Categories: هرمزگان

اعزام ۵۰ گروه جهادی به مناطق زلزله‌زده فین بندرعباس/ از توزیع چادر تا معاینه و درمان مردم+عکس و فیلم

به گزارش برگزیده های ایران از بندرعباس، عصر یک شنبه ۲۳ آبان ماه دو زلزله مهیب ۶.۳ و ۶.۴ ریشتری استان هرمزگان را لرزاند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که از ساکنان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گرفته تا مردم کرمان در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از کانون این زلزله‌ نیز شدت آن را حس کردند.

لطف خدا با مردم هرمزگان یار بود و این زلزله جز یک مورد فوتی که آنهم ناشی از سقوط تیربرق بود و ۱۰۴ زخمی که همگی به سلامت از بیمارستان مرخص شدند، خسارت جانی دیگری در بر نداشت اما در حوزه خسارات مادی و به گفته رضا مدرس معاون عمرانی استانداری هرمزگان، ۵ روستا تا ۹۰ درصد و حدود ۱۵ روستا و منطقه دیگر بین ۲۰ تا ۷۰ درصد خسارت دیدند.

اعزام ۵۰ گروه جهادی به منطقه زلزله‌زده

یاسین باوقار عصر امروز در حاشیه رزمایش اقتدار جهادگران بسیج سازندگی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: ۲۲ هزار نفر در استان در قالب گروه‌های مختلف جهادی سازماندهی شده‌اند.

وی افزود: در جریان زلزله فین بندرعباس تاکنون ۵۰ گروه جهادی با بیش از هزار نفر جمعیت به منطقه اعزام شده‌اند.

 

 

به گفته رییس سازمان بسیج سازندگی هرمزگان، انجام خدمات پزشکی توسط گروه‌های جهادی جامعه پزشکی، کمک به آموزش تحصیلی دانش‌آموزان توسط گروه های جهادی فرهنگی، خدمات فنی جهت کمک به ساخت‌وساز ، ترمیم و آوار برداری از جمله فعالیت‌های این گروه های جهادی در منطقه زلزله زده است.

 

توزیع و برپایی چادر اولین گام گروه‌های جهادی

منوچهر دانشمند مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به فارس می‌گوید: اولین گام برای مناطق زلزله‌زده اعزام گروه‌های جهادی بود که بتوانند در صحنه مدیریت میدانی نیز تجربه داشته باشند و لذا دو گروه جهادی ستاد اجرایی از همان ساعات اولیه زلزله راهی مناطق زلزله‌زده شدند تا ضمن کمک به برپایی چادر، اقلام ضروری زندگی مردم را نیز میان آنان توزیع کنند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: توزیع ۹۰۰ پتو طی شب‌های اخیر در منطقه زلزله‌زده فین بندرعباس و توزیع روزانه ۵۰۰ بسته غذای گرم میان مردم زلزله‌زده از دیگر اقدامات گروه‌های جهادی بوده است.

تیم جهادی پزشکی و درمان رایگان مردم

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام یکی دیگر از کارکردهای گروه‌های جهادی در زلزله فین را مشارکت در زمینه سلامت و بهداشت مردم عنوان کرد و گفت: با همکاری دیگر گروه‌های جهادی که با همت سپاه امام سجاد (ع) و قرارگاه مدینه منوره به منطقه آمده‌اند، تیم جهادی پزشکی تدارک دیده شده که در منطقه مستقر هستند و کار رسیدگی به سلامت مردم و معاینه روستا به روستای بیماران احتمالی را بر عهده دارند و دارو نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

کمک به آوار برداری و خارج ساختن وسایل زندگی مردم از زیر آوار

یاسین باوقار مسؤول بسیج سازندگی سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان گفت: یکی از کارویژه‌های تیم‌های جهادی از همان روز اول، کمک به خارج کردن وسایل زندگی مردم از زیر آوار بود. تیم‌های جهادی با تقسیم کار در مناطق مختلف زلزله‌زده در کنار مردم بودند تا بتوانند زندگی خود را از زیر آوار خارج کرده و ضمن انتقال به نقطه امن برای جلوگیری از آسیب دوباره با فروریختن بناها در اثر پس‌لرزه‌ها، آرامش دهنده آنان با حضور مستمر خویش باشند.

 

کمک به غربالگری بهداشتی

به گفته مهدی دوستی استاندار هرمزگان، یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در مورد مناطق زلزله‌زده آن است که مسائل و مشکلات هر نقطه به خوبی احصا و حتی در زمینه مسائل سلامت مردم نیز یک غربالگری مستمر و مناسبی صورت گیرد و لذا گروه‌های جهادی در این زمینه نیز نقش آفرینی خوبی داشته‌اند و ما در ثبت اطلاعات هر کدام از زلزله‌زدگان برای بازسازی منطقه نیز از توان گروه‌های جهادی، بسیج و سپاه نیز بهره برده‌ایم.

 

تمیز کاری منازل کمتر آسیب دیده

پاره‌ای از گروه‌های جهادی مستقر در مناطق زلزله‌زده با تقسیم کار در روزهای اخیر، پاکسازی منازل مردم از گرد و خاک آوار را آغاز کرده‌اند و گروهی دیگر نیز کار ثبت خسارات را بر عهده گرفته‌اند تا با مراجعه بنیاد مسکن و بانک‌ها برای تعیین خسارات و میزان تسهیلات، کار با سرعت و شتاب بیشتری صورت گیرد.

 

از سوی دیگر وقتی مردم منطقه شمار زیادی از گروههای جهادی را در منطقه مشاهده می‌کنند، حس قوت قلب یافته و به زندگی امید دوباره و دوچندانی می‌یابند.

توزیع ۶ هزار چادر با همکاری گروه‌های جهادی

مختار سلحشور مدیرکل هلال احمر نیز در تازه‌ترین گفت‌وگوی رسانه‌ای از توزیع ۶هزار چادر در مناطق زلزله‌زده در همکاری مشترک گروه‌های هلال احمر و گروه‌های جهادی خبر داد و عنوان کرد: در مناطقی که با سرما مواجه هستند نیز توزیع والور و پتو و نیز نفت سفید را نیز از روز سوم زلزله داشته‌ایم.

 

توزیع غذای گرم

از همان روز دوم زلزله، آشپزخانه جهادی‌ها برای تولید روزانه غذای گرم در مناطق زلزله‌زده کار خود را آغاز کرد تا مردمی که بساط زندگی‌شان زیر آوار مانده، بتوانند از غذای گرم بهره‌مند شوند.

 

استقرار کاروان سلامت

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام هرمزگان همچنین در بیان بخش دیگری از خدمات گروه‌های جهادی به مردم به استقرار تیم کاروان سلامت ستاد اجرایی با همکاری تیم جهادی جامعه پزشکی اشاره و گفت: سرکشی به مناطق روستایی و معاینه کودکان و سالخوردگان از دیگر اقدامات این گروه جهادی است.

 

دندانپزشکان جهادی هم از فردا به مناطق زلزله زده می‌روند

دانشمند همچنین به فارس گفت: از فردا استقرار دندانپزشکان جهادی را در مناطق زلزله زده فین خواهیم داشت و مواد اولیه و تجهیزات لازم را نیز برای ارائه خدمات به مردم فراهم کرده‌ایم که مردم زلزله زده از خدمات دندانپزشکی نیز بهره مند شوند.

جهادی‌ها امید را باز می‌گردانند

حال و هوای سازندگی در مناطق زلزله‌زده فین بندرعباس با حضور جهادی‌ها پر امید به پیش می‌رود و اگر بانک‌ها و دولت بنجنبند، بر اساس پیش بینی‌های استاندار هرمزگان می‌توان کار بازسازی مناطق زلزله‌زده را پس از آواربرداری کامل که اکنون در جریان است، تا پایان سال پایان داد.

 

 

گزارش: مهدی خسروی

انتهای پیام/۸۸۰۵۵/ی


admin

Recent Posts

بازداشت داروفروش شیاد در فضای مجازی

داروفروشی که تاریخ انقضای داروها را تمدید می‌کرد، بازداشت شد.

13 ساعت ago

صادق زیبا کلام روانه زندان شد

صادق زیباکلام برای اجرای حکم به زندان رفت.

13 ساعت ago

زیباکلام کجا دستگیر شد؟

صادق زیباکلام در مسیر نمایشگاه کتاب دستگیر شد.

13 ساعت ago

جزئیات مرگ تلخ و مرموز بلاگر مشهدی

طلا زن جوانی بود که در مشهد سکونت داشت، تبلیغات برندهای مختلف لوازم آرایشی را…

13 ساعت ago

آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور

آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور اعلام شد.

13 ساعت ago

قیمت قبر در بهشت زهرا اعلام شد

قیمت قبر رزروی در بهشت زهرا از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۵…

13 ساعت ago