Categories: اخبار روز

افتتاح قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال با حضور رئیس جمهور/ ‌پیچید‌ه‌ترین‌ آزادراه ایران چه ویژگی‌هایی ‌دارد؟

افتتاح قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال با حضور رئیس جمهور/ ‌پیچید‌ه‌ترین‌ آزادراه ایران چه ویژگی‌هایی ‌دارد؟

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرج،  قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال به طول ۱۶.۵ کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به عنوان نخستین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲، با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری بهره‌برداری شد.

با بهره‌برداری از این قطعه، آزادراه تهران ـ شمال به استان مازندران متصل و نخستین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران برقرار شد.‌

براساس این گزارش، این ‌قطعه از آزادراه ‌بیش‌ترین حجم تونل و پل را در یک پروژه دارد ‌به نحوی که ۸۶ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان‌دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.

افتتاح باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال با حضور رییس جمهور

تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶.۵ کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل شد.

ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی، ساخت پلی به بلندی ۳۲۰ متر، رکورد بیش‌ترین میزان کابل‌کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها از ‌مهم‌ترین مشخصات فنی این پروژه است که برخی از این موارد برای نخستین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.

تمام سیستم‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و … به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند برای نخستین بار در کشور در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شده ‌است که با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران ـ شمال به مازندران میسر شد.

از فاز دوم این آزادراه ‌تاکنون تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از ۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران ـ شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز می‌شود، باقی می‌ماند که به طول ۴۷  کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه‌راهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.

همزمان با بهره‌برداری از قطعه دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم ساخت این آزاد راه عملیات ساخت آزاد راه چالوس تا رامسر نیز اجرایی خواهد شد.

فاز سوم این پروژه که در محدوده استان مازندران قرار دارد از طریق سرمایه‌گذاری کشور چین در دستور کار قرار دارد. فاز پنجم پروژه از چالوس تا رامسر است. این پروژه ۷۹کیلومتر تونل و دو کیلومتر‌پل دارد که انتهایش به رامسر می‌رسد.

با بهره برداری از این مسیر و حذف پیچ و خم های جاده چالوس، احتمال وقوع سوانح جاده ای به میزان قابل توجهی کاسته شده و سالانه ۱۲.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. کاهش آلاینده ها به میزان ۵۱۱ تن در سال و همچنین کاهش استهلاک وسائل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی های تردد مسافران در این مسیر است. برای ساخت این مسیر از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال، روزانه بالغ بر ۳۰۰۰ نفر فعالیت داشتند و ۱.۱ میلیون متر مکعب علمیات کوهبری، ترانشه، سنگبرداری و خاکریزی در آن انجام شده است.

/

 

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

4 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

1 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

2 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 ماه ago