Categories: سیاسی

ارتقای جایگاه دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۴ رتبه‌‌بندی تایمز

ارتقای جایگاه دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۴ رتبه‌‌بندی تایمز

– اخبار سیاسی –

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری برگزیده های ایران به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، بر پایۀ ویرایش ۲۰۲۴ نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در سال ۲۰۲۳ میلادی، دانشگاه تهران در میان ۵۰۰ مؤسسۀ برتر جهان جای گرفته است. این گزارش نشان می‌دهد که در سطح ملی، دانشگاه تهران در جایگاه سوم ایران جای گرفته است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی، دانشگاه تهران در جایگاه ۸۰۰ – ۶۰۱ جهان و ۱۶ ملی بود. در نمودار یک، روند جایگاه جهانی دانشگاه تهران در این نظام رتبه‌بندی گزارش شده است.

امتیازهایی که دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۴ به دست آورده است نسبت به ویرایش پیشین رشد داشته‌اند. در جدول ذیل امتیاز دانشگاه تهران در شاخص‌های ارزیابی این نظام گزارش شدند.

«مؤسسۀ آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۴ خود که در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شده، نام ۷۳ مؤسسۀ ایرانی را در سیاهۀ مؤسسه‌های برتر جهان منتشر کرده است. بر پایۀ این گزارش، دانشگاه «صنعتی شریف» در جایگاه نخست ملی و ۳۵۰-۳۰۱ جهانی است.

در ویرایش ۲۰۲۴ نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»، روی هم، نام نزدیک به دو هزار مؤسسه از بیش از ۱۰۰ کشور جهان در فهرست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۶۵ مؤسسه از ایران در میان مؤسسه‌های برتر جهان (نزدیک به ۱۸۰۰ مؤسسه) جای گرفته بودند.

رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی «تایمز»، مؤسسه‌های پیشرو جهان را در پنج زمینۀ آموزش، چشم‌انداز جهانی، فضای پژوهشی، کیفیت پژوهش، و صنعت؛ بر پایۀ ۱۸ سنجۀ کمی ارزیابی می‌کند. روش‌شناسی سنجش و سنجه‌های ارزیابی نظام رتبه‌بندی تایمز نسبت به سال گذشته با تغییرهایی کلیدی همراه بوده است. در حالی که این نظام رتبه‌بندی تا سال گذشته از ۱۳ سنجۀ کمی برای ارزیابی بهره می‌برد، در ویرایش ۲۰۲۴، ۱۸ سنجۀ کمی به کار گرفته شده‌اند.

کلیدی‌ترین تغییر در شاخص کیفیت پژوهش رخ داده است. این شاخص که تا سال گذشته با عنوان «استنادها» مطرح بود و ۳۰ درصد امتیاز را به خود اختصاص می‌داد و سرانۀ استناد به هر عضو هیئت علمی در یک مؤسسه را محاسبه می‌کرد، در ویرایش ۲۰۲۴ به «کیفیت پژوهش» تغییر نام داده است و امتیاز سرانۀ استناد را به ۱۵ درصد از کل ارزیابی کاهش داده است. ماندۀ امتیاز این شاخص (یعنی ۱۵ درصد دیگر) به سه سنجۀ توان پژوهشی، برتری پژوهشی، و نفوذ پژوهشی داده شده است.

برای دیدن جداول بیشتر در این زمینه به این  آدرس  مراجعه کنید.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

تهران قدیم| مراسم عزاداری امام حسین(ع) در زمان قاجار/ عکس

در عصر قاجار بیش از دویست هیات در تهران مراسم عزاداری ایام محرم برقرار می‌کردند…

5 ساعت ago

تهران قدیم| این عکس از میدان انقلاب برای ۶۸ سال قبل است

تصویر زیر از میدان انقلاب در سال ۱۳۳۸ است.

5 ساعت ago

۲۰ درخواست اکثریت زندگی‌خواه از پزشکیان

ما اکثریت زندگی‌خواه ایران ضمن تبریک به دکتر مسعود پزشکیان و اعلام آمادگی برای همکاری…

5 ساعت ago

شلاق و حبس، مجازات ضرب و جرح دختر جوان / متهم اثبات کرد به زور تجاوز نکرده است

خرداد سال گذشته دختر ۳۱ ساله‌ای با مراجعه به پلیس آگاهی رباط کریم مدعی شد…

5 ساعت ago

دسترسی به اطلاعات اموات امکان پذیر می‌شود/ ثبت یک مناسبت جدید در تقویم رسمی کشور

سرپرست اتحادیه آرامستان‌های کشور از تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی آرامستان‌های کشور خبر داد.

5 ساعت ago