اتوبوسهای تهران “نونوار” میشوند

اتوبوسهای تهران “نونوار” میشوند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی یکی از اولویتهای جدی مسئولان در دوره فعلی مدیریت شهری است و تلاش شده تا با بهبود کیفیت ناوگان این حوزه، ضمن جبران عقب ماندگیها و کمک به کاهش آلودگی هوا، کیفیت خدمات رسانی به شهروندان نیز افزایش یابد.
در این بین، اتوبوسرانی شهر تهران، یکی از بخشهای مهم حملونقل عمومی در پایتخت است که میتواند نقش کلیدی در بهبود کیفیت زندگی شهری و کاهش مشکلات ترافیکی ایفا کند اما متأسفانه روند رو به بهبود وضعیت اتوبوسهای تهرانی در زمان فعالیت قالیباف به عنوان شهردار، در دوره پنجم مدیریت شهری با کندی و پسرفت مواجه شد و توقفگاههای اتوبوسهای شهر میزبان اتوبوسهای فرسوده و نیازمند تعمیر شدند.
با روی کار آمدن دوره ششم مدیریت شهری و انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران، رفع مشکلات حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و شهرداری تهران با امضای قرارداد تأمین ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با کشور چین گام بزرگی برای کاهش مشکلات این حوزه برداشت.
مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره آخرین وضعیت تأمین اتوبوسهای تولید داخل، اعلام کرد که از قرارداد ۲۵۰۰ دستگاهی که با تولیدکنندگان داخلی امضا کردیم و از سال گذشته اجرایی شده، تاکنون حدود ۵۰۰ دستگاه را در ۶ ماه نخست امسال و سال گذشته دریافت کردهایم؛ پیشبینی میشود در ۶ماه دوم سال جاری، طبق قول خودروسازان، این رقم به ۱۵۰۰ دستگاه برسد.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت ورود اتوبوسهای چینی به تهران نیز به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از محل قرارداد شهرداری با چین تا اواخر مهر ماه وارد تهران میشود؛ این اتوبوسها از چین بارگیری شده و در مسیر گمرک بندرعباس است.
علیزاده با بیان اینکه این اتوبوسها بلافاصله بعد از ورود به تهران و مجهز شدن به دستگاههای کارتخوان، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، ادامه داد: طبق هماهنگی صورت گرفته با پلیس راهور، برای آغاز فعالیت اتوبوسها معطل پلاکگذاری نمیشویم و خدمترسانی آنها با پلاکهای موقت انجام خواهد شد.
علاوه بر اقدامات شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، اقداماتی برای اورهال اتوبوسها نیز در دستور کار مدیران شهری قرار گرفت و ۴۲۸ دستگاه اتوبوس اورهال شد این در حالی است که اورهال ۱۱۳ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در دست انجام است.
بر این اساس، با اقداماتی که طی ۳۳ ماه اخیر صورت گرفته، تعداد اتوبوسهای شهر تهران به بیش از ۳۰۰۰ دستگاه رسیده است؛ اگرچه تهران دستکم به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد اما مسیر طی شده در این دوره از مدیریت شهری نشان میدهد وضعیت این ناوگان از توقف و پسرفت خارج شده و شرایط امیدوارکنندهای برای شهروندان تهرانی به وجود آمده است.
با به ثمر نشستن تدریجی نتایج قرادادهای شهرداری با تولیدکنندگان داخلی و خارجی، میتوان فعالیت دوره ششم مدیریت شهری را دورهای طلایی در حوزه حمل و نقل به ویژه در حوزه اتوبوسرانی قلمداد کرد.
/