سمنان

استدلال‌های کرونایی علوم پزشکی/ وقتی «پسته» یک شهرستان را «قرمز» کرد!

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان، بنا به اعلام وزارت بهداشت و مسائل مطرح‌شده در جلسه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، استان سمنان مستعد ورود به شرایط قرمز کرونایی است و دو شهرستان شاهرود و دامغان امروز قرمز شده‌اند.

مسؤولان از مردم خواسته‌اند تا پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنند و از عادی انگاری موضوع بپرهیزند.

برخی مسائل از جمله تجمعات غیربومی برای برداشت محصولات کشاورزی به‌خصوص پسته نیز از عوامل ورود شهرستان‌هایی نظیر دامغان به دایره شهرهای قرمز کرونایی عنوان شده است.

ریسک ورود به شرایط قرمز کرونایی

رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود درباره آخرین شرایط کرونا در شهرستان‌های شاهرود و میامی می‌گوید: هفته گذشته در شرایط شکننده‌ای قرار داشتیم و با توجه به اینکه واکسیناسیون تکمیل نشده است، با وضعیت گسترش و شیوع بیماری روبه‌رو می‌شویم.

او تصریح کرد: ۸۵ درصد جمعیت زیرپوشش دانشگاه تا امروز دُز اول و ۵۴ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود گفت: بیش از ۳۰۰ هزار نفر از دانشگاه علوم پزشکی شاهرود خدمات دریافت می‌کنند و باید به پوشش ۹۰ درصدی تزریق واکسیناسیون برای دستیابی به ایمنی برسیم.

چمن اضافه کرد:‌ تزریق واکسن به‌تنهایی برای عدم ابتلا به کرونا کافی نیست و باید نسبت به رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و دوری از عادی انگاری اهتمام داشته باشیم.

او تصریح کرد: عادی‌سازی از جهات مختلف ریسک ورود به شرایط قرمز کرونایی و گسترش شیوع بیماری را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود گفت: در پیک پنجم همه‌گیری کرونا، ۵۰ بستری کرونا در شبانه‌روز داشتیم که در روند کاهشی به ۱۳ بیمار رسیدیم و امروز مجدداً به ۲۰ بستری کرونایی در شبانه‌روز رسیده‌ایم و به دلیل این روند افزایشی، شهرستان شاهرود قرمز شده است.

چمن تصریح کرد: در حال حاضر، ۱۵ بیمار کرونایی در بخش‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بستری هستند.

او گفت: باید امروز این زنگ خطر را جدی گرفته و با اقدامات مؤثر از جمله آگاهی بخشی و رعایت پروتکل‌ها و بیماریابی فعال از گسترش بیماری جلوگیری کنیم.

دامغان چرا قرمز شد؟

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان هم می‌گوید: در مجموعه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان، شهرستان دامغان از وضعیت نارنجی به قرمز تبدیل شد.

او تصریح کرد: شنبه گذشته ۱۸۹ بیمار کرونایی در مراکز زیرپوشش دانشگاه بستری بودند که امروز این تعداد به ۱۷۲ بیمار کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: شنبه هفته گذشته، ۱۳۲ بیمار کرونایی در شهر سمنان، ۳۷ بیمار در شهر دامغان و ۱۸ بیمار در شهر گرمسار بستری بودند.

دانایی ادامه داد: امروز در شهر سمنان با کاهش ۷۵ درصدی، ۸۸ بیمار کرونایی و در دامغان ۸۰ بیمار بستری هستند و گرمسار بدون تغییر بوده است.

او گفت: شهرستان دامغان در شهریورماه و مهرماه به دلیل رفت‌وآمدها به شهرستان به دلیل برداشت پسته دچار تغییر جمعیتی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان ادامه داد: نیاز است تا مداخله‌ای در این خصوص صورت گرفته و با غربالگری و قرنطینه در خصوص مناطق آلوده، خوشه بیماری کنترل شود تا این مهم در استان شیوع پیدا نکند.

دانایی بیان کرد: تیم‌های ویژه در طرح شهید سلیمانی به‌صورت گسترده نسبت به غربالگری در دامغان اقدام خواهند کرد.

او گفت: آسیب‌شناسی‌ها در نقاطی که به استان در بحث کرونا آسیب وارد می‌کنند، امری ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان تصریح کرد: نباید از شناسایی تعداد بیشتری از بیماران کرونایی هراس داشته باشیم و تعداد نمونه‌ها را باید افزایش داده و روند بیماریابی فعال را ادامه دهیم تا اجازه گسترش بیمار را ندهیم.

دانایی بیان کرد: در بحث واکسیناسیون باید اقدامات مداوم و جدی در دستور کار قرار گرفته و تلاش بیشتری داشته باشیم تا جامعه هدف بیشتری را پوشش دهیم.

او گفت:‌۵۱۰ هزار دُز واکسن تاکنون در مجموعه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان تزریق شده و روند واکسیناسیون در استان روند مطلوبی است و روند تزریق دُز دوم واکسن نیز تسریع یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان بیان کرد: با نظارت‌ها، ۱۴۰ پرونده برای متخلفان تشکیل و ۱۰ واحد اقتصادی اقتصادی پلمب شده است.

دانایی یادآور شد: رعایت پروتکل‌های های متناسب با رنگ‌بندی قرمز کرونایی در دامغان امری ضروری است.

مدارس و نگرانی مردم

در این بین، آنچه بیش از همه سبب نگرانی خانواده‌ها شده و در پیام‌های متعدد آنها نیز شاهد آن هستیم، بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی است.

تعدادی از خانواده‌ها از اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان خواسته‌اند تا در شرایط خطرناک اخیر، در این باره تمهیدات بهتری بیندیشند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۳/م/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا