Categories: اجتماعی

افزایش تعداد کرگدن‌ها/ شکار همچنان تهدید اصلی است

افزایش تعداد کرگدن‌ها/ شکار همچنان تهدید اصلی است

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، بر اساس آخرین آمار، تعداد کرگدن‌ها در سراسر جهان اندکی افزایش یافته، اما همزمان شکار غیرقانونی این گونه نیز رشد کرده است. این افزایش شکار، به‌ویژه در آفریقای جنوبی، جایی که تقاضای بالایی برای شاخ کرگدن وجود دارد، شکارچیان را به سمت این حیوانات کشانده و آن‌ها را در معرض خطر جدی قرار داده است.

در سال ۲۰۲۳، در مجموع ۵۸۶ کرگدن در آفریقا کشته شدند که بیشتر آن‌ها در آفریقای جنوبی بود که بیشترین جمعیت کرگدن‌ها را دارد. این تعداد نسبت به ۵۵۱ مورد گزارش شده در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

شکار و تجارت “کرگدن‌های عظیم‌الجثه” را به لبه پرتگاه انقراض برده است

طبق گزارشی که بنیاد بین‌المللی کرگدن منتشر کرده است، تعداد کرگدن‌های سفید از ۱۵۹۴۲ در سال ۲۰۲۲ به ۱۷۴۶۴ در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است اما جمعیت کرگدن‌های سیاه و کرگدن بزرگ تک‌ شاخ ثابت مانده است. با این حال، زیرگونه‌ای دیگر به نام کرگدن سفید شمالی عملاً منقرض شده است و تنها دو ماده از آن در یک پناهگاه خصوصی امن در کنیا نگهداری می‌شوند. دانشمندان در حال تلاش برای تولید جنین از تخم و اسپرم جمع‌آوری شده از کرگدن‌های سفید و انتقال آن به یک کرگدن ماده سیاه جایگزین هستند.

با ترکیب تمام زیرگونه‌ها، اکنون در جهان تنها حدود ۲۸ هزار کرگدن باقی مانده است، در حالی که در آغاز قرن بیستم این تعداد به ۵۰۰ هزار می‌رسید.

کرگدن‌ها با تهدیدات مختلف زیست‌محیطی مانند از دست دادن زیستگاه به دلیل توسعه و تغییرات آب و هوایی مواجه هستند اما شکار غیرقانونی، بر اساس این باور که شاخ‌های آن‌ها دارای مصارف دارویی است، همچنان تهدید اصلی است.

فیلیپ موروثی؛ معاون حفاظت از گونه‌ها در بنیاد حیات وحش آفریقا گفت: حفاظت نقش بزرگی در افزایش جمعیت کرگدن‌ها داشته است و در کنیا، تعداد آن‌ها از ۳۸۰ در سال ۱۹۸۶ به ۱۰۰۰ در سال گذشته افزایش یافت. در کنیا کرگدن‌ها به پناهگاه‌ها آورده شده و محافظت شده‌اند.

موروثی از یک کمپین حمایت می‌کند که تقاضا برای شاخ کرگدن را پایان دهد و همچنین فناوری جدیدی را در ردیابی و نظارت بر کرگدن‌ها برای محافظت از آن‌ها اتخاذ کند.

او همچنین بر اهمیت آموزش جوامع محلی در مورد مزایای کرگدن‌ها برای اکوسیستم و اقتصاد تاکید می‌کند.

کرگدن‌ها به عنوان گیاهخواران بزرگ نقش مهمی در اکوسیستم دارند و با چرای گیاهان، به رشد جنگل‌ها کمک می‌کنند و زیستگاه‌های مناسبی برای سایر حیوانات ایجاد می‌کنند.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

6 روز ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

7 روز ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

7 روز ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

7 روز ago

طرح مدیریت خدمات شهری و روستایی در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن بررسی طرح جامع…

7 روز ago

خلف‌وعده مسئولان ؛ ۱۳۰۰۰ معلول همچنان بی‌مستمری!

ماجرای قطع واریز مستمری ۱۳ هزار معلول همچنان ادامه دارد و علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان…

7 روز ago