فرهنگ و هنر

اتفاقات خاص سفر شهید رئیسی به نیویورک از زبان مهدی نقویان

اتفاقات خاص سفر شهید رئیسی به نیویورک از زبان مهدی نقویان

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، مهدی نقویان یکی از مستندسازانی است که در سفرهای شهید رئیسی حضور داشته و چند مستندی از این سفرها ساخته است. از جمله این سفرها می‌توان به سفر قطر (مستند همسایه)، عمان و نیویورک (سازمان ملل) اشاره کرد؛ وی همچنین در سفر رئیسی به ۳ کشور آفریقایی حضور داشت.

نقویان در سال ۱۴۰۰ مستند انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی را هم ساخت تا به عنوان یکی از هنرمندان نزدیک به این چهره سیاسی شناخته شود. نقویان در گفت‌وگویی درباره حضور در کنار شهید رئیسی، همراهی وی در سفرهای خارجی و داخلی صحبت کرده و چند خاطره‌ای از او را بیان کرده است.

رئیسی اهل سفر تشریفاتی و دیپلماتیک نبود

نقویان در مقدمه صحبت‌های خود درباره چالش‌های همراهی یک مستندساز با مقام عالی اجرایی کشور گفت: درباره همراهی با آقای رئیسی باید بگویم که سفرهای ایشان، یک سفر تشریفاتی و دیپلماتیک نبود. بسیاری از اتفاقاتی که در طول سفر رخ می‌داد، غیرقابل پیش‌بینی بود و همین موضوع کار را برای تیم مستندساز سخت می‌کرد. وی فرد به شدت پرتوان و پرتلاشی بود، به طوری که بارها از نزدیکانش می‌پرسیدم: «در طول روز و در شرایط غیر سفر، چند ساعت می‌خوابند؟!» جالب است بدانید که اکثر نزدیکان ایشان هم می‌گفتند در طول ۲۴ ساعت حدود ۲ ساعت یا ۲ ساعت و نیم استراحت دارند. همین موضوع کار را برای منِ مستندساز سخت می‌کرد و در مواردی از برنامه‌های ایشان جا می‌ماندم!

ماجرای سفری که “بهتر بود آقای رئیسی نمی‌رفت”!

وی ادامه داد: البته در کنار سختی‌ها، همراهی با رئیس‌جمهور جذابیت‌های خاص خودش را هم دارد. اینکه مستندساز با یک مقام مسئول در چنین سطحی همراه می‌شود، فرصت بسیار خوبی برای او و تیم برنامه‌ساز است. همچنین در سفرهای خارجی که ایشان می‌رفت، به جاهایی ورود می‌کردیم که جذابیت‌های زیادی از نظر تصویری و سوژه‌ای داشت. آقای رئیسی به رئیس‌جمهور مردمی معروف بود و به نظرم این موضوع اصلا شعار نبود. من به عنوان یک مستندساز، اصلاً فاصله‌ای بین خودم و ایشان نمی‌دیدم و احساس راحتی کاملی با ایشان داشتیم.

آقای رئیسی فرد به شدت پرتوان و پرتلاشی بود، به طوری که بارها از نزدیکانش می‌پرسیدم: «در طول روز و در شرایط غیر سفر، چند ساعت می‌خوابند؟!» جالب است بدانید که اکثر نزدیکان ایشان هم می‌گفتند در طول ۲۴ ساعت حدود ۲ ساعت یا ۲ ساعت و نیم استراحت دارند!

 

 

نقویان ضمن اشاره به ساخت مستند انتخاباتی شهید رئیسی در سال ۱۴۰۰ گفت: سال ۱۴۰۰، فیلم تبلیغاتی ایشان را من ساختم. خاطرم هست در آن روزها، بسیار پرکار بودند و در هر روز، ۳ سفر استانی می‌رفتند. به ایشان گفته بودم که لازم است یک مصاحبه اختصاصی داشته باشیم تا روایت اصلی فیلم دربیاید. در لحظه آخر این فرصت فراهم شد و مصاحبه را آغاز کردیم؛ اگر چه ارتباط راحتی بین ما و ایشان شکل گرفته بود اما احساس می‌کردم هنوز احتیاط‌هایی در صحبت کردن دارد. بعد از گذشت ۵-۶ ماه از آن روزها و در شرایطی که آقای رئیسی، رئیس‌جمهور شده بودند، در یکی از سفرها دوباره با ایشان هم‌کلام شدم و حرف‌های جالبی به من گفتند؛ ایشان ضمن یادآوری همان مصاحبه گفت: “آن روزها نمی‌دانستم چه کار می‌کنید اما بعدا فهمیدم که چه اتفاقی رقم خورده است. همانجا بود که فهمیدم اثرگذاری یک کار مستند، تا چه اندازه می‌تواند بالا باشد.”

