Categories: فرهنگ و هنر

استقبال پایتخت ایران از مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر

استقبال پایتخت ایران از مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، مراسم مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در روز عید سعید غدیر دقایقی قبل با حضور گسترده اقشار مختلف مردم تهران، مواکب، هیئات مذهبی، گروه‌های جهادی و مردمی و مؤسسات فرهنگی از حد فاصل خیابان دماوند تا میدان آزادی آغاز شد.‌ البته این برنامه پیش از موعد مقرر با استقبال عاشقان امیرالمؤمنین علیه‌السلام مواجه شد.  مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر بناست تا ساعت ۲۲ امشب ادامه داشته باشد.

نصب ۲۱۱ ایستگاه شهربازی‌ رایگان و ۱۰۰ استیج نقالی و سرودخوانی، ۲۶ ایستگاه نورافشانی، ۲۰ چایخانه، نصب ایستگاه‌های جمع‌آوری اسباب‌بازی‌ها، ۲۲ سیاه‌چادر اقوام و ۳۰۰ موکب فرهنگی با حضور ۱۰ کشور جهان، ۶۰۰ گروه سرود به همراه با حضور والدین با کودکانشان و نیز حضور و ارائه خدمات مختلف پذیرایی، خدمات فرهنگی و خدمات درمانی و …از جزئیات این برنامه است.

به گفته‌ی مسئولان امر، امسال با افزایش ۳۰ درصدی استقبال مواکب برای شرکت در رویداد مهمونی غدیر مواجه هستیم و بنا بر این گزارش، ۲۲ هزار موکب ثبت نام کرده‌اند. و امسال پیش‌بینی می‌شود ۴ میلیون نفر در این مراسم دینی حضور داشته باشند. و اکنون با لحظات آغازین این مراسم، مردم ولایتمدار این سرزمین بار دیگر حماسه‌ای تاریخی را رقم زدند و از این جهت برآورد می‌شود این میزان از جمعیت به بیش از رقم تخمینی برسد.

خدمات حمل و نقل شهرداری تهران برای مهمانی غدیر

سال گذشته در جشن غدیر تهران شاهد حدود ۴ میلیون جمعیت، ۵۴ هزار خادم موکب، کمک نقدیِ ۴۳۴ هزار نفر بانی، اهدای ۱۰۰ هزار اسباب بازی از سوی کودکان تهران به کودکان مناطق محروم، ۱۳۰۰ موکب مردمی در قالب ۱۶۰۰ غرفه ساماندهی شدند. پیش‌ببنی‌ها و تخمین‌ها حکایت از حضور ۳ میلیون‌نفری جمعیت مردم تهران را داشت و اکنون با لحظات آغازین این مراسم، مردم ولایتمدار این سرزمین بار دیگر حماسه‌ای تاریخی را رقم زدند و از این جهت برآورد می‌شود این میزان از جمعیت به بیش از رقم تخمینی برسد.

نصب شهربازی‌های متحرک و اسباب‌بازی‌ها در سرتاسر این مسیر، سبب جذب بسیاری از والدین کودکان در این مراسم شده است.‌ کنار آن، هر کدام از مواکب به ارائه خدمات مختلف پذیرایی، خدمات فرهنگی و خدمات درمانی و… می‌پردازند.

در طول مسیر برای اقامه نماز مغرب و عشاء تمهیداتی اندیشیده شده است و مسئولان امر مکان‌هایی را در نظر گرفته‌اند تا عاشقان امیرالمؤمنین علیه‌السلام به اقامه نماز بپردازند. این مسیرها همچون سال قبل شامل مسیرهای زیر است:

🔹میدان آزادی زیر برج ناحیه حمزه سیدالشهدا
🔹دانشگاه شریف
🔹ناحیه مقداد مهدیه امام حسن(ع)
🔹مسجد صاحب‌الزمان(عج) بهبودی آزادی
🔹نواب (توحید) تقاطع آزادی
🔹دانشگاه تهران
🔹چهارراه ولی‌عصر ـ انقلاب، ناحیه ولی‌عصر (عج)
🔹میدان فردوسی (ناحیه ولی‌عصر یا سلمان)
🔹دروازه دولت ـ مسجد دانشگاه خوارزمی
🔹خیابان سپاه ـ انقلاب مسجد عمار یاسر
🔹انقلاب خ نامجو ـ مسجد امام رضا علیه‌السلام
🔹میدان امام حسین علیه‌السلام

 

.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، چهار سکوی اصلی در میدان امام حسین(ع)، میدان فردوسی، میدان انقلاب و میدان آزادی برپا است و در هر یک از میادین بزرگ شهر، برنامه‌های متنوعی درحال اجراست.

برای این مراسم ۳۵۰ ون تاکسی جهت رفت و آمد مردم مؤمن شهرمان تدارک دیده شده است و این تاکسی‌ها از آغاز محدوده‌های ترافیکی، مشتاقان حضور در این مراسم را تا ابتدای محدوده‌های آغاز مراسم می‌رسانند.همچنین به گفته مسئولان شهرداری تهران، متروی تهران تا ساعت ۲۳ به فعالیت خود ادامه و خدمات خود را در محدوده مراسم به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

ساعت حدود ۱۹ و ۴۰  دقیقه است و مردم مؤمن ما آماده اقامه نماز می‌شوند.

