به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، علیاصغر شالبافیان، رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به همراه مدیرانکل مربوطه در ارتباط مجازی با مدیرانکل و معاونین گردشگری ۵ استان مرزی و خروجی زائرین اربعین شامل آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و استانهای مسیر از جمله همدان، لرستان و مرکزی پیرو عضویت وزارتخانه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ستاد اربعین نسبت به هماهنگیهای لازم در میزبانی شایسته از زائران اباعبدالله الحسین (ع) تاکید کرد.
شالبافیان با تاکید بر اینکه وظیفه ذاتی اداراتکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانها و نیز فعالیت به عنوان عضو ستاد اجرایی خدمات سفر، پیگیری جدی اموری از جمله نظارت بر قیمتها، بازرسی تاسیسات گردشگری، تامین و فعال کردن مراکز اقامتی مورد نیاز و نیز توجه جدی نسبت به آشنایی مسافران و زائران با جاذبههای گردشگری استان را به دنبال دارد، یادآور شد: ورود و خروج زائرین اربعین به استانهای مرزی و مسیری، فرصت ویژهای برای استانها به عنوان گردشگران بالقوه و یا سفیران گردشگری به شمار میآیند. از این رو همانند سنوات گذشته با برپایی مراکز اطلاعرسانی، توزیع اقلام تبلیغاتی و فراهم آوردن امکانات اقامتی مناسب زمینه بازدید از جاذبهها در این ایام و یا برنامهریزی سفر در فرصتهای آتی را سبب خواهد شد.
شالبافیان همچنین ضمن تاکید بر ضروت لحاظ کردن شرایط گرمای هوا و فراهم آوردن امکان استراحت زائرین در موکبها و استراحتگاههای بین مسیر گفت: همچون سالهای گذشته ایده راهاندازی هر خانه، یک موکب میتواند به یاری تامین مراکز اقامتی مورد نیاز زائرین بیاید تا با فراهم آوردن امکانات پذیرایی و استراحت، ایمنی و کیفیت سفر زائران محترم را تامین کند.
معاون گردشگری در ادامه برپایی نمایشگاههای صنایعدستی را تجربه موفق استانهای مرزی و مسیری زائرین اربعین طی سالهای گذشته عنوان کرد و افزود: این ابتکار علاوه بر ایجاد انگیزه برای استراحت و توقف زائرین که اغلب با خودروی شخصی به سفر میروند، زمینه آشنایی مسافران با فرهنگ بومی و هنرهای سنتی هر یک از استانهای مقصد را فراهم میکند. این تجربه که پیش از این در استانهای کردستان و کرمانشاه اجرایی شده است میتواند در سایر استانها نیز ترویج یابد.
همچنین رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با تاکید بر اهمیت مسیر برگشت زائرین گفت: بسیاری از تدابیر، پیش از زیارت مسافران اتخاذ میشود در صورتی که زائرین به دلیل پیادهروی مستمر و تحمل گرما و خستگیهای مربوطه در مسیر برگشت نیز نیازمند تجمیع خدمات و اهمیت دادن به امکانات مورد نیاز از جمله برپایی موکبها، تامین آب و خوراک مورد نیاز و نیز برپایی محلهایی برای استراحت هستند.
به گفته معاون گردشگری کشور نظارت بر سرویسهای بهداشتی و نیز تاسیسات تخصصی گردشگری نیز باید در اولویت اجرایی ادارات کل استانی قرار گیرد که این اقدام میتواند با همکاری و تعامل سایر دستگاههای عضو ستاد مرکزی از جمله راهداری و ستاد اقامه نماز پیش رود.
همچنین در این جلسه بهرهمندی از سامانه رسیدگی به شکایات و کسب اطلاعات گردشگری ۰۹۶۲۹ نیز به عنوان فرصت و امکانی ویژه برای زائرین کربلا معرفی شد.
در پایان این وبینار شالبافیان ضمن تبریک جهانی شدن محوطه باستانی هگمتانه استان همدان، این فرصت را مسیری جدید برای آشنایی گردشگران با ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی این استان اعلام و تاکید کرد: هر یک از اداراتکل استانی ضمن ارتباط با رسانههای محلی خود و نیز صدا و سیما، علاوه بر اطلاعرسانی نسبت به ارائه امکانات و شرایط میزبانی از زائرین نسبت به معرفی ظرفیتهای گردشگری استانی نیز تاکید ویژه داشته باشند.
معاون گردشگری همچنین تخصیص اعتبارات به استانهای مرزی و در ادامه استانهای مسیر را نیز یکی دیگر از تدابیر وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی عنوان کرد که از سوی وزیر محترم به ادارات کل استانی تخصیص داده شده است.
جلوگیری از افزایش قیمتها در ایام اربعین
در این نشست یحیی نقیزاده محجوب، مدیرکل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری نیز خطاب به مدیران استانی تاکید کرد با همکاری تشکلهای گردشگری نظارت جامع بر خدمات تاسیسات گردشگری و کنترل قیمتها به زائرین اربعین اعمال شود.
او همچنین رصد دائمی سامانه رسیدگی به شکایات و ارائه اطلاعات گردشگری ۰۹۶۲۹ را نیز در دستور کار ادارات کل استانی قرار داد و گفت: نیاز است رسیدگی به شکایات درسریعترین زمان ممکن انجام و آمارهای اخذ شده اطلاعرسانی شود.
نقیزاده در ادامه همکاری مطلوب میان اعضای ستاد اربعین در استان را فرصتی برای نظارت بر تاسیسات گردشگری و نیز فراهم آوردن امکانات اقامتی مورد نیاز عنوان کرد.
در وبینار برگزار شده سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز گفت: تردد زائرین اربعین در گرمترین ایام سال، فراهم آوردن امکانات پذیرایی از جمله سایبانها و استراحتگاههای طول مسیر و تامین آب شرب را در اولویت خدمات قرار میدهد.
او در ادامه ضمن تجمیع گزارشها و اقدامات اخذ شده از اداراتکل استانی نسبت به صرف اعتبار تخصیص یافته جهت امور میزبانی شایسته از زائرین اربعین تاکید کرد.
تامین زیرساختهای مورد نیاز در مسیر زائرین کربلا
در این نشست احمد تجری مدیرکل سرمایهگذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری نیز نسبت به هماهنگی و تعامل با اعضای ستاد اربعین و نیز ادارات کل استانی نسبت به تامین و یا ارتقای هر گونه زیرساخت مورد نیاز زائرین اعلام آمادگی کرد.
تداوم طرح هر خانه، یک موکب
همچنین در ارتباط مجازی با معاونین گردشگری و مدیران کل استانهای مرزی از جمله آذربایجانغربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و استانهای مسیر شامل همدان، لرستان و مرکزی گزارش شد امور اجرایی و عملیاتی شامل نظارت، بهینهسازی، افزایش کمیت و کیفیت چشمههای سرویسهای بهداشتی، در نظر گرفتن راهنماهای گردشگری در موکبها، چاپ اقلام تبلیغاتی ویژه اربعین، در نظر گرفتن امکان اسکان و پذیرایی شبانهروزی، افزایش و راهاندازی موکبهای متنوع شامل چادرهای عشایری، ارتقای خدمترسانی واحدهای بینراهی، پیشبرد طرح هر خانه یک موکب با هدف خدمترسانی هموطنان به زائرین در کنار دهها خدمات دیگر از جمله اقداماتی است که در سطح گسترده ویژه میزبانی شایسته از زائرین اربعین در دست اقدام و اجرا است.
/