مستند , سینما , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

این مستندساز خاطره‌ای از همراهی با شهید رئیسی بیان کرد و گفت: خاطرم هست ۳ سفر فشرده به کشورهای آفریقایی طراحی شده بود و ما همراه با آقای رئیسی بودیم؛ به صورت کاملا بی‌اختیار و برای اولین بار در زندگی‌ام، به دلیل خستگی، اشک از چشمانم جاری شده بود. در کشور دوم که کارمان تمام شد، به یک هتل معمولی رفتیم تا استراحت کنیم. این قدر خسته بودم که برای شام نرفتم. ظاهراً در همانجا اعلام کرده بودند که فردا ساعت ۶ صبح حرکت است و همه آماده باشند؛ من از این موضوع بی اطلاع بودم و فکر نمی‌کردم برنامه صبح ایشان این قدر زود آغاز شود. در نهایت، خواب ماندم و از همراهی با هیئت جا ماندم! برنامه فشرده کاری ایشان که در سفرها فشرده‌تر هم می‌شد، واقعا برایم عجیب و غریب و تحسین‌برانگیز بود.

نقویان که در بسیاری از سفرهای خارجی با شهید حسین امیرعبدالهیان همراه بوده، درباره این شهید نیز گفت: از آنجا که سفرهای خارجی می‌رفتم، همیشه همراه با آقای امیرعبدالهیان بودم. به همین دلیل مصاحبه‌های اختصاصی زیادی از ایشان دارم. او از نظر اخلاقی، فرد بسیار بزرگواری بود؛ این موضوع را در سفرها و در دل خستگی‌ها فهمیدم. فراموش نکنید که در سفرهای خارجی، تمام مسئولیت‌ها برعهده وزیر امورخارجه است و این فرد تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. اما جالب است بدانید که در این شرایط و علیرغم همه خستگی‌ها، بازهم ایشان رفتار بزرگوارانه‌ای داشت.

کارگردان مستند “همسایه” درباره تقاوت بین ساخت مستند عمیق از سفرهای رئیس‌جمهوری یا تهیه یک گزارش خبری گفت: سعی کردم اصل روایت محوری و قصه‌گویی را در این مستندها رعایت کنم اما دقت داشته باشید که ذات مستندهایی که از سفرهای این‌چنینی بیرون می‌آید، مستند گزارشی است. با این حال، سعی کردم قصه‌گویی را به عنوان عنصر اصلیِ فیلم، در متن آن جای بدهم. علاوه براین، استفاده از تمهیدات تدوینی نیز به من کمک می‌کرد تا بتوانم جذابیت را برای مخاطب حفظ کنم. مستندهای مرا دیده‌اید و می‌دانید که همیشه از یک راوی برخوردار است. به نظرم این موضوع نیز کمک کرد.

در سفرهای خارجی، تمام مسئولیت‌ها برعهده وزیر امورخارجه است و این فرد تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. اما علیرغم همه خستگی‌ها، آقای امیرعبدالهیان رفتار بزرگوارانه‌ای داشت

 

 

خلاقیت شهید رئیسی، رقم زدن اتفاقات ویژه در شرایط خاص بود

نقویان که در سفر سال ۱۴۰۱ رئیسی به سازمان ملل همراه وی بوده، درباره اتفاقات ویژه این سفر گفت: خلاقیت بارز آقای رئیسی این بود که در سفرها اتفاقات ویژه ای را رقم می‌زد که فضا را برمی‌گردادند. برای مثال، در سفر ایشان به سازمان ملل، هجمه عظیمی قبل از سفر شکل گرفته بود و حتی عده‌ای تلاش می‌کردند تا برای او ویزا صادر نشود، زمانی هم که به آمریکا رفتند، در روز سخنرانی فراخوان‌های بسیار زیادی داده شده بود و بسیار تلاش می‌کردند با ایجاد سر و صدای رسانه‌ای، فضای داخلی و بین‌المللی را علیه ایران ناامن کنند، اما تصمیم ایشان و قدم زدن از سازمان ملل تا هتل، همه آن شرایط سخت را شکست.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا