دیده نمی‌شود.
این یادداشت سعی می کند به این سوال پاسخ دهد که چرا بین دنیای آماری سازمان ها و مدیران و دنیای واقعی ای که مردم در آن زندگی می کنند، شکاف وجود دارد؟ چرا همه چیز در گزارش‌ها منظم و موفق به نظر می‌رسد ولی در عمل به حل مساله کمک نمی کند ؟

طلافروشی ای که طلا نمی فروشد !
تصور کنید صاحب طلافروشی بزرگی هستید که برای فروش بیشتر طلا فرایند هایی را داخل این فروشگاه تعریف کرده اید . مثلا داخل طلافروشی چندین ورودی قراردارد که بتواند مشتریان را برای خرید بهتر راهنمایی کند .

یک درب ، مخصوص کسانی که دنبال خرید جواهر هستند، یک درب مخصوص مشتریانی که به دنبال خرید انگشتر و حلقه هستند ، یک درب به مشتریانی اختصاص دارد که دنبال خرید گوشواره هستند و همین طور این دسته بندی ها ادامه دارد و برای هر دسته بندی یک ورودی خاص در نظر گرفته شده است .

همچنین داخل هر ورودی نیز چند ورودی دیگر تعبیه شده است . مثلا مشتری وقتی وارد ورودی مختص به خرید انگشتر و حلقه می شود ، یک ورودی به انگشترهای بدون نگین ، یک ورودی به حلقه های ازدواج و یک ورودی مربوط به انگشترهای با نگین تعلق دارد و همین طور این ورودی ها برای هر بخش وجود دارند .
در این فروشگاه کارمندانی وجود دارند که هم خوب آموزش دیده اند و هم به طور مرتب برای انجام بهتر این فرایند مورد نظارت و بازرسی قرار می گیرند .

همچنین در سرتاسر فروشگاه تابلوهایی وجود دارد که مشتریان را راهنمایی می کند . در درب خروج هم فرم نظرسنجی برای سنجش رضایتمندی مشتریان وجود دارد .

با اینکه همه چیز از بیرون بسیار مرتب و دقیق و روی نظم به نظر می‌رسد اما هنوز هیچ طلایی فروخته نشده است. ولی فروشنده با اطمینان می گوید:  «همه چیز طبق دستورالعمل پیش رفته است»

این فروشگاه یک مثال ، نماد و شاخص برای سازمان های دولتی هستند که در آن فرایندهای بسیاری برای انجام کار وجود دارد اما هدف نهایی که حل مساله یا انجام کار است ، اتفاق نمی افتد .  

این تجربه، مصداقی از وضعیتی است که تحلیلگران سازمان آن را «مدیریت نمایشی» می‌نامند: تمرکز روی ظاهر انجام کار (فرایندها)، نه نتیجه واقعی!
در بسیاری از دستگاه‌ها، هدف اصلی از اجرا و ارزیابی، «درست پیش رفتن فرآیند» است، نه «حل واقعی مسئله».
کارها آن‌قدر با فرم‌ها، دستورالعمل‌ها و شاخص‌ها سنجیده می‌شوند که گاهی خودِ شاخص‌ها به هدف تبدیل می‌شوند. اینگونه می شود که طبق گفته مدیران کارها انجام شده است اما در واقعیت میدان ، همچنان کارها بر زمین مانده است و حتی یک تکه طلا هم به فروش نرسیده است !
 

شاگرد اول های بی سواد !
فرض کنید در یک سیستم آموزشی ، کیفیت نظام آموزشی مدارس بر اساس نمره و درصد قبولی در کنکور سنجیده می شود. بر این اساس هر مدرسه ای که تعداد قبولی بیشتری در کنکور داشته باشد، در نظام ارزیابی ، مدرسه بهتری است.

از سوی دیگر ، هر مدرسه ای که در این نظام ارزیابی به عنوان مدرسه شاخص یا نمونه ارزیابی شود از پاداش ها و امکانات و… بیشتری برخوردار خواهد شد .

در چنین سیستمی ، مدیران مدارس برای آنکه در گزارش ها و آمارها موفق تر دیده شوند و در نظام ارزیابی جایگاه بهتری داشته باشند ، تمام تمرکزشان را می گذارند بر بالا بردن میانگین نمرات و افزایش تعداد قبولی در کنکور .
در این شرایط ، مدیران مدارس تصمیم هایی می گیرند مثل : ساده برگزار کردن امتحانات ، ارفاق نمرات به دانش آموزان ، تمرکز بر تکنیک های تست زنی به جای آموزش واقعی ، تمرکز بر سوالات مشابه سال های گذشته و ….

نتیجه ظاهری تصمیمات مدیران مدارس این است که میانگین نمرات رشد کرده است و درصد قبولی های در کنکور بالا رفته است اما واقعیت تلخ این است که درک دانش آموزان از مفاهیم علمی ضعیف تر شده است ، کیفیت یادگیری پایین تر آمده و با دانش آموزانی روبرو هستیم که طبق آمار به عنوان شاگرد اول شناخته می شوند اما در واقع بی سواد هستند !

وقتی ارزیابی‌ها و پاداش‌ها مبتنی بر شاخص‌ها و گزارش‌های اداری باشند، انگیزه بهره وری و کارآمدی نیزتغییر می‌کند؛ حالا دیگر سازمان به جای تمرکز بر هدف اصلی و حل مساله ، برای برخورداری از امکانات و پاداش ها به دنبال بهتر کردن ظاهر آمار است. این همان چیزی است که «حکمرانی بر اساس اعداد» نامیده می‌شود: تمرکز بر بهبود شاخص‌ها به جای بهبود واقعی شرایط .
 

افسرده هایی که با جشن شاد نمی شوند
تصور کنید بر اساس گزارشات و آمارهای یک استان ،یکی از شهرها در مرحله بحرانی و قرمز به لحاظ تنش ، اضطراب و افسردگی قرار دارد .
بر این اساس تصمیم گرفته می شود یکی از سازمان ها  برای ارتقای سطح شادی و تفریح عمومی در این شهر  دریک بازه یک ساله ،اقدام به برگزاری مراسم های جشن کند.
پس از یک سال آمارها نشان می دهد در هر ماه، ۴ جشن در این شهر برگزار شده است و در طول بازه یک ساله نیز طبق برنامه ریزی ها ، ۴۸ برنامه  اجرا شده است .

بررسی ها نشان می دهد ، همچنان سطح شادی و ارامش این محله پایین است و بر خلاف انتظار سطح تنش و درگیری و اضطراب افزایش پیدا کرده است و برگزاری این جشن ها خود به عاملی برای افزایش تنش و عصبانیت اهالی این شهر تبدیل شده است .

چرا که با هر بار برگزاری این جشن ها ، بسیاری از شرکت کنندگان پس از پایان جشن با حجم زیادی از ترافیک روبرو هستند . همچنین حضور مردم شهرهای مجاور هنگام برگزاری جشن هادر این شهر، باعث افزایش تراکم جمعیت و کمبود منابع مانند پارکینک و سرویس بهداشتی و … شده است .
همچنین کسانی که در جشن ها شرکت نمی کنند از آلودگی صوتی ناشی از برگزاری جشن دچار اضطراب شده اند .
در نتیجه برگزاری خود این جشن ها ، باعث افزایش سطح تنش ، اضطراب و عصبانیت شده است.

ما در اینجا با  شناخت غلط مسئله روبرو هستیم که خود بحران‌زا است. بسیاری از برنامه‌ها و سیاست‌ها بدون شناخت دقیق از مشکل واقعی طراحی می‌شوند. وقتی تعریف مسئله از بالا و بر اساس داده‌های رسمی و شاخص‌های سطحی شکل می‌گیرد، راه‌حل‌هایی که ارائه می‌شوند، اغلب مناسب واقعیت‌های میدانی نیستند و نتیجه ملموسی به همراه ندارند. دولت‌ها در ایران اغلب بر اساس گزارش‌ها و داده‌های اداری تصمیم می‌گیرند ،به همین دلیل است که برنامه‌ها در کاغذ موفق‌اند اما در واقعیت شکست می خورند .

اما چه باید کرد ؟

می‌توان با اصلاح نظام ارزیابی عملکرد، بازتعریف شاخص‌ها بر اساس تأثیر واقعی در واقعیت، احیای بدنه کارشناسی مستقل و تقویت نظام‌های بازخورد میدانی، بخشی از این شکاف بین آمار و واقعیت ها را کاهش داد. همچین شفافیت داده‌ها و دسترسی عمومی به اطلاعات عملکردی، فشار بر سیستم برای آمارسازی را کاهش می‌دهد و امکان نظارت جامعه مدنی و رسانه‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین، بازطراحی مسیرهای شغلی و ارتقای کارکنان مبتنی بر شایستگی و نتیجه واقعی، می‌تواند انگیزه اجرای بهتر سیاست‌ها را فراهم کند.

در نهایت، تغییر این وضعیت نیازمند اراده سیاسی، اصلاح ساختارها، بازاندیشی در فرایندها و پذیرش نقد و شفافیت است. اگر دولت و مدیران به جای آمارسازی و پر کردن فرم‌ها، به بهبود ملموس زندگی مردم توجه کنند، می‌توان امید داشت که فاصله میان گزارش و واقعیت کاهش یابد و «آمارهای خوب» با «واقعیت‌های ملموس» هماهنگ شوند.

۱۷۱۷

حتما بخوانید : رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان: باید به روابط گرم گذشته بازگردیم/ سفارت باید نقش اقتصادی پررنگ‌تری ایفا کند
برچسب ها
ستاد مدیریت بحران مدیریت دولتی مدیریت فرهنگی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • پایان متفاوت یک وعده انتخاباتی پزشکیان/ بنزین سه‌نرخی شد اما خودروی کم‌مصرف نیامد!
    پایان متفاوت یک وعده انتخاباتی پزشکیان/ بنزین سه‌نرخی شد اما خودروی کم‌مصرف نیامد! 1 دقیقه پیش
  • برنج‌های پاکستانی و هندی نایاب شد/ کنگری: برنج ۴۹ هزارو ۸۰۰ تومانی به مردم ۲۲۰ هزار تومان فروخته شد
    برنج‌های پاکستانی و هندی نایاب شد/ کنگری: برنج ۴۹ هزارو ۸۰۰ تومانی به مردم ۲۲۰ هزار تومان فروخته شد 3 دقیقه پیش
  • اقدام عجیب بانک مرکزی/ گزارش‌های تورمی بعد از چند روز حذف شد
    اقدام عجیب بانک مرکزی/ گزارش‌های تورمی بعد از چند روز حذف شد 4 دقیقه پیش
  • نایب رئیس کمیسیون اصل نود: سازمان تامین اجتماعی نگاه منصفانه ندارد و فقط منافع خود را می‌بیند
    نایب رئیس کمیسیون اصل نود: سازمان تامین اجتماعی نگاه منصفانه ندارد و فقط منافع خود را می‌بیند 5 دقیقه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15443
  • اخبار ورزشی 20720
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8201
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5627
  • تبلیغات 51
  • تهران 746
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 716
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3521
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19484
  • قزوین 770
  • قم 853
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1139
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • پایان متفاوت یک وعده انتخاباتی پزشکیان/ بنزین سه‌نرخی شد اما خودروی کم‌مصرف نیامد!
    پایان متفاوت یک وعده انتخاباتی پزشکیان/ بنزین سه‌نرخی شد اما خودروی کم‌مصرف نیامد! 4 ساعت پیش
  • شیوع آنفلوانزا در این استان از حد هشدار گذشت
    شیوع آنفلوانزا در این استان از حد هشدار گذشت 4 ساعت پیش
  • چقدر بیشتر از مردم دنیا در آب و غذا و انرژی اسراف می‌کنیم؟
    چقدر بیشتر از مردم دنیا در آب و غذا و انرژی اسراف می‌کنیم؟ 4 ساعت پیش
  • آمارهای خوب، واقعیت‌های تلخ
    آمارهای خوب، واقعیت‌های تلخ 4 ساعت پیش
  • اعلام زنگ خطر برای مصرف‌ این نوع جلبک
    اعلام زنگ خطر برای مصرف‌ این نوع جلبک 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025