Categories: سلامت

امیدواریِ ۸۱ درصد مردم به اثربخشی واکسن کرونا

به گزارش عصر شنبه گروه فرهنگی برگزیده های ایران از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، موج ششم نظرسنجی دیدگاه مردم در خصوص کرونا، آبان ۱۴۰۰ با  حجم نمونه ۲۱۱۲ نفر از  افراد بالای ۱۸ سال به بالای ساکن در شهر و روستاهای کشور و به صورت تلفنی انجام شده است. به استناد این نظرسنجی ۸۱.۳ درصد به اثربخشی واکسن کرونا امید دارند. این نظرسنجی نشان می‌دهد ۵۰.۹ درصد پاسخگویان به میزان زیاد و ۳۰.۴ درصد تا حدی به اثربخشی واکسن کرونا امیدوار هستند.

در مقابل ۱۷.۳ درصد افراد نیز امید چندانی به اثربخشی این واکسن برای پایان­بخشی به اپیدمی کویید ۱۹ ندارند.

بیش از ۸۴ درصد مردم واکسن زده‌اند

نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین نشان می‌دهد ۸۴.۲ درصد پاسخگویان واکسن کرونا زده­ اند. ۶۳.۴ درصد افراد پاسخگو گفته‌­اند هر دو دوز و ۲۰.۸ درصد نیز گفته‌اند که یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده ­اند. ۱۵.۸ درصد پاسخگویان نیز اعلام کرده­ اند، واکسن کرونا نزده ­اند.

کاهش نگرانی حدود ۷۵ درصد مردم از ابتلا به کرونا

براساس این نظرسنجی، ۷۴.۹ درصد پاسخگویان، واکسیناسیون عمومی را در کاهش میزان نگرانی از ابتلا به کرونا مؤثر دانسته‌اند. به استناد نظرسنجی پژوهشگاه ۵۵.۳ درصد پاسخگویان، واکسیناسیون عمومی را در کاهش میزان نگرانی­ از ابتلای خود یا اعضای خانواده به ویروس کرونا مؤثر دانسته‌اند. ۱۹.۶ درصد افراد پاسخگو نیز اعلام کرده‌اند تا حدی واکسیناسیون عمومی از میزان این نگرانی کاسته است.

 از سوی دیگر ۲۴.۵ درصد پاسخگویان معتقدند تزریق واکسن کرونا در جامعه از نگرانی­های مرتبط با ابتلای خود یا خویشاوندان آنها به این ویروس کم نکرده است.

عادلانه بودن توزیع واکسن

براساس نظرسنجی پژوهشگاه ۶۴.۷ درصد پاسخگویان نحوه نوبت­ دهی و واکسیناسیون  را در بین گروه­های جامعه را عادلانه دانسته ­اند. در حالی که ۱۲ درصد نسبت به این موضوع اعلام مخالفت کرده­ اند. همچنین ۱۸.۷ درصد افراد نیز تا حدی توزیع واکسن در بین اقشار جامعه را درست وعادلانه ارزیابی کرده­ اند.

به گزارش برگزیده های ایران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پس از شیوع ویروس کرونا در کشور به بررسی ابعاد فرهنگی-اجتماعی این ویروس در کنار دیگر ابعاد آن پرداخته است. در بعد فرهنگی نگاه به چگونگی گذران اوقات فراغت مردم در ایام خودقرنطینگی در اوایل این اپیدمی و با کاهش برخی محدودیت¬ها بررسی رفتارهای فراغتی مردم ایران یکی از عمده¬ترین مسائل بررسی شده بوده است. 

در بعد اجتماعی موج سوم این مجموعه نظرسنجی به بررسی ابعاد روحی و روانی جامعه ایران در دوران کرونا اختصاص یافت. در مجموع گزارش‌های نظرسنجی کرونا که توسط مجموعه پژوهشگاه اجرا شده است در دو بخش در بازه‌های زمانی مختلف به مساله اپیدمی کوئید ۱۹ پرداخته است. پس از موج اول که در فروردین ۱۳۹۹ اجرا شد، در پنج موج بعدی مجموعه‌ای از سوالات روندی به بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، اعتماد به مسئولین و سیاست‌های کنترل بحران، منابع کسب اخبار مرتبط با کرونا، میزان ابتلا به کرونا، نگرانی از ابتلا به کرونا و پیشبینی پایان¬پذیری دوران کرونا اختصاص یافته است.

همچنین از موج دوم در کنار سوالات روندی به بررسی پرونده‌های مرتبط با این شرایط اختصاص یافت. همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، در موج دوم زیست مجازی ایرانیان در عصر کرونا، در موج سوم مسائل روحی و روانی جامعه ایران، در موج چهارم اوقات فراغت در عصر کرونا، در موج پنجم تمایل به واکسینه شدن و در موج ششم تزریق واکسن کرونا و تغییر سیاست‌های کنترلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به غیر از موج اول مجموعه نظرسنجی کرونا (که در سطح مراکز استان¬ها بود) دیگر موج‌های اجرا شده در سطح ملی و با تعداد نمونه بالای دو هزار نفر در سطح شهر و روستا اجرا شده است.

موج ششم نظرسنجی دیدگاه مردم در خصوص کرونا، آبان ۱۴۰۰ با  حجم نمونه ۲۱۱۲ نفر از  افراد بالای ۱۸ سال به بالای ساکن در شهر و روستاهای کشور و به صورت تلفنی انجام شده است.

admin

Recent Posts

استقبال از خاطرات یک نفوذی

کتاب 'سیطره"، نوشته کیانوش گلزار راغب از نفوذ نادر کیانی به حزب کومله برای سومین‌بار…

10 دقیقه ago

سریال نون‌خ تراژدی زندگی هنرمند سیستانی شد

هنرمند اهل سیستان و بلوچستان معتقد است که استفاده بی‌اجازه از آهنگش در سریال «نون‌خ»…

11 دقیقه ago

مجید اکبرشاهی «دبیر ستاد اربعین» سیما شد

با حکم معاون سیما، مجید اکبرشاهی رئیس مرکز سیمرغ به عنوان «دبیر ستاد اربعین سیما»…

11 دقیقه ago

اولین عکس از سریال «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» منتشر شد

همزمان با آغاز پخش تیزر سری جدید آقای قاضی از شبکه دو سیما تصاویری از…

12 دقیقه ago

ویترین برگزیده های ایران شماره ۶۵۷/ اکسپو در «خانه امن»

برگزاری نمایشگاه اکسپو۲۰۲۴ در تهران با حضور بیش از ۲۳۰۰ تاجر و سرمایه‌گذار بین‌المللی از…

12 دقیقه ago

نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب

هرچند برخی منفعلانه در مقابل امواج رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب، مرزبندی فرهنگی و مقاومت فرهنگی…

13 دقیقه ago