در سوی دیگر این میدان پر شور و هیجان موکب‌هایی که بناست اطعام داشته باشند،‌ کم کم آماده پذیرایی از مهمانان غدیری می‌شوند.

حضور کودکان و نوجوان دهه هشتاد و نودی همراه با والدینشان خیلی ملموس است و جلوه‌ای زیبا به این مراسم بخشیده است.

ساعت حدود ۱۹ و ۴۰  دقیقه است و مردم مؤمن ما آماده اقامه نماز می‌شوند.

در سوی دیگر میدان امام حسین شور و هیجان، موکب‌هایی که بناست اطعام داشته باشند بالاست و موکب داران کم کم آماده پذیرایی از مهمانان غدیری می‌شوند.

حضور کودکان و نوجوان دهه هشتاد و نودی همراه با والدینشان خیلی ملموس است و جلوه‌ای زیبا به این مراسم بخشیده است.

دقیقه به دقیقه به تعداد جمعیت افزوده می‌شود و در جای جای محدوده مراسم و حتی خارج از آن، شاهد تراکم جمعیت هستیم تا حدی که راه رفتن در مسیر را برای مهمانان دشوار می‌کند.

با شنیده شدن صدای اذان مغرب در ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه برنامه‌ها به صورت موقت متوقف شد تا مهمانان در مکان‌های از قبل تعیین‌شده به اقامه نماز بپردازند. در میدان امام حسین علیه‌السلام گروهی از مؤمنان دیده می‌شوند که دسته دسته به نماز جماعت ایستاده‌اند و تصویری زیبا را از عبودیت خود به درگاه خداوند متعال رقم زده‌اند.

 

.

 

.

عقربه‌های ساعت، ۲۰ و ۴۰ دقیقه را نشان می‌دهد که باران رحمت الهی باریدن می‌گیرد و حال و هوایی دیگر به مهمانی غدیر می‌بخشد. مردم مؤمن و مشتاق خاندان عترت، اما همچنان در برنامه‌های این مراسم حضور دارند.

مراسم نورافشانی در میادین اصلی شهر آغاز شد و جلوه‌ای زیبا به شهر تهران بخشید.

یکی از خلاقیت‌های زیبای مراسم مهمانی غدیر، ساخت کشتی نمادین «سفینهالحسین (ع)» است. این کشتی برای آن دسته از افرادی که قصد دارند طی پویش «اسباب بازی»، اسباب‌بازی‌های خود را به مناطق محروم و کودکان غزه ارسال کنند، ساخته شده است؛ به این صورت که اسباب‌بازی‌های خود را درون این کشتی قرار می‌دهند تا طی روزهای آینده از طریق کشتی به کودکان غزه اهداء شود.

ساعت ۲۲ است، اما همچنان مشتاقان امیرالمؤمنین علیه‌السلام همچنان با شور و  شیاق در مراسم مهمانی کیلومتری غدیر حضور دارند. تمام میادین شهر را انبوه جمعیت فرا گرفته است. رضا هلالی همراه با محمدرضا توشه‌ور به اجرای نماهنگ مشغولند و استقبال‌کنندگان این برنامه را اکثراً کودکان و نوجوان شکل می‌دهند.

این برنامه بنا بود تا ساعت ۲۲ پایان یابد، اما به دلیل استقبال گسترده مهمانان، همچنان ادامه دارد.

انتهای‌پیام/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

گزارش سردار رادان از امنیت روز انتخابات

فرمانده فراجا گفت: خوشبختانه تا این لحظه هیچگونه حادثه امنیتی در هیچ نقطه‌ای از کشور…

13 ساعت ago

پیش‌بینی آب‌وهوای تهران طی روزهای آینده

اداره کل هواشناسی استان تهران از افزایش ابر و افزایش وزش باد برای استان تهران…

13 ساعت ago

شگرد جدید قاچاق‌چیان چوب؛ حمل با خودروهای شاسی‌بلند!/ عکس

کشف چوب آلات قاچاق از خودروی شاسی بلند در صومعه‌سرا خبرساز شد.

13 ساعت ago

بازداشت یکی از متخلفان انتخابات ریاست جمهوری در این شهر

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهشهر گفت: شخصی که در یکی از شعب اخذ رای…

13 ساعت ago

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در آذربایجان‌غربی: پیر و جوان پای صندوق‌های رای

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در آذربایجان‌غربی همزمان با سایر نقاط کشور در حال برگزاریست و…

16 ساعت ago

عکس‌های دیده نشده از هالیوود کلاسیک/ این چهره‌ها را می‌شناسید؟

به تازگی کتاب «چهره‌های افسانه‌ای هالیوود کلاسیک» شامل پرتره‌های ستاره‌های عصر طلایی هالیوود بین دهه‌های…

16 ساعت ago