انبارهای سوخت خراسان‌شمالی، ایمنی لازم را دارد/ ۴ هزار خانوار مشترک نفت سفید در خراسان شمالی

مجتبی شکوری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی، ظهر امروز در نشست خبری و در جمع اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: در حال حاضر ۵۱ جایگاه عرضه فرآورده های نفتی و ۳۰ جایگاه CNG در خراسان شمالی فعال هستند و بیش از ۱۵۵ صنعت در حال حاضر در لیست صنایعی هستند که در مواقع نیاز از سوخت برخوردار می شوند.

وی با اشاره به اینکه اکنون تمامی خدمات به خانوارها و صنایع به صورت الکترونیک انجام می شود، گفت: براین اساس که بعد از ثبت نام در سایت نیو تجارت آسان، فرد از طریق کارت بانکی می تواند نفت سفید را دریافت کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در سال ۹۵ در روستاهای خراسان شمالی بیش از ۳۴ هزار خانوار نفت سوز و ۳۰۰ فروشندگی فعال بوده که توزیع نفت سفید و نفت گاز را برعهده داشتند، اما در حال حاضر چهار هزار خانوار در استان از سوخت برای وسایل گرمایشی برخوردار هستند.

وی افزود: همچنین در برخی از روستاهایی که گازدار هستند، نیز خانواده هایی وجود دارند که شرکت گاز علمک را نصب کرده اما به دلیل مشکلات مالی خانوارها شرایط لوله کشی داخل ساختمان را نداشتند.

شکوری با اشاره به اینکه خانوارهای فاقد گازطبیعی در دو دسته عادی و صعب العبور تقسیم بندی می شوند، گفت: خانوارهای معمولی در تمام طول سال سرویس به آنها انجام می شود و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، اما خانوارهای صعب العبور به گونه ای است که در فصل زمستان تردد نفت کش در آن مکان ها غیرممکن خواهد شد، به همین دلیل اوایل فصل زمستان سهمیه سوخت به آنها تحویل داده می شود که از ذخایر بهره مند شوند و به مشکل نخورند.

وی تعداد نفت کش های جاده پیمای خراسان شمالی را در حال حاضر ۱۰۱ خودرو نفت کش اعلام کرد.

این مقام مسئول گفت: در هر فصل جلسه مشترکی با جهاد کشاورزی استان برگزار می شود و میزان سوختی که برای کشاورزی براساس سطح زیرکشت است، مصوب می شود که در فصل های مختلف این سوخت به آنها اختصاص پیدا می کند و همه درخواست ها بعد از تایید در جهاد کشاورزی تبدیل به فراورده می شود که در اختیار مردم قرار می گیرد.

شکوری با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۹ هزار درخواست سوخت برای مصرف کشاورزی ارسال شده است، افزود: علاوه بر این در فصل پاییز ۱۱ میلیون سوخت به مجموعه کشاورزی اختصاص داده شد و به صورت موردی اگر سهمیه کفایت نکند، درصدی برای آنها در نظر گرفته می شود که مشکلی پیش نیاید.

این مقام مسئول اظهار داشت: انبارهای ذخیره سوخت داخل شهر، جزو انبارهای حساس هستند، این انبارها پیش از این در محدده خارج از مناطق مسکونی بودند اما با توسعه شهرسازی در محدوده مناطل مسکونی قرار گرفته است، که برای جابجایی مکاتبات زیادی انجام شد اما موفق نبوده براین اساس موضوع ایمن سازی مدنظر قرار گرفته که اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام انبارهای سراسر کشور که در شهر وجود دارند، سیستم ایمن سازی انجام شده، گفت: ظرفیت انبار خراسان شمالی ۵۰ میلیون لیتر نفت سفید، بنزین و نفت گاز را دارد، که علاوه بر انبار مرکزی بجنورد، انبار دیگری در شهرستان اسفراین مستقر است که فعال نیست.

شکوری اضافه کرد: اکثر فرآورده هایی که به صورت روزانه در جایگاه ها استفاده می شود، از انبارهای هم جوار تامین می شود و انبار ذخیره سازی استان برای مواقع ضروری خواهد بود، همچنین ظرفیت تکمیل ذخیره سازی استان مرتبط با سهمیه ای است که کشوری اختصاص پیدا کند.

وی یادآور شد: اکثر صنایع استان خراسان شمالی به گاز طبیعی متصل هستند و در فصل های سرد سال با افت فشار گاز، تامین سوخت دوم برعهده شرکت نفت استان است و براساس قرارداری که با آنها بسته می شود، در زمان افت فشار گاز، قطعی گاز برای آن رخ خواهد داد.

شکوری اضافه کرد: یکی از صنایع بزرگ استان، نیروگاه برق شیروان است که ظرفیت ذخیره سازی ۴۰ میلیون مترمکعب بوده اما در سال جاری یک مخزن ۳۰ میلیون مترمکعبی وارد مدار شده و ظرفیت افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید کارخانه ها مجهز به سوخت دوم باشند، گفت: شرکت نفت استان موظف است که سوخت دوم صنایع را تامین کند، براین اساس نیز، در نیمه نخست هر ساله طی جلسه ای که شرکت نفت با متولیان امر همچون، سازمان صمت، جهاد کشاورزی انجام می دهد، برای تمام صنایع استان مکاتبانی مبنی بر ارائه سوخت دوم در نیمه اول سال انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از صنایع نسبت به تهیه سوخت دوم در نیمه اول سال اقدام نمی کنند، بیان داشت: این در حالی است که در نیمه دوم سال و فصل زمستان اولویت تامین سوخت با نیروگاه برق شیروان استکه مشکلی برای تامین برق مردم پیش نیاید.

انتهای پیام/ن


admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

توضیحات سلاجقه درباره ادعای آلودگی روخانه ارس

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره میزان آلودگی رود ارس توضیحاتی ارائه داد.

4 ساعت ago

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

4 ساعت ago

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی/ ۵۳۰۰ شکایت!

سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی را تشریح کرد.

4 ساعت ago

جزئیات پرونده مسمومیت‌ الکلی پزشکان در شیراز از زبان سخنگوی قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه جزئیات پرونده مسمومیت‌های اخیر در شیراز را تشریح کرد.

4 ساعت ago

ماجرای واردات روغن‌های آلوده؛ توزیع شدند یا در انبار هستند؟

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تا امروز روغن‌های غیراستاندارد ترخیص نشده است، روغن‌ها در انبار نگهداری…

4 ساعت ago

آخرین وضعیت پرونده‌ بابک زنجانی اعلام شد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مجازات بابک زنجانی مطابق تبصره ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی…

4 ساعت ago