اقتصادی

الزام شرکت‌های بورسی به واریز متمرکز سود سهام از دو ماه آینده

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس گفت: امروز میزبان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بودم و دغدغه‌های سهامداران خرد را مطرح کردم. 

وی افزود: یکی از توافقات صورت گرفته این بود که ظرف دو ماه آینده پرداخت سود سهام همه شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام انجام شود. 

به گفته نماینده ابهر، سلطانیه و خرمدره در مجلس، امید است سازمان بورس با عمل به این وعده اراده خود برای حمایت از سهامداران خرد را نشان دهد.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «سود مجامع را مستقیم به حساب واریز کنید» و «سود تمام شرکتهای بورسی به حساب سجام واریز شود» در مورد لزوم واریز سود همه شرکت‌های بورسی به حساب شبا در سامانه سجام این موضوع را ثبت کرده و خواهان پیگیری شدند.

در عین حال با توجه به قانون تجارت کنونی شرکت‌های بورسی هر سال برای بررسی عملکرد مالی و برگزاری مجمع عمومی خود تا پایان تیرماه فرصت دارند که عملکرد سال مالی گذشته خود را در مجمع مطرح کرده و اگر سودی در مجمع تصویب می‌شود، طبق همان قانون هشت ماه بعد از مجمع فرصت دارند، این سود را به حساب ذی‌نفعان و سهامداران واریز کنند، اما این قانون به هیچ وجه الزام نکرده که پرداخت سود چگونه و از چه طریقی باشد.

در عین حال با توجه به شرایط کرونا و لزوم برنامه‌ریزی برای مراجعه کمتر سهامداران به شبکه‌ بانکی، لازم است سود شرکت‌ها از طریق یک حساب متمرکز که در سامانه اطلاعات مشتریان، سجام اعلام شده است، واریز شود.

از سال گذشته که تعداد زیادی از مردم وارد بورس شدند و سهامداران خرد به حدود ۵۷ میلیون نفر رسیده‌اند با توجه به اینکه عمده سهامداران خرد دارای سهام پراکنده و ناچیز هستند، منطق حکم می‌کند شرکت‌های بورسی برای کاهش هزینه‌های اداری و نیز جلوگیری از رفت و آمد مردم و معطلی آنها سود سهامداران را به صورت متمرکز و از طریق سجام واریز کنند. 

نبود الزام برای نحوه عمل شرکت‌‌های بورسی باعث شده بسیاری از سودهای خرد و پراکنده سهامداران در حساب شرکت‌های بورسی رسوب کند و یا صاحبان این سودها از زمان واریز و اختصاص سود خبر نداشته باشند یا به دلیل کم بودن سود، فرصت و حوصله مراجعه به بانک نداشته باشند، که این یک نوع حق‌الناس است که برگردن مدیران شرکت‌های بورسی باقی می‌ماند.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا