Categories: کرمان

اجرای ۷۰ کیلومتر پروژه برای مهار شن‌های روان در شرق کرمان/ایجاد بادشکن غیرزنده سازگار با محیط زیست

مهدی رجبی‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در حاشیه بازدید از اجرای پروژه بادشکن غیرزنده در بخش نگین کویر فهرج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: یکی از پروژه‌های مهم و ارزشمندی که در فعالیت‌های بیابان‌زدایی، منابع طبیعی استان از آن استفاده می‌کند پروژه بادشکن‌های غیر زنده است که یکی از ویژگی‌های پروژه این است که سازگار با محیط زیست است و از مصالح بومی و همان پیش خرما (شاخ و برگ‌های خرما) از آن استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: ما در سال جاری جهت اشاعه این تکنیک که تاثیر بسیار زیادی در کاهش حرکت شن‌های روان و فرسایش بادی دارد، ۷۰ کیلومتر در شرق استان پروژه اجرا کردیم که برای اجرای این پروژه ۳ میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اجرای ۱۰ کیلومتر پروژه بادشکن غیرزنده در روستای حسین‌آباد خدابنده و حسین‌آباد سرجنگل با صرف اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان اظهار کرد: روستاهای پایین دست و باغات این منطقه را از خسارات هجوم شن‌های روان حفظ کند.

رجبی‌زاده گفت: همچنین مکمل اجرای این پروژه در پایین‌دست پروژه تله‌های رسوبگیر را اجرا کردیم که نقش کاهش سرعت باد و حرکت شن‌های روان را دارند، این پروژه‌ها هم سازگار با محیط زیست و هم با مصالح بومی تهیه می‌شود و عمدتا توسط افراد محلی به‌عنوان پیمانکاران اجرا می‌شود که امیدواریم بتوانیم برای این پروژه‌ها بیشتر اعتبار بگذاریم و گسترش پیدا کنند.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان‌های بم، فهرج، ریگان و نرماشیر در مجلس در حاشیه بازدید از اجرای طرح بادشکن غیر زنده منابع طبیعی گفت: این طرح با مصالح محلی برای جلوگیری از شن‌های روان اجرا شده است که به نظر می‌رسد مفید و موثر باشد.

وی در ادامه بر اجرای بیشتر این پروژه‌ها تاکید و اظهار کرد: بازهم از این پروژه‌ها در منطقه اجرا خواهد شد، در زمینه قیر نیز امسال اعتباری در حدود ۱۴۵ میلیارد تومان برای ظرفیت یک‌هزار هکتار مالچ‌پاشی برای شرق استان بخشی در فهرج و ریگان اختصاص یافته است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۳/ق


admin

Recent Posts

گاز به ۴ روستای شهرستان چایپاره رسید

گازرسانی به چهار روستای چایپاره مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

3 ساعت ago

۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول نیروهای قدرت مرکزی یا متحدین (اتریش- مجارستان، بلغارستان، آلمان و امپراطوری عثمانی)…

3 ساعت ago

اسنادی از شرایط بغرنج اقتصاد ایران در سال منتهی به انقلاب ۵۷

صادرات ما قوس نزولی طی می‌کند. به عنوان مثال فرش یکی از اقلام عمده صادرات…

3 ساعت ago

سپند امیرسلیمانی با موناکرمی ازدواج کرد

سپند امیرسلیمانی از ازدواج خود با مونا کرمی خبر داد.

3 ساعت ago

روش تام کروز در «تاپ گان» متعلق به خلبانی ایرانی است

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲» و «روز واقعه» می‌گوید: روشی که تام کروز در فیلم…

3 ساعت ago

ماجرای اعتصاب کارگران جشنواره فیلم کن

جمعی از کارگران پروژه‌ای و آزاد برگزارکننده جشنواره فیلم کن در اعتراض به شرایط کاری…

4 ساعت ago