Categories: اخبار روز

افتتاح طولانی‌ترین آزادراه ایران ۱۹ مهر با حضور رییس‌جمهور

افتتاح طولانی‌ترین آزادراه ایران ۱۹ مهر با حضور رییس‌جمهور

– اخبار اقتصادی –

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برگزیده های ایران اظهار کرد: همزمان با سفر رییس جمهوری به استان فارس، آزادراه شیراز ـ اصفهان به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: قرار است ۱۹ مهرماه با حضور رییس‌جمهوری این آزادراه افتتاح شود.

به گزارش برگزیده های ایران، آزادراه شیراز ـ اصفهان به‌طول کلی ۳۷۰ کیلومتر به‌عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال ـ جنوب کشور حدفاصل شیراز ـ ایزدخواست به‌طول ۲۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد تا بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای احیای این مسیر مهم ملی و بین‌المللی از بندرانزلی در شمال به جنوب کشور، محقق شود.

آزادراه شیراز ـ ایزدخواست به‌طول ۲۱۲ کیلومتر به‌عنوان بخشی از آزادراه شیراز ـ اصفهان در ۴ خط عبوری شامل دو خط رفت و دو خط برگشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با مشارکت سرمایه‌گذاران تکمیل و به‌زودی افتتاح می‌شود.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ۵۰ درصد سرمایه احداث این آزادراه و سرمایه‌گذاران نیز ۵۰ درصد دیگر سرمایه‌گذاری این آزادراه را با هزینه ۸ هزار میلیارد تومان به‌عهده داشته‌اند و بر اساس ارزیابی‌ها، ارزش روز این آزادراه که در مرحله بهره‌برداری است ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

آزادراه شیراز- اصفهان به دو قسمت تقسیم شده است که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز – ایزدخواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامه‌ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد. همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل می‌شود.

بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا – سه راهی مبارکه – ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد. هم اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهره برداری از ۲۱۲ کیلومتر از آزادراه شیراز – اصفهان، حد فاصل شیراز – ایزدخواست هستیم.

بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت ۱۳۴ کیلومتر فاصله شــیراز تا اصــفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی ۴۰ هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش ۱۲۰ دقیقه‌ای زمان سفر، کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳,۱۲۰ میلیارد ریال، است.

 استفاده از روسازی بتنی برای اولین بار در کشور، ملاحظات زیست‌محیطی کاشت ۱۰۰هزار اصله نهـال در حریـم آزادراه، رونق گردشگری عبور از مناطق زیبا شمال غربی استان فارس و عبور از سلسله جبال رشته کوه‌های زاگرس از دیگر دستاوردهای ساخت این آزادراه مهم در کشور است.

در طول مسیر این پروژه آزادراهی، ۲۵ دستگاه پل بزرگ به طول ۲۳۷۰ متر و ۵۹۲ دستگاه پل کوچک به طول ۸ هزار متر اجرا شده است.

در طول مسیر ۱۰ مجتمع خدمات رفاهی نیز برای رفاه حال مسافران این مسیر احداث شده است.

پل سردار سلیمانی به طول ۲۶۴ متر یکی از پل‌های خاص این مسیر آزادراهی است که در قطعه ۳ واقع شده است و بر روی دره رودخانه سپیدرود به عنوان مرتفع ترین پل آزادراهی احداث شده است. عملیات اجرایی این پل با اتکا به توان داخلی در ۴۸ ماه به طول انجامیده است.

بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، کریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور به منظور ارتباط دریای‌خزر به خلیج‌فارس طراحی شده و در دست اجراست. این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی می‌شود. آزادراه شیراز – اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال – جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهده دار است. این آزادراه به عنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل می‌کند از این رو با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند.

همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به وجود دو قطب‌های گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

3 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

4 هفته ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

1 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

1 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

1 ماه